Fanns/finns det inte en tråd där man kan dela ut en ros till förtjänstfulla personer? I så fall bör adagio få ett helt fång för sitt mycket trevliga bemötande av denna trådens tillkomst. Heders!
/ B
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Fanns/finns det inte en tråd där man kan dela ut en ros till förtjänstfulla personer? I så fall bör adagio få ett helt fång för sitt mycket trevliga bemötande av denna trådens tillkomst. Heders!
/ B
Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
Det torde vara en mycket effektivare metod än lyssna, dricka vin och tycka till-metoden.
Bill50x skrev:Fanns/finns det inte en tråd där man kan dela ut en ros till förtjänstfulla personer? I så fall bör adagio få ett helt fång för sitt mycket trevliga bemötande av denna trådens tillkomst. Heders!
/ B
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
Det torde vara en mycket effektivare metod än lyssna, dricka vin och tycka till-metoden.
Men inte lika kul! Med tanke på din stavning ovan verkar som om du redan startat med vinet
Din tanke om hur testa återkopplingen är intressant och skulle nog kunna ge mycket information. Men man behöver nog komplettera med verket i drift, jag tror att underlaget kan absorbera eller återreflektera störningar från drivverket. Hur skulle man annars kunna förklara min erfarenhet av betydligt sämre spårning när min spelare stod på ett superstadigt underlag jmf med placerad på två plastlådor med en spånskiva på toppen? Och detta utan någon återkoppling överhuvudtaget eftersom högtalarna var avstängda.
/ B
Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
...nu närmar vi oss debatten om huv på, vid avspelning på skivspelare där det är möjligt, resulterar i mer eller mindre störningar, jämfört med utan. Mina bilder tidigare i tråden visar mitt val.Thomas_A skrev:Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
Vid svep ser man toppar som motsvarar stående vågor mellan skivtallrik och tak. Så dämpning i taket ovan spelaren...
Jansson skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
Men inte lika kul! Med tanke på din stavning ovan verkar som om du redan startat med vinet
Din tanke om hur testa återkopplingen är intressant och skulle nog kunna ge mycket information. Men man behöver nog komplettera med verket i drift, jag tror att underlaget kan absorbera eller återreflektera störningar från drivverket. Hur skulle man annars kunna förklara min erfarenhet av betydligt sämre spårning när min spelare stod på ett superstadigt underlag jmf med placerad på två plastlådor med en spånskiva på toppen? Och detta utan någon återkoppling överhuvudtaget eftersom högtalarna var avstängda.
/ B
Med tanke på hur högtalare påverkas i mer eller mindre utsträckning av återkoppling mot underlaget skulle det förvåna mig om inte detta även gäller återreflekterade vibrationer från grammofonens konstruktion och drivverk.
I vilken magnitud är säkert varierande.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster