smidigt försteg eller liknande lösning.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

smidigt försteg eller liknande lösning.

Inläggav dawelito » 2016-05-26 20:51

tjenare !

Jag tänkte fråga ifall ni vet om något trevligt försteg som inte tar jättestor plats? Har sökt runt på thomann en del men hittar bara mic-försteg?

Är väldigt grön på just fristående försteg så jag vet knappt vad jag ska söka efter och har därmed heller inga funderingar kring något specifikt steg. Det handlar om att jag vill slippa brära runt min Integra DTR 70.1 reciever när jag flyttar på slutstegen för att få musik på gården.

Jag vet att ett mixerbord fungerar, typ pioneer DJM ihop med ett par CDJ spelare men det är inte heller direkt supersmidigt.
Vill ha en bra pre-out spänning, minst 2vrms.

Det vore super bra om man kunde spela upp musik från mobilen via bluetooth eller wifi.

har ni några förslag? :)
Senast redigerad av dawelito 2016-05-27 17:45, redigerad totalt 1 gång.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
lennartj

Re: smidigt försteg

Inläggav lennartj » 2016-05-27 00:42

Grace m920 är litet och låter bra, bara två analoga ingångar, den ena obalanserad.
Var inbyggd DAC inget krav?
Hur mycket får det kosta?
Jag har bestämt för mig att Svalander har sålt dem tidigare, åtminstone. Nu hittar
jag det inte längre och det är nog inte prisvärt att importera själv.
http://www.gracedesign.com/products/m920/m920.htm
Bild

Bild

En Chord Chordette Gem kanske passar dig bättre. Modellen är utgången men Hifikit har ett demoex.
http://www.hifikit.se/hifi/chordette
Mer info på tillverkarens sida
http://www.chordelectronics.co.uk/products-info.asp?id=53
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-05-27 07:55

Om det är förstegsfunktion i mindre format du är ute efter finns det många hörlursförstärkare som kan agera just försteg. Finns även många med inbyggd dac, På Ebay från en 500:- och uppåt.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-27 12:16

..och eftersom du ska spela musik "gå gården" är kanske inte kraven så höga och budgeten anpassas därefter?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-27 12:57

Pro-Ject Pre Box är mycket litet! :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-05-27 17:24

Det ska bara användas då och då när jag ska flytta på anläggningen så det ska verkligen inte vara något special special, gärna billigt och helt ok bra!

Problemet jag ser är väl att jag vill kunna streama ljud trådlöst till försteget, gärna med lång räckvidd (upp till kanske 25-35m) så wifi är ju nästan ett måste.. och då antar jag att det antingen inte finns någon lösning eller att lösningen är hemskt dyr.

Tar gärna emot lite tips på försteg medans jag funderar, jag hittade detta: http://www.4sound.se/studio/preamps/beh ... ragain-pro , skulle det kunna vara något? Isåfall måste jag ju ha någon XLR till RCA lösning och sen en chromecast audio eller liknande med wifi som jag kan koppla upp mig till trådlöst, skulle det fungera?

Jag har jouren på jobbet och har jobbat nästan 2 hela nätter + dagar i rad hittills, får skylla på det ifall jag svävar iväg offtopic i min egen tråd. :)

Fostex skrev:Pro-Ject Pre Box är mycket litet! :)

kollade lite snabbt på den och den såg minst sagt smidig ut, jag skulle nog dock vilja ha en inbyggd EQ i försteget så jag kan tweaka frekvenserna lite, har ju i och för sig low/high gain på delningsfiltret, som nog bör vara ungefär samma sak.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Återgå till Köpråd