IngOehman:
Nu kanske jag är dum, men det du säger känns inte rätt i min gamla teknikspäckade hjärna, jag får det inte att gå ihop riktigt....
Du menar alltså att om högtalaren står på spikes så vill kabinettet lättare tendera att börja röra sig uppåt och ned i fallet med just mina högtalare som har två st motkopplade 10" basar sittandes vertikalt i push-pull konfiguration och spelandes i varsin kavitet med "bakkroppen".
Det känns inte rätt faktiskt, men jag kanske har fel, att spikes skulle göra det lättare för kabinettet att börja röra sig upp och ned, än med mjuka fötter.
Jag tar till ett överdrivet exempel på det hela för att försöka förklara hur jag ser på saken.
Spikes kan normalt anses vara helt stumma i vertikal riktning, ja de lär inte fjädra särskilt mycket hur man än trycker på dem, jämfört med mjukare gummifötter t ex. Detta kan bevisas med en indikatorklocka el liknande som mäter lådans rörelser upp och ned om man trycker på toppen av den. Vi torde få mycket tydliga utslag på klockan med mjuka fötter som kan komprimeras, än med de i jämförelse stumma spiksen, med vilka det borde visa i princip noll i rörelse.
Om vi nu fantiserar att vi har ett block i nåt dött material till golv, på säg 1000 ton, vilket torde göra det rätt okänsligt för allt mina högtalare kan ställa till med, eller en handgranat t ex....
Om vi fantiserar vidare och tänker oss att vi har de mjuka gummifötterna på och skall spela en brutal signal, en kraftfull låg baspeak, men, vi har fixerat själva elementets kon 100%stumt. Vad händer??
Jo, när magnet/talspole vill sätta fart på elementets kon så stöter det på patrull, det går inte. Om vi glömmer att talspolen normalt skulle riskera att grillas i detta läge, så skulle alltså den kraft som talspolen försöker rubba konen uppåt med med, istället trycka ned (om det är den riktningen som signalen har) magneten högtalaren och därmed hela högtalarlådan. Detta kommer då att göra att belastningen på de mjuka fötterna kommer att öka över den statiska vilobelastninge som kabinettets samkade vikt i vila utgör. Vad händer då?? Ju de mjuka fötterna kommer att komprimeras ytterligare av den ökade kraften med en rörelse i riktning nedåt på kabinettet som följd. När signalen så vänder och drar hela kalaser uppåt igen så kommer dem mjuka foten att skjuta ifrån och hjälpa till en bit på vägen upp. Om nu detta är en mjuk gummityp med "snabb" spänst. Skulle det vara av typen gul öronpropp så tar det ju en rejäl stund inan den återtar sin form efter komprimering.
Hur som helst, som jag ser det med detta scenario med mjuka fötter så finns det en möjlighet för lådan att örja röra sig uppåt och nedåt efter musiksignalen.
Kör vi samma fantasiexempel med spikes så kan dessa inte alls komprimeras på samma sätt, då underlaget spiksen och kabinettet är helt stumt i jämförelse i den riktningen.
Återigen, jag är inte inne på vad som skulle är det absolut bäsa i alla avseenden, spikes eller mjukisar, utan bara vart energin tar vägen och hur.
Jag är ju biltok med, så jag tar ett exempel från den världen som jag tycker kan vara rätt likartat.
En bilmotor utvecklar ju en viss kraft/effekt på vevaxeln.
Denna kraft vill vi ju använda för att driva bilen framåt. För att vi är bekväma av oss och inte vill ha en massa vibrationer i rumpan via sätet mm, så sitter motorn i gummikuddar som skall absorbera rörelser och finare vibrationer, så lång är allt enkelt och bra.
Men om vi nu är sugna på att få så maximal acceleration som möjligt på bilen, vill vi ha dessa gummikuddar mellan motorn och bilen då?? Nix, därför att dessa stjäl effekt som inte når drivhjulen.
När kuddarna trycks samman vid acceleration så är det ju för att motorblocket vill vrida sig i motsatt riktning som vevaxelns rotation. Den tar spjärn mot dessa kuddar kan man säga. Men om man klämmer på en sådan kudde så går det åt kraft/effekt för att klämma samman den, och den effekten kan bara komma från motorn. Och därmed så når aldrig den effekten som komprimerar gummikuddarna bakhjulen eller asfalten, inte i snabba dynamiska förlopp i allafall, som när man från stillastående klicver av kopplingen med 5000 rpm på motorn.
Vad som händer då är att det tar någon bråkdel av en sekund för att spjärna emot och komprimera gummikuddarna innan överskjutande kraft skenar vidare till bakhjulen och skjuter iväg bilen framåt.
Rejsputtar tar därför gärna bort dessa kuddar och monterar motor helt stumt, då man helt enkelt tjänar tid och dynamisk effekt på detta. Resultatet är att bilen blir rappare ut från start vilket är viktigt för att få bra tider. Den blir alltså klart snabbare i reaktionerna alltså.
Åter till ljudvärlden.
Då är frågan, skulle inte en gummikudde under högtalaren som faktiskt kan komprimeras, norpa en smula av en högtalares transienter, då en smula av den inledande kraften i början av varje försök att röra högtalarkonen åt nåt håll, kan komma att absorberas i den mjuka kudden??
Med en helt stumma spike mot stumt golv, om man så skulle tvingas ta till spännband över högtalaren, så kan inte nåt röra sig alls. Och då kabinettet står absolut still så kan bara konen röra sig som signalen befaller. I det läget borde vi få mer transienter, fjong i anslagen mm. För vi vill väl att all effekt i signalen bara skall få konen att jobba och inte böka med att flytta annat med??
Är jag helt ute och cyklar, eller har jag klantat mig i nåt avseende?? Eller har jag en smula rätt här och var??
Minns att exemplen är fiktiva och stark överdrivna för att förtydliga. Dock är bilexemplet klockrentt äkta och vedertagna fakta ur racevärlden.
Likaså snackar jag inte om resonanser i själva kabinettets träytor, vilka alltid verkar finnas oavsett högtalare och pris. För lägger man handen/örat emot så kan man känna/höra att det är en orkester "därinne"...

Sådana olater lär inga spikes eller mjukistofflor råda bot mot, utan i dessa fall är det gedignare kabinett eller filtliknande material som kan hjälpa mot detta, för en hård slät yta släpper oftast ifrån sig mer ljud än en luddig tjock och mjuk yta om dessa utsätts för samma resonanser.
Återigen, jag säger inte att någon har fel eller rätt, eller att spikes är bättre än mjukisar eller vice versa. Jag bara spånar på hur det funkar, eller kan funka.
Seså, fram med fogsvansen och såga mina funderingar om ni har andra åsikter....
Edit: Ops....... skrev jag så där långt alltså.....
Dr Tinnitus