Ny möblering, hjälp med placering av A1:or

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rez

Ny möblering, hjälp med placering av A1:or

Inläggav rez » 2016-05-28 22:25

Hej, jag har möblerat om och skulle behöva lite hjälp med placering av mina A1:or för ett så pass bra resultat som möjligt.
Här är en skiss över rummet.

Bakom soffan är ett fönster och uppe till höger i bild är en dörr.
Bilagor
2016-05-28 22-17-20.png
2016-05-28 22-17-20.png (211.95 KiB) Visad 2278 gånger

Användarvisningsbild
Stranne

Re: Ny möblering, hjälp med placering av A1:or

Inläggav Stranne » 2016-05-29 10:14

Oj, det där såg ju lite knepigt ut tycker jag... Du har inte möjlighet att vrida på grejerna? Det känns som om det skulle bli enklare att få till jämna avstånd till högtalarna runtom isf?

Användarvisningsbild
rez

Inläggav rez » 2016-05-29 16:45

Stranne skrev:Oj, det där såg ju lite knepigt ut tycker jag... Du har inte möjlighet att vrida på grejerna? Det känns som om det skulle bli enklare att få till jämna avstånd till högtalarna runtom isf?

Jag förstår hur du menar. Har haft det så ett bra tag, och det låter bra, men ska ha den här möbleringen nu..

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-05-29 17:23

rez skrev:
Stranne skrev:Oj, det där såg ju lite knepigt ut tycker jag... Du har inte möjlighet att vrida på grejerna? Det känns som om det skulle bli enklare att få till jämna avstånd till högtalarna runtom isf?

Jag förstår hur du menar. Har haft det så ett bra tag, och det låter bra, men ska ha den här möbleringen nu..

Har du redan hängt upp dem och provat nåt eller vill du ha input innan du gör nån åtgärd? Jag personligen har inte så mycket erfarenhet av placering av surroundkanaler tyvärr (har hängt mina egna på de ställen där de får plats typ), utan såg mest att det verkar kunna bli lite svårt att få till det hela. Hur låter det om du har provat att spela som du ritat?

Användarvisningsbild
rez

Inläggav rez » 2016-05-30 20:45

Stranne skrev:
rez skrev:

Har du redan hängt upp dem och provat nåt eller vill du ha input innan du gör nån åtgärd? Jag personligen har inte så mycket erfarenhet av placering av surroundkanaler tyvärr (har hängt mina egna på de ställen där de får plats typ), utan såg mest att det verkar kunna bli lite svårt att få till det hela. Hur låter det om du har provat att spela som du ritat?

Jag har inte provat att hänga upp dem, men det blir väl ungefär så där tänkte jag.
Skall räkna lite mer exakt på det, men tänkte mest höra om någon hade förslag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-05-30 21:23

rez skrev:

Strunta i surround och kör på tvåkanal då.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-31 12:48

Ett alternativ är ju att pendla ned dem från taket och ha dubbla A1 rygg emot rygg på höger sida, där den bakom spelar i motfas.

Dock såg jag nu (i denna tråd: viewtopic.php?t=9077) att detta inte är helt optimalt, men detta är kanske intressant:

IngOehman skrev:Summa summarm: Saknar en surroundhögtalare vägg bakom så märks det faktiskt väldigt lite. Klart mindre än om man skulle kompensera väggbristen med att sätta en högtalare bakom den, rygg mot rygg. Det senare är en väsentligt större färgning än bristen på vägg var - i ett praktiskt lyssningsrum. I fritt fält hade de varit en i det närmaste perfekt kompensation!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-05-31 16:14

Jag hade en liknande situation i min gamla lägenhet. Kolla mina bilder här så får du en idé om hur jag gjorde
http://www.minhembio.com/philipbtz/325291/

Man skulle tro att detta inte alls låter bra men med justeringar i receivern så fick jag till något som var riktigt bra faktiskt.

Användarvisningsbild
rez

Inläggav rez » 2016-06-01 18:59

philipbtz skrev:Jag hade en liknande situation i min gamla lägenhet. Kolla mina bilder här så får du en idé om hur jag gjorde
http://www.minhembio.com/philipbtz/325291/

Man skulle tro att detta inte alls låter bra men med justeringar i receivern så fick jag till något som var riktigt bra faktiskt.

Hmm okok, det är något sånt jag hade tänkt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-06-03 09:11

Jag har liknande som dig, men fronthögtalarna står centrerat i rummet och soffan placerad så att ena yttre platsen är sweetspot.
Jag har placerat högtalarna symmetriskt i förhållande till sweetspot och det gäller även surround högtalarna, det fungerar väldigt bra med surroundljudet även när man sitter längst bort från sweetspot.
Det är ett bra koncept detta med Inos surround högtalare, upplevelsen blir bra även långt ut åt sidorna.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Wänner af Ino