Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:Cortado skrev:Jag brukar personligen inte simulera med roomgain eftersom defaultinställningen representerar ett "normalt rum". Olika rum ger olika roomgain, så om man inte bygger en högtalare för ett specifikt rum och matar in de roomgainparametrarna för det rummet, så skulle jag inte simulera med room gain.
Om du mäter en högtalare mycket så kommer du ju att börja se vad som är högtalaren och vad som är mätartefakter. Tills du är där kan det vara bättre att försöka få bort allt som kan påverka.
Mätartefakter: Du har rätt i sak. Men, jag vill få ihop sk*ten också. Börjar bli otålig. Ibland dålig egenskap. Men tycker jag lärt mig otroligt mycket på detta projekt. Kan lätt påstå mig vara nöjd kunskapsmässigt. Och överlåta fortsatt kunskapsinhämtning till nästa projekt. Bra ursäkter va?
jonasby skrev:Room gain: OK. Utan simulerad room gain borde jag istället kunna kompensera med lite högre avstämning i BR. Det kan jag trimma in i slutet, dvs tweaka rörets längd. (iaf enl Basta!)
(Har faktiskt provat just detta med nuvarande högtalare. Bara (musik-)lyssningsmässigt, ej uppmätt, och det är en liten men intressant skillnad som kan noteras. Kan säkert höras bättre vid väl valda sinusfrekvenser, men så har jag inte gjort.)
Cortado skrev:jonasby skrev:Room gain: OK. Utan simulerad room gain borde jag istället kunna kompensera med lite högre avstämning i BR. Det kan jag trimma in i slutet, dvs tweaka rörets längd. (iaf enl Basta!)
(Har faktiskt provat just detta med nuvarande högtalare. Bara (musik-)lyssningsmässigt, ej uppmätt, och det är en liten men intressant skillnad som kan noteras. Kan säkert höras bättre vid väl valda sinusfrekvenser, men så har jag inte gjort.)
Ja, jag skulle nog säga tvärtom.. (om jag nu förstår dig rätt). Sen kan det ju vara så att jag har fel i sak.. men det är en separat fråga.
Vad jag menar är att man ska ta hänsyn till det som faktiskt är room gain, genom att få avstämningen "lagom" för att rummet och högtalaren tillsammans ger en hyfsat rak basåtergivning (eller det resultat man är ute efter). Så istället för att få högtalaren att vara "rak" till avstämningsfrekvensen för att sedan falla tvärt så sänker man avstämningen lite så att man får ett mjukare fall, för att högtalarens fall och rummets "gainstigning" mer ska komplettera varandra. Kan inte säga att detta är rätt eller fel, det är så jag med nuvarande kunskap hade gjort.
Eller så hittar man på nån random metod och svär på den.
Nog för nu, för fortsätta deltagandet lite senare.
Cortado skrev:En snabbkommentar;
+1 för PappaBas kommentar om filtret
Du skulle ju kunna ha ett mätstativ till högtalaren och sedan en fyrkardelig kabel (två per element) till filret, så kan du göra förändringar en bit i från och mäta kontinuerligt.
jonasby skrev:Dvs om jag "bara" stänger av Room Gain i Basta! så får jag ju en flackare baskurva pga av frånvaron av room-gejnet.
jonasby skrev:Om jag sedan tycker att basen inte blir tillräckligt bra (på lyssningsplats med dess verkliga room gain) - så kan jag ändra avstämning mot högre frekvens genom att korta ned röret och på så sätt få upp basen i ljudtryck/amplitud men givetvis med högre brytfrekvens som resultat.
DanNorman skrev:jonasby: Simulera nya bafflen med "baffle" som lådalternativ i Basta! Då blir den den dipol som den för tillfället är i verkligheten.
Edit: Går att göra i Edge oxå, genom att klicka i rutan "Open baffle".
Cortado skrev:Du kan ju göra en kopia på din högtalare, ha roomgain på ena och sen visa båda högtalarnas System reponse och färga kurvorna olika så vi kan se skillnad på roomgain och utan.
Cortado skrev:Du verkar ju börja ha rätt bra koll på detta så för att introducera andra saker; kolla lite på lufthastighet och slaglängden på elementet. Menar, bara för att få lite fler saker att hålla koll på..
PappaBas skrev:Det Cortado menar är att genom mätning och erfarenhet med lyssning får du en känsla för hur just ditt rum beteer sig.
Kraniet skrev:Personligen står jag inte ut med högtalare som har en puckel i området 3-4 kHz. Det tenderar att låta "vasst" och "påträngande" och mina öron gör ont. Men andra gillar kanske ljudet förstås (kanske mindre känslig hörsel för de frekvenserna?). Men det kan ju vara ett tips till felsökningen ifall du upplever "lyssningströtthet" eller liknande och undrar vad det skulle kunna bero på.
jonasby skrev:@PappaBas:
Jorå, room-gejnen från IÖ (var det ja) är med i "PappaBas/Alt"-varianten.
Dock så har ju den en Pol vid 11Hz och Nollställe vid 32Hz och väl(?) rätt höga Q-värden. Så den adderar ingenting över 50Hz. Endast under. Därför syns knappt någon påverkan på min tonkurva som inte har mycket bas under 50Hz. Dvs, den room-gejnen är endast bidragande för basar under 50Hz. (Jfr Basta!:s default som har ett nollställe vid 80Hz och lägre Q - den påverkar även mina "måttliga basar".
Room-gejn-bidraget kan man se i graf om jag komprimerar i Y-led, ety, detta bidrag syns inte i mina grafer som visas från 50dB. Jag måste visa från 0dB för att det ska synas. Har dubbelkollat. Det är så.
Så för min "mid-bas-högtalare" så blir väl resultatet nånstans mellan "ingen room-gejn" och "Bastas default" kan jag tänka. The future will tell. Det blir alltså trimning inte bara av filter utan även med avstämning (=basreflexrörets längd), och i viss mån låddämpning om jag förstår rätt.
Men det blir lätt mycket teori och modeller. Praktik behövs nu.
jonasby skrev:Idag spenderat 363kr på bygghandeln. 19mm MDF + sågning. Limning i helgen.
Cortado skrev:jonasby skrev:Idag spenderat 363kr på bygghandeln. 19mm MDF + sågning. Limning i helgen.
19mm för en låda på knappt 5 liter? Overkill vart just mördad!
Jag körde 19 på baffeln för att få så stora faser som möjligt utan att spåra ur helt. Sen tar ju basen upp en stor del av baffelns bredd, därav den kurvade fasningen.
Men ja, ska bli intressant att se låda och mätningar! Olidligt spännande faktiskt.se !
jonasby skrev:Cortado skrev:jonasby skrev:Idag spenderat 363kr på bygghandeln. 19mm MDF + sågning. Limning i helgen.
19mm för en låda på knappt 5 liter? Overkill vart just mördad!
Jag körde 19 på baffeln för att få så stora faser som möjligt utan att spåra ur helt. Sen tar ju basen upp en stor del av baffelns bredd, därav den kurvade fasningen.
Men ja, ska bli intressant att se låda och mätningar! Olidligt spännande faktiskt.se !
![]()
ByggMax ville inte såga.
På ByggOlé hittade jag ingen 16mm på deras hemsida så jag tänkte - äh, vi kör på 19mm. Jag tror dessutom att högtalaren kommer låta bättre i 3,7L (19mm) än nuvarande 4,8L (12mm). Basavstämning ter sig bättre. (Läs; estetiskt snyggare opucklad kurva.)
Väl där såg jag ju 16mm och en massa andra tjocklekar.
Gjorde en snabb omräkning - men, samtidigt hade de kampanjpris på just 19mm och det var billigare än 16mm ("högtalarbyggardagar" på ByggOlé alltså ...) så jag tänkte "äh, va f*n, vi kör på det. Stabilt å bra. Och jag tror ju mindre volym är bättre för basavstämningen."
Dessutom fick jag med mig en hel del spillbitar som räcker till ett högtalarpar till, även något större volym ...
Så det finns "praktiska" förklaringar.
- Nöjd?![]()
Jag tycker de' va rätt pris jag fick. Så klaga inte nu.
I morgon ska jag traska iväg till mitt gamla lärosäte. Och leta kurskompendier.
jonasby skrev:![]()
ByggMax ville inte såga.
jonasby skrev:Dessutom fick jag med mig en hel del spillbitar som räcker till ett högtalarpar till, även något större volym ...
Så det finns "praktiska" förklaringar.
- Nöjd?![]()
Jag tycker de' va rätt pris jag fick. Så klaga inte nu.
petersteindl skrev:Se upp med basreflexavstämningen med för liten låda. Jag skulle rekommendera att du stämmer av den lite annorlunda. Du vill ha "mindre bas" säger du. De får du automatiskt med en avstämning med lägre Q. Om du tittar på impedanskurvan i din simulering så ser du avstämningen såsom 2 toppar i impedanskurvan och ett minimum däremellan. Minimum är portens avstämning. Själv brukar jag föredra att dimensionera så att impedanstoppen vid lägre frekvens har lägre amplitud än den impedanstopp som ligger vid högre frekvens.
I din kurva: Utan room gain 2016-05-31 15.30.45.png så är det tvärtom. Vissa strävar efter att få impedanstopparna med samma amplitud. Går det inte att få till en avstämning mellan 45-50 Hz?
Med vänlig hälsning
Peter
jonasby skrev:petersteindl skrev:Se upp med basreflexavstämningen med för liten låda. Jag skulle rekommendera att du stämmer av den lite annorlunda. Du vill ha "mindre bas" säger du. De får du automatiskt med en avstämning med lägre Q. Om du tittar på impedanskurvan i din simulering så ser du avstämningen såsom 2 toppar i impedanskurvan och ett minimum däremellan. Minimum är portens avstämning. Själv brukar jag föredra att dimensionera så att impedanstoppen vid lägre frekvens har lägre amplitud än den impedanstopp som ligger vid högre frekvens.
I din kurva: Utan room gain 2016-05-31 15.30.45.png så är det tvärtom. Vissa strävar efter att få impedanstopparna med samma amplitud. Går det inte att få till en avstämning mellan 45-50 Hz?
Med vänlig hälsning
Peter
Peter, får se om jag förstår det här.
Simuleringar ovan är alla med 3,7L (19mm MDF).
Har nu lagt in olika avstämningar i en och samma bild (hoppas PappaBas blir nöjd med den presentationen). Se bild.
Alla dessa grafer är för 3,7L. Utan Room Gain.
Svart = 67Hz (basrör=83mm), Orange = 54Hz (basrör=141,6mm), Rött = 49Hz (basrör=177mm)
- Jag använder basrör dia=29mm och längd 140mm köpt på HifiKit. (Vilken väl är 28 mm i dia om man mäter själv.)
- Nu syns det dåligt i den röriga bilden, men Rött är vid den frekvens (49hz) där impendanspucklarna är lika höga, vilket skulle vara lämpligt enligt Peter. Men, jag kan inte gå så långt ned med mitt rör och dess rördia. Jag kan som lägst gå till Orange (54Hz) (och knappt det egentligen).
- Men borde jag vilja gå till Orange=54Hz?
* Impedanspucklar är där så nära "samma impedansnivå" jag klarar med befintligt rör, men - basen är ju svag.
- Jag har aldrig optimerat för "samma impedansnivåer" utan enbart efter så rak tonkurva som möjligt, och då är Svart(67Hz) den bästa avstämningen.
- Tänker jag fel här?
OBS. Fram till i går har jag alltid simulerat med Basta!:s default Room Gain och då kunnat köra med lägre avstämning (ca 52-54 för 3,7L) och ha *rak* tonkurva. Där är också impedansnivåerna i princip lika höga.
- Så där är jag ju lite undrande vilken room gain jag egentligen bör desgna för (=simulera med). För det spelar stor synbar roll i lägre basregistret.
Så frågan/frågorna bli väl egentligen:
- Hur långt ned ska man avstämma?
67Hz ger rak tonkurva (utan room gain), 54Hz ger bättre impedansnivåer men svagare bas. Vilket är viktigast?
- Och detta beror ju givetvis på frågan; Hur ser egentligen (min) faktiska room gain ut?
- Är det onödigt att försöka få en helt rak tonkurva i basen? Är det kanske bättre att låta den rulla av lite lätt ?
Kanske mer filosofi en ren teknik?
Hur som, om jag gör och förstår rätt görs all denna avstämning med basrörets längd. Och kan därför enkelt trimmas även med en ihoplimmad låda vilket gör att man kan ändra sig efteråt.
Alla klargörande kommentarer tas tacksamt emot.
jonasby skrev:Simuleringar ovan är alla med 3,7L (19mm MDF).
Har nu lagt in olika avstämningar i en och samma bild (hoppas PappaBas blir nöjd med den presentationen). Se bild.
jonasby skrev:- Hur långt ned ska man avstämma?
67Hz ger rak tonkurva (utan room gain), 54Hz ger bättre impedansnivåer men svagare bas. Vilket är viktigast?
jonasby skrev:- Och detta beror ju givetvis på frågan; Hur ser egentligen (min) faktiska room gain ut?
jonasby skrev:Kanske mer filosofi en ren teknik?
jonasby skrev:Hur som, om jag gör och förstår rätt görs all denna avstämning med basrörets längd. Och kan därför enkelt trimmas även med en ihoplimmad låda vilket gör att man kan ändra sig efteråt.
PappaBas skrev:Varför hindrar dig att du gör lådan lite större? Har inte läst hela tråden men varför just 3,7 liter?
En liten puckel vid 60Hz skulle göra att den upplevdes ha mera bas.
Jag simulerade med lite över 8 liter avstämt till 55Hz.
petersteindl skrev:jonasby skrev:petersteindl skrev:Se upp med basreflexavstämningen med för liten låda. Jag skulle rekommendera att du stämmer av den lite annorlunda. Du vill ha "mindre bas" säger du. De får du automatiskt med en avstämning med lägre Q. Om du tittar på impedanskurvan i din simulering så ser du avstämningen såsom 2 toppar i impedanskurvan och ett minimum däremellan. Minimum är portens avstämning. Själv brukar jag föredra att dimensionera så att impedanstoppen vid lägre frekvens har lägre amplitud än den impedanstopp som ligger vid högre frekvens.
I din kurva: Utan room gain 2016-05-31 15.30.45.png så är det tvärtom. Vissa strävar efter att få impedanstopparna med samma amplitud. Går det inte att få till en avstämning mellan 45-50 Hz?
Med vänlig hälsning
Peter
Peter, får se om jag förstår det här.
Simuleringar ovan är alla med 3,7L (19mm MDF).
Har nu lagt in olika avstämningar i en och samma bild (hoppas PappaBas blir nöjd med den presentationen). Se bild.
Alla dessa grafer är för 3,7L. Utan Room Gain.
Svart = 67Hz (basrör=83mm), Orange = 54Hz (basrör=141,6mm), Rött = 49Hz (basrör=177mm)
- Jag använder basrör dia=29mm och längd 140mm köpt på HifiKit. (Vilken väl är 28 mm i dia om man mäter själv.)
- Nu syns det dåligt i den röriga bilden, men Rött är vid den frekvens (49hz) där impendanspucklarna är lika höga, vilket skulle vara lämpligt enligt Peter. Men, jag kan inte gå så långt ned med mitt rör och dess rördia. Jag kan som lägst gå till Orange (54Hz) (och knappt det egentligen).
- Men borde jag vilja gå till Orange=54Hz?
* Impedanspucklar är där så nära "samma impedansnivå" jag klarar med befintligt rör, men - basen är ju svag.
- Jag har aldrig optimerat för "samma impedansnivåer" utan enbart efter så rak tonkurva som möjligt, och då är Svart(67Hz) den bästa avstämningen.
- Tänker jag fel här?
OBS. Fram till i går har jag alltid simulerat med Basta!:s default Room Gain och då kunnat köra med lägre avstämning (ca 52-54 för 3,7L) och ha *rak* tonkurva. Där är också impedansnivåerna i princip lika höga.
- Så där är jag ju lite undrande vilken room gain jag egentligen bör desgna för (=simulera med). För det spelar stor synbar roll i lägre basregistret.
Så frågan/frågorna bli väl egentligen:
- Hur långt ned ska man avstämma?
67Hz ger rak tonkurva (utan room gain), 54Hz ger bättre impedansnivåer men svagare bas. Vilket är viktigast?
- Och detta beror ju givetvis på frågan; Hur ser egentligen (min) faktiska room gain ut?
- Är det onödigt att försöka få en helt rak tonkurva i basen? Är det kanske bättre att låta den rulla av lite lätt ?
Kanske mer filosofi en ren teknik?
Hur som, om jag gör och förstår rätt görs all denna avstämning med basrörets längd. Och kan därför enkelt trimmas även med en ihoplimmad låda vilket gör att man kan ändra sig efteråt.
Alla klargörande kommentarer tas tacksamt emot.
Jämför nivån vid 40-45-50 Hz. Det skiljer upp till 10 dB med olika avstämning. Tänk även så här: Om avstämningen är på 60 Hz och nivån inte har fallit något så har systemet ett Q-värde= ungefär 1, Om avstämningen är på 55 Hz och systemet har fallit 3 dB så är Q-värdet ungefär 0,7 och det kallas "Butterworthavstämning" (Detta kan diskuteras om det är användbar nomenklatur för basreflex men jag väljer att använda det ändå) och impedanspucklarna är lika höga. Om avstämningen är 50 Hz och tonkurvan har fallit 6 dB vid 50 Hz så är Q= ungefär 0,5 och systemet är kritiskt dämpat (Nu blir det inte riktigt så eftersom det är basreflex och inte sluten låda). Lägger man in förluster och annat så blir det kanske inte 100 % så som jag skriver men man kan ha det som en slags ursprungsriktlinje om man så vill. Ett Q-värde på 1,0 ger en fet bas med överslängar och passar bäst till Metal om man vill få lite mer tjong i bakplåten. Jag gillar inte sådan optimering för jazz och klassiskt och vanlig pop men en beskuren Heavy metal kan kanske må bra av lite fet bas. Jag har dock fått för mig att det inte är din melodi.
Med så liten volym som du nu får så kanske Butterworth låter bäst i dina öron? Men om volymen skulle vara större så finns alternativet att stämma av för Q=0,5. Jag vet att man med basreflexsystem inte riktigt kan prata om Q-värden på samma sätt som med slutna system, men om man snabbt skall försöka förklara på enkelt sätt så kan det vara fog för att approximera. En basreflex är ett högre ordningens system och faller betydligt brantare under avstämningsfrekvensen. Dessutom visar den övre puckeln lite av Q-värdet på låda element som sluten låda ovanför portens avstämning och det påverkar också ljudet. Då högtalaren placeras i rum så påverkas det också. Mitt tips, prova olika avstämningar och lyssna. Det kommer ge ny info över hur basåtergivning från högtalare fungerar med olika avstämning.
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster