music4ever skrev:
1. Vilka rörförstärkare har fixat en F/E lyssning utan att detekteras? Knappast någon av de som många drar fram i denna diskussionen.
Vad menar du med knappast, vet du eller vet du inte ?
Alla förstärkare fixar väl en F/E lyssning, eller hur menar du ?, menas fixar med att den inte är detekterbar ?, det har jag aldrig påstått att en rörförstärkare är, och det kommer jag heller aldrig att göra, de flesta förstärkare är detekterbara i F/E lysnning, på olika sätt, och vid olika belastningsnivåer/eller effektuttag, där skiljer det mellan rörförstärkare och transistordito, och även på vilket sätt förvrängningen är hörbar .... är vi överens

berätta gärna vilka rörförstärkare som nämnts i tråden som genomgått F/E lyssning, ärligt så känner jag inte till vilka faktiskt

. (någon Sentec modell kanske).
Jag har själv en förstärkare som passerat F/E Lyssning utan detektion (nästan) NAD208, den hade lite problem i det lägre registret om jag inte missminner mig, och för att få den helt perfekt fick den byggas om, och man kan rimligen tro att den efter detta är helt transparent, helt säker kan man dock aldrig vara, det strider nämligen mot vetenskapligheten ... Faktiskt
Subjektivt kan faktiskt en rörförstärkare låta mer korrekt, och det är jag inte ensam om att tycka, jag har gjort otaliga tester (för min egen del)
på personer som är genuint motståndare till rörförstärkare i allmänhet, och andra, utan att de har vetat om detta, kalibreringen på nivån ut från högtalarna har varit noggrant anpassat förstås, ofta har man föredragit vad rörförstärkaren har presterat, och man kan fundera på varför ?, men det beror också på vilken musik / eller ljudupptagning som spelats, och på vilken nivå ....
2. Om det skulle finnas en rörförstärkare som inte går att detekteras i F/E lyssning, vad är då poängen med den över en transistorförstärkare som inte heller ha lyckats detekteras i F/E lyssning? Förutom det mer estetiska?
• En Poäng kan vara driftssäkerheten (enkla kretslösningar, ger oftast mindre servicebehov).
• Rätt anpassat till lasten kan det även bli bättre än många transistorförstärkare (jag säger inte alla)
• Klart snyggare att titta på
Viktigaste är att man prova själv, och reagerar på vad man hör, svårare än så är det ju egentligen inte, integrationen är A och O , med rätt högtalare kan det bli ultrabra .....

...
Med vänlig hälsning Göran Nilsson
PS. En kul test vore om konstlasten gjordes lite mer anpassad för rörförstärkare, som ju är lite mer känsliga för högtalarens impedanskurva, hur skulle de prestera då ? , eller är det fuskigt

skulle det visa sig att det blir svårare att detektera skillnad på före/efter signalen ?.
PPS. De som jag känner till och har goda erfarenheter av rörförstärkare, är också medveten om kedjans svagaste länk är oftast högtalaren, när väl den är fixad så blir det prima

., alltså då kan man ägna sig åt de problem som oftast är betydligt större, rummet, där är det få som verkligen går hela vägen .....