Rörförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Re: Rörförstärkare

Inläggav bensnake » 2016-05-30 21:44

ErikAndersson skrev:Nej det har jag inte, som jag skrev tidigare tycker jag de är läbbiga. Jag vill inte bli orsak till en olycka orsakad av en sådan förstärkare, det skulle jag inte kunna leva med. Det som kom närmast är The Dream med röret GM 70 som påminner om 845 men klarar högre effekt.

Minns jag fel eller var inte Black Night (eller hette den inte så?) bestyckad med 845:or? Men den kanske inte du låg bakom?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-05-31 08:47

Var det inte Black Shadow de hette? Hur som helst de har inte mig som pappa.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-31 10:05

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-31 11:11

Tittade vad jag hittade - en gammal bild på min rörstärkare!

Chassiet är en Edison-någonting. Jag rev ut allt och gjorde en ny konstruktion.
Vill minnas att det sitter en halvledarbestyckad strömgenerator i svansen på ett diffsteg bestående av 6922.

Försteget är i grunden Edison one, men försedd med aktiv linjedel. Tror det sitter en katodföljare med ECC82 där samt en dedikerad spänningsregulator.

Året var cirka 1999.

Bild
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-05-31 14:43

Morello skrev:Tittade vad jag hittade - en gammal bild på min rörstärkare!

Vill minnas att det sitter en halvledarbestyckad strömgenerator i svansen på ett diffsteg bestående av 6922.

Försteget är i grunden Edison one, men försedd med aktiv linjedel. Tror det sitter en katodföljare med ECC82 där samt en dedikerad spänningsregulator.

Året var cirka 1999.

[ Bild ]

Junk! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2016-05-31 15:03

ErikAndersson skrev:Var det inte Black Shadow de hette? Hur som helst de har inte mig som pappa.

Det var det nog. Sprudels länk ovan ger detta vid handen.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2016-05-31 15:04

Året var cirka 1999.

[ Bild ]

Respekt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-31 23:48

Året var cirka 1999.

[ Bild ]

:o 1999. Men Morello, The wall kom ut 1979. Det betyder att eftersom du har LPn främst i högen såg ligger du hopplöst efter i utvecklingen, närmare bestämt 20 år. 8O Jag beklagar det sorgliga. Det är som att köpa en 20 år gammal Aftonbladet för att hitta senaste nyheter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-06-01 01:21

Är det Morellos sovrumsstereo eller vad menar han?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-01 08:33

Objektivisten skrev:Är det Morellos sovrumsstereo eller vad menar han?

Det där är min 38 kvm studentlya, så sovrum och vardagsrum var sama sak - den fungerade också som festvåning varje torsdag innan vi gick till Stockholms nation. Grannen skruvade ibland igen sin ventil då cigarrröken låg tjock. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-01 08:53

Var det i Uppsala?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-01 08:56

petersteindl skrev:Var det i Uppsala?

Si senor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2016-06-01 09:26

Morello skrev:

Året var cirka 1999.

Ser att du även bytt front på denna Edison One, eller fanns det en kromad front :?: , är lite tveksam, men jag har sett Edison One med silverfront/borstad aluminium med blå text, väldigt fina.

Undrar också om någon kommer ihåg försteget "Purist Audio" rörbestyckat försteg med rör både i nätdelen, och förstärkardelen, mörkröd med svart kåpa, jag tror att Erik Andersson låg bakom detta också, men jag är inte säker kanske Erik kan bekräfta eller dementera, det var samma röda färg som Triod 750 tror jag...

Vad är det för skivspelare :?: , ser ut som någon SME cloon, snyggt :D .

Med vänlig hälsning Göran Nilsson

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-01 09:42

Bill50x skrev:
ante_77 skrev:[text]

Nu är vi där igen. Jag pratar inte om att göra ljudet bättre genom färgning. Jag pratar inte om en förvrängning/färgning som man föredrar. Vad jag åsyftar är när en återgivning låter mer likt verkligheten trots kanske sämre mätdata. ..

+1 ungefär, med avseende på mina resonemang runt det kanske problematiska med att definiera korrekt som "signal-linjärt".

Sämre mätdata dock... implicerar som du använder orden att linjärt=bra, vilket det ju inte logiskt nödvändigtvis är enligt mig o dig. Det blir en blandning av oblandbarheter när man säger att det mäter bra (eller dåligt) men låter overkligt (rätt). Om man tänker sig att korrekt kan betyda något annat än mätlinjärt alltså.

(Att man kan föredra en realism-inkorrekt återgivning är, som sagt, en annan sak. Där är nog de flesta överens om att inte tala om korrekt.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-01 10:00

grannilsson skrev:
Morello skrev:

Året var cirka 1999.

Ser att du även bytt front på denna Edison One, eller fanns det en kromad front :?: , är lite tveksam, men jag har sett Edison One med silverfront/borstad aluminium med blå text, väldigt fina.

Undrar också om någon kommer ihåg försteget "Purist Audio" rörbestyckat försteg med rör både i nätdelen, och förstärkardelen, mörkröd med svart kåpa, jag tror att Erik Andersson låg bakom detta också, men jag är inte säker kanske Erik kan bekräfta eller dementera, det var samma röda färg som Triod 750 tror jag...

Vad är det för skivspelare :?: , ser ut som någon SME cloon, snyggt :D .

Japp, det är nya fronter på båda apparaterna - polerad aluminium.
Jag plockade även bort Tape-omkopplaren och bytte ingångsväljaren till något mer påkostat.
Känner inte till Purist Audio.

Jag sålde båda dessa apparater cirka 2002, då jag hade konstruerat nya transistor-apparater. Undras om dom är i drift?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-01 10:17

Hur lät de då, gillade du det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-01 10:23

sprudel skrev:Hur lät de då, gillade du det?

Försteget var rätt så hyggligt - i synnerhet linjedelen i sin enkelhet.
Slutsteget lät som en ganska typisk rörhäck i basregistret pga. att trafon mättade på tok för tidigt och hade för liten primärinduktans.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-06-01 12:33

Innehåller tråden en bra beskrivning på vad det är - mätmässigt - som gör att många känner igen (och tycker om) signalen från en rörförstärkare? Hög utimpedans är ju en enkel parameter, men jag gissar att det finns fler.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-01 13:03

PerStromgren skrev:Innehåller tråden en bra beskrivning på vad det är - mätmässigt - som gör att många känner igen (och tycker om) signalen från en rörförstärkare? Hög utimpedans är ju en enkel parameter, men jag gissar att det finns fler.

Om vi talar om slutsteg så är distorsionen ofta hög för PP-steg och groteskt hög för SET-slutsteg; därtill ser man ofta att distorsionen ökar dramatiskt i basregistret pga mättnad av kärnan.

Utgångsimpedansen hos ett väldimensioenrat PP-steg behöver itne alls vara farligt hög.

Förförstärkare vill jag påstå går att göra lika fina som kusinerna med halvledare!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2016-06-01 13:13

PerStromgren skrev:
Innehåller tråden en bra beskrivning på vad det är - mätmässigt - som gör att många känner igen (och tycker om) signalen från en rörförstärkare? Hög utimpedans är ju en enkel parameter, men jag gissar att det finns fler.

Njae, det finns massor av saker som kan mätas, men man gör klokt i att lyssna först och ser om det passar sina behov, det är det viktigaste tycker jag, det finns massor av dåliga rör pryttlar, och transistorförstärkare, de som passerar helt utan att ändra signalen är få.

Rörförstärkare klipper väldigt mjukt, och snällt utan större abruptare klippning, vilket är en fördel, har man krav på att spela jättehögt med högtalare som ej har en hygglig känslighet och idiot impedanskurvor då fungerar det sämre än med transistordito, men varför ska man inte vällja högtalare med omsorg, dom finns ju :wink: .....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-01 13:27

Å varför skall man använda en stärkare som är så klen att den klipper?
Jag har 650 W per kanal disponibelt, så det klipper inte. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2016-06-01 13:38

music4ever skrev:
1. Vilka rörförstärkare har fixat en F/E lyssning utan att detekteras? Knappast någon av de som många drar fram i denna diskussionen.

Vad menar du med knappast, vet du eller vet du inte ?

Alla förstärkare fixar väl en F/E lyssning, eller hur menar du ?, menas fixar med att den inte är detekterbar ?, det har jag aldrig påstått att en rörförstärkare är, och det kommer jag heller aldrig att göra, de flesta förstärkare är detekterbara i F/E lysnning, på olika sätt, och vid olika belastningsnivåer/eller effektuttag, där skiljer det mellan rörförstärkare och transistordito, och även på vilket sätt förvrängningen är hörbar .... är vi överens :wink: berätta gärna vilka rörförstärkare som nämnts i tråden som genomgått F/E lyssning, ärligt så känner jag inte till vilka faktiskt :?: . (någon Sentec modell kanske).

Jag har själv en förstärkare som passerat F/E Lyssning utan detektion (nästan) NAD208, den hade lite problem i det lägre registret om jag inte missminner mig, och för att få den helt perfekt fick den byggas om, och man kan rimligen tro att den efter detta är helt transparent, helt säker kan man dock aldrig vara, det strider nämligen mot vetenskapligheten ... Faktiskt :)

Subjektivt kan faktiskt en rörförstärkare låta mer korrekt, och det är jag inte ensam om att tycka, jag har gjort otaliga tester (för min egen del)
på personer som är genuint motståndare till rörförstärkare i allmänhet, och andra, utan att de har vetat om detta, kalibreringen på nivån ut från högtalarna har varit noggrant anpassat förstås, ofta har man föredragit vad rörförstärkaren har presterat, och man kan fundera på varför ?, men det beror också på vilken musik / eller ljudupptagning som spelats, och på vilken nivå ....

2. Om det skulle finnas en rörförstärkare som inte går att detekteras i F/E lyssning, vad är då poängen med den över en transistorförstärkare som inte heller ha lyckats detekteras i F/E lyssning? Förutom det mer estetiska?

• En Poäng kan vara driftssäkerheten (enkla kretslösningar, ger oftast mindre servicebehov).
• Rätt anpassat till lasten kan det även bli bättre än många transistorförstärkare (jag säger inte alla)
• Klart snyggare att titta på

Viktigaste är att man prova själv, och reagerar på vad man hör, svårare än så är det ju egentligen inte, integrationen är A och O , med rätt högtalare kan det bli ultrabra ..... :) ...

PS. En kul test vore om konstlasten gjordes lite mer anpassad för rörförstärkare, som ju är lite mer känsliga för högtalarens impedanskurva, hur skulle de prestera då ? , eller är det fuskigt :?: skulle det visa sig att det blir svårare att detektera skillnad på före/efter signalen ?.

PPS. De som jag känner till och har goda erfarenheter av rörförstärkare, är också medveten om kedjans svagaste länk är oftast högtalaren, när väl den är fixad så blir det prima :wink: ., alltså då kan man ägna sig åt de problem som oftast är betydligt större, rummet, där är det få som verkligen går hela vägen .....

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2016-06-01 13:59

Morello Skrev:
Å varför skall man använda en stärkare som är så klen att den klipper?
Jag har 650 W per kanal disponibelt, så det klipper inte. :wink:

Jag har aldrig sagt att man SKA använda en förstärkare som klipper, jag har bara sagt att man KAN :wink: ,
att den klipper råder det ju inga tvivel om, det ser man ju om man mäter på den, men ändock så måste jag försvara den när det sker ganska harmlöst, om konstruktionen är god förövrigt, om man är noggrann med det jag tidigare skrivit om, lasten och vad man har för ljudtryckskrav,
för min egen del så klarar jag mig 98 ggr av 100 av att spela med en förstärkare på 7 Watt om man har en högtalare med en känslighet på 91-92 db, och en impedanskurva som tangerar 8-10 ohm, de gånger jag behöver mer effekt är när jag tittar på film med mycket effekter, men ofta går det bra även med 7 Watt, men det kanske har med åldern att göra, jag kan njuta ändå utan att spela jättestarkt :wink: ....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-01 14:06

Morello skrev:
PerStromgren skrev:Innehåller tråden en bra beskrivning på vad det är - mätmässigt - som gör att många känner igen (och tycker om) signalen från en rörförstärkare? Hög utimpedans är ju en enkel parameter, men jag gissar att det finns fler.

Om vi talar om slutsteg så är distorsionen ofta hög för PP-steg och groteskt hög för SET-slutsteg; därtill ser man ofta att distorsionen ökar dramatiskt i basregistret pga mättnad av kärnan.

Utgångsimpedansen hos ett väldimensioenrat PP-steg behöver itne alls vara farligt hög.

Förförstärkare vill jag påstå går att göra lika fina som kusinerna med halvledare!

Det finns ett par ryska SET steg med 2 st 300b i parallell som katodföljare. På katoderna har man slutrör kopplade som konstantströmgenerator. Man använder +/- matning så att katoderna på 300b har kring noll volt likspänning. Därefter används spartransformator. De har förhållandevis låg harmonisk distorsion i basen och förhållandevis låg utimpedans. 0,1 ohm och 0,1- 0,2 % THD vid 5 till 10 watt vid 30-40 Hz om jag minns rätt. Ingen motkoppling. De var ganska känsliga att ställa in rätt ström vid biasering och de krävde extremt matchade rör. Jag tyckte det lät väldigt bra med dessa inkopplade. Mitt effektbehov är dock ibland större än de kunde mäkta med.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-06-01 19:08

Läbbigt tycker jag med +/- matning över en spartrafo på utgången, vad händer om det tex blir kortis i strömgeneratrorn? Förmodligen en effektpentod. Då finns ju risk att en massa högspänning får motorväg rakt ut i den dyrbara högtalaren. HUA!
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-01 20:46

Jag vill minnas att Mcintosh har gjort något liknande, men med halvledare.

Jag håller med dig Perka att det verkar lite knasigt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-06-06 15:21

grannilsson skrev:Vad menar du med knappast, vet du eller vet du inte ?

Det mesta som jag ser i tråden är högdistande bös med låg effekt. Knappast några som är vettiga om man vill återge något utan förvrängning.

grannilsson skrev:Subjektivt kan faktiskt en rörförstärkare låta mer korrekt, och det är jag inte ensam om att tycka, jag har gjort otaliga tester (för min egen del)

Nu använder du fel ord. Korrekt är fel ord, du bör istället använda ord som "trevligt" "roligare" etc. För korrekt är det inte om förstärkaren har påverkat ljudet hörbart. Vilket hade visat sig om du kört den i ett F/E lyssningstest.

grannilsson skrev:• En Poäng kan vara driftssäkerheten (enkla kretslösningar, ger oftast mindre servicebehov).
• Rätt anpassat till lasten kan det även bli bättre än många transistorförstärkare (jag säger inte alla)
• Klart snyggare att titta på

Driftsäkert? Rör som folk kan bränna sig på, byten av rör som går sönder, etc.
Kan dock hålla med om att de kan vara snyggare att titta på, i vissa fall.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-06 17:18

"bös"="mög"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-06 17:48

Morello skrev:"bös"="mög"?

Bös kan vara både om person och sak. Ingen aning vad skribenten syftar på.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-06-06 18:02

sprudel skrev:
Morello skrev:"bös"="mög"?

Bös kan vara både om person och sak. Ingen aning vad skribenten syftar på.

Han har bara inte förstått att man kan filtrera bort bagglet genom att trä en nylonstrumpa över utgångssidan, d.v.s högtalaren. :D

Den låga effekten per krona är det som avskräcker mig från rörförstärkare, jag har inga riktigt lättdrivna högtalare. Att rörförstärkaren agerar distpedal stör mig inte alls så länge det låter (vad jag anser är subjektivt) bra.
Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi