Flint skrev:JM skrev:Om vi lämnar tekniska världen och går över till den psykologiska/medicinska världen visar de relativt höga 2:a, 3:e.... tonsdistorsionskomponenterna tydligt att maskeringen vid 20W ger knappast någon hörbar distorsion. Möjligen kan 5:e tonsdistorsionen bli hörbar. Varje stapel maskerar efterföljande stapelsdistorsion. Tyvärr maskeras även riktig musik i dessa frekvensområden.
Aha, det gav en bra bild av begreppet maskering. Men kan man vara helt säker på att det är en nackdel (den fetmarkerade meningen)?
Maskering fungerar enligt principer "the winner takes it all" inom närliggande frekvenser ffa uppåt.

Grundton 500 Hz

Grundton 1000 Hz
All frekvensmässigt "tät" musik även icke artificiell musik maskerar starkaste frekvensen närliggande frekvenser.
Det är därför som "gles" musik (musik utan så mycket maskering) avslöjar mer hörbara fel.
Bli misstänksam om någon säljer en produkt med högvolym och/eller tät musik.
Vid starka ljudtryck är den hörbara maskeringen påtaglig. Men låter det illa?
En kompositör av orkestermusik arbetar aktivt med maskering vid kombinationen av olika instrument, sannolikt omedvetet, för att nå sin hörbara slutprodukt.
Vore kul att höra hur kompositören tänker. Slutprodukten blir helt annorlunda än en teoretisk mix av varje enskilt instrument. En bra kompositör måste ha en intuitiv bra känsla för hörbar maskering.
JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.