petersteindl skrev:Morello skrev:Flints tumregel handlade om att 14 dB slingförstärkningen är något slags optimum - det är nonsens Peter. Om du inte håller med om det kan du väl visa varför just 14 dB är optimalt.
Flint har ju redan gett sin åsikt och det är utifrån Flints erfarenhet. Jag är inte i stånd att motbevisa Flint eller att bevisa Flints åsikt. Däremot vet jag att det matematiskt går att bevisa att om råförstärkningen är låg så blir distorsionen högre med återkoppling exempelvis med trioder.
Det kan ju också vara så att Flint gjort en tumregel baserat på erfarenhet och därför snarast skall ses som en statistisk erfarenhet. Alltså att det skall tolkas som att det är Flints erfarenhet att det brukar bli "bra"enligt hans smak och omdöma, med 14 dB.
Om det är så, så betyder inte det Flint skrivit att det alltid blir bra med 14 dB, bara att han funnit att han - i de fall han undersökt saken - tyckt att 14 dB varit rätt så bra.
- - -
Men som jag skrivit några gånger tidigare i tråden så är det ju eller inte så att de där 14 dB han talar om är summan av all återkoppling, utan bara summan av den globala återkopplingen. Att "nå ned till" 14 dB kan ju ske genom att man ökar den lokala återkopplingen, alltså råförstärkarningen i framriktningen. Om det t ex sker genom att man tar bort avkopplingar i emitterkretsen på förstärkande steg så är det ju i sig en ökning av återkopplingen, även om det leder till en minskning av den globala återkopplingen.
Min uppfattning är nog att olika förstärkare med exakt 14 dB global återkoppling (vid säg 10 kHz) kan låta väldigt olika, så det är som jag ser det ingen faktor som man kan optimera som en enskildhet. Den har inget givet optimum utan att man tar hänsyn till alla andra egenskaper hos samma förstärkare.
Det blir lite som att fråga vilken storlek som är optimal för ett djur. Det beror på djur det, och det beror på var djuret hamnat - kringförutsättningarna. Ett djur som hamnar i två olika delar av världen kan utvecklas till olika storlek beroende på hur de två ställena skiljer sig. Det finns inget enkelt svar på hur stort ett djur optimalt skall vara, lika lite som det finns ett svar på hur många dB den globala återkopplingen optimalt skall vara hos en förstärkare. Det beror på vilken förstärkare det är, och dess egenskaper i övrigt.
Men samtidigt finns det inget skäl att ifrågasätta att det som Flint erfarit, är att 14 dB är väldigt lagom. för de förstärkare han tittat närmare på. Det betyder inte att jag vill upphöjda det till något mera än så, t ex till en universell sanning. Sådana tumregler är nästan alltid fel.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).