Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:När det gäller "14dB motkoppling" så tror jag man får man nog tolka det som en "ganska vanligt förekommande siffra" för den globala motkopplingen i en modern rörförstärkare av normalt snitt. Jag har fått för mig att det är påfallande många som hamnar i spannet 14-16 dB. Varför vet jag inte. Jean Hiraga vet jag tyckte det var "optimalt", men även om han är uppenbart skicklig så är det en hel del esoteriska lyssningstester och resonemang om övertonsspektrum som ligger bakom motiven. Jag kan tänka mig att det är "lagom" för att inte få problem med instabilitet när man motkopplar runt transformatorer och har strömförsörjningar med drosslar. Jag kan också tänkta mig det är lagom för att behålla "rörsoundet". Men det finns välkända konstruktioner som Marantz 8B, Dynaco Mk III och Williamson som använder ca 20 dB feedback och redan där får man hålla koll på fasen för att inte förstärkaren skall bli instabil. Ska man dra på med mer måste man jobba med att få upp bandbredden på stegen före slutrören som i Radford MA-100 eller Harman Kardon Citation. Man kanske borde inkludera Macintosh också men de begriper jag mig fan inte på. Själv tror jag att jag gillar rörförstärkare som har "lite lagom" global feedback eller de som försöker maxa den globala feedbacken. Jag tycker både Erik Anderssons och Radfords konstruktioner kan låta bra, trots att de har olika filosofi. Det spelar inte så jävla stor roll egentligen, bara det lyser.
/DQ-20
Morello skrev:Nästa gång du hör en polis, ambulans eller brandbil så är det sannolikt min stärkare du hör - i alla fall om fordonet inte är alltför gammalt.
Den har utgångstraf.
Flint skrev:Svante
Har du inte läst igenom tråden alls? Inte ens kollat bilderna?
Svante skrev:Flint skrev:Svante
Har du inte läst igenom tråden alls? Inte ens kollat bilderna?
Joodå, men jag är glömsk. Ligger brytfrekvensen väsentligt över 20 kHz, menar du?
sky_eye skrev:Flint skrev:KiloWhat?
MegaErnst
Morello skrev:Hålla koll på fasen måste man göra när slingförstärkningen är 0dB eller mer.
Morello skrev:Var fick du 20 från? Samma gryta där Flint hittade sina 14 och svante 12?
Morello skrev:DQ-20 skrev:----ca 20 dB feedback och redan där får man hålla koll på fasen -----/DQ-20
Hålla koll på fasen måste man göra när slingförstärkningen är 0dB eller mer.
Var fick du 20 från? Samma gryta där Flint hittade sina 14 och svante 12?
Grabbar, nu kan vi väl höja nivån några hack?
Morello skrev:Att slingförstärkningen råkar hamnat runt 10 dB - 20 dB (tex) är itne detsamma som att upphöja siffran till ett magiskt tal - som Flint gjort.
Morello skrev:För övrigt går det utmärkt att tänka litet utanför 1950-talets standardkonstruktioner för att skapa sig andra förutsättningar. Titta tex på ARC. (vilket jag antar att du redan gjort som gammal hifiräv)
Morello skrev:Jag ritad eju ett rörslutsteg för två år sedan som jag aldrig byggde. Undras vad det hade för slingförstärkningen.
Flint skrev:Det som chockar mig i den här diskussionen är att Morello är så främmande från/för lyssningsintryck. Trodde inte att folk kunde vara så främmande från verkligheten. Det måste ju tolkas som att han aldrig lyssnar av verkan av sina mätmässiga vinster i sitt eget konstruerande utan är helt fixerad vid att allt mätmässigt bättre också upplevs som bättre i ett subjektivt lyssningstest. Ett rent naivt antagande.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Jag ritad eju ett rörslutsteg för två år sedan som jag aldrig byggde. Undras vad det hade för slingförstärkningen.
14B ?
Flint skrev:Det som chockar mig i den här diskussionen är att Morello är så främmande från/för lyssningsintryck. Trodde inte att folk kunde vara så främmande från verkligheten. Det måste ju tolkas som att han aldrig lyssnar av verkan av sina mätmässiga vinster i sitt eget konstruerande utan är helt fixerad vid att allt mätmässigt bättre också upplevs som bättre i ett subjektivt lyssningstest. Ett rent naivt antagande.
Nattlorden skrev:Annars är det ju frågan om förstärkande effektboxar...
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:Annars är det ju frågan om förstärkande effektboxar...
Det är precis vad det är det. Och ibland kanske det är just det man behöver för att det skall låta lite mer "verkligt" i termer av hur man förställer sig att det borde låta.
Morello skrev:Ungefär 26 dB enligt schemat.
3 st ECC88 och 4 st 6550C per kanal.
Morello skrev:Samt faktiskt några trissor som strömsänkor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster