Wilson Audio - välljud eller bluff?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Wilson Audio - välljud eller bluff?

WA vet knappast vad dom gör och det låter illa
4
7%
WA vet knappast vad dom gör och det låter sådär
7
13%
WA vet knappast vad dom gör och det låter bra
1
2%
WA vet vad dom gör och det låter illa
1
2%
WA vet vad dom gör och det låter sådär
6
11%
WA vet vad dom gör och det låter bra
11
20%
WA, säga vad man vill, det är mest hemskt dyr "högtalar konst"
24
43%
WA, jag avgudar dom
2
4%

Antal röster : 56

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-09 03:21

hur många par är tillvärkade?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-09 03:46

Vet inte, men jag har minnet av att det enbart i norden sålts dryga 100-talet WATT/Puppy...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-01-09 04:36

Sanoj skrev:Watt/Puppy är världens mest sålda high-end högtalare....varför skulle de vilja ändra ett vinnande recept :?:

Ur ett ekonomist perspektiv så har du ju rätt! 8)

Sanoj skrev:...btw, det gör dom ju. Den heter väl MAXX2 8)
.

Jasså, både frekvensgång och SCD mätningarna ser hemska ut på Stereophiles sida, undrar varför JA utelämnade mätningarna på horisontella off-axisen... 8)

Ju skamligare priser desto bättre slår det, vi får väl se hur det går med Mårten designs nya högtalar system för larviga 250.000 US$ 8O

mvh Michael

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-09 08:25

MKo skrev:
Sanoj skrev:Watt/Puppy är världens mest sålda high-end högtalare....varför skulle de vilja ändra ett vinnande recept :?:

Jasså, både frekvensgång och SCD mätningarna ser hemska ut på Stereophiles sida, undrar varför JA utelämnade mätningarna på horisontella off-axisen... 8)

Ju skamligare priser desto bättre slår det, vi får väl se hur det går med Mårten designs nya högtalar system för larviga 250.000 US$ 8O

mvh Michael

Min fråga kvarstår med tanke på ovanstående, "definera bästa ljudet".

Jag tolkar Michael såsom en helt rak frekvensgång är det som definerar "den bättre högtalaren", har jag fel?

Tror inte man ska stirra sig blind bara på en parameter såsom frekvensgång.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-01-09 08:48

Callisto skrev:Definera "bästa högtalaren". Jag tror alla personer har sina egna preferenser på den frågan. Vad som är korrekt kan man heller inte entydigt säga. Bättre och acceptera att vi alla är olika och har olika smak.
Callisto skrev:Principen skriver ni själv, "bästa högtalaren är den som säljer bäst".

Jag frågade om en definition, inte principen..

Callisto, jag vet inte om det var riktat till mig, men jag tycker inte heller att man kan ha en så generell definition. Det är dels upp till var och en att definiera sina egna behov, samt beroende på contexten, eller applikationen, vari högtalarna ingår. Däremot tycker jag det är olämpligt, när man bedömer prestanda, att titta på saker som försäljningsvolym eller försäljningspris, istället för just prestanda...

Sanoj la in en annan betydelse än jag i ordet "vinnande". Jag associerade till prestanda medan han menade försäljningsvolym. Han har ju delvis rätt även om jag inte tyckte att det spelade så stor roll för mig när jag väljer högtalare. Vi kom emellertid fram till detta rätt snabbt, så jag vet inte riktigt vart du vill komma?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-09 09:59

Jag har ingen aning om hur Wilson-högtalarna är konstruerade, men om jag ville sälja stora mängder av en dyr högtalare skulle jag inte göra som IÖ och konstruera en ultimat "ofärgande" högtalare.

Jag skulle analysera vad för typ av fonogram som min målgrupp mest lyssnar på, och hur deras lyssningsrum i allmänhet ser ut, och så skulle jag konstruera en högtalare som lät "imponerande" jämfört med andra högtalare på den typ av fonogram jag valt att använda som referens och i just den typen av rum. Lättdriven, enorm effektålighet, bred ljudbild, grymt fri från resonanser. Och var snygg.

Jag tror den skulle sälja, eftersom dom allra flesta inte är ute efter "ofärgat" ljud utan bara vill ha "bra" ljud. Gärna bättre än kompisarna.

Kan Wilson ha resonerat ungefär som jag när dom designade sina högtalare?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-09 10:08

xeizo skrev:Jag tror den skulle sälja, eftersom dom allra flesta inte är ute efter "ofärgat" ljud utan bara vill ha "bra" ljud. Gärna bättre än kompisarna.

Absolut! Jag tror deras lådmaterial varit viktigt också. En bra "sale-point" som førsæljarna kan snacka om. Kvack kvack kvack.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-01-09 13:17

Wilsons högtalare var från början inte tänkta att vara en kommersiell produkt utan Dave Wilson tog fram Watt - högtalaren som ett hjälpmedel vid sina inspelningar.
Sedan fick folk upp ögonen för den och den började säljas i stora mängder. Bland annat Skywalker Range (George Lucas) använder dem i sin studio liksom ett antal andra studios.
Tror ej att de är framtagna för att vara färgade.
Det är sant att Wilson köper in element från olika tillverkare såsom Focal, ScanSpeak, Dynaudio (tidigare) men dessa element är ej standardelement utan är specialgjorda för att passa i den speciella applikationen. Jag har själv testat att köra med motsvarande standardelement i mina Watt/Puppy efter att ha spelat sönder originalen och det är stor skillnad ljudmässigt mellan dessa, så jag var tvungen att beställa nya från Wilson (dyrt).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-09 13:46

xeizo skrev:Jag har ingen aning om hur Wilson-högtalarna är konstruerade, men om jag ville sälja stora mängder av en dyr högtalare skulle jag inte göra som IÖ och konstruera en ultimat "ofärgande" högtalare.

Jag skulle analysera vad för typ av fonogram som min målgrupp mest lyssnar på, och hur deras lyssningsrum i allmänhet ser ut, och så skulle jag konstruera en högtalare som lät "imponerande" jämfört med andra högtalare på den typ av fonogram jag valt att använda som referens och i just den typen av rum. Lättdriven, enorm effektålighet, bred ljudbild, grymt fri från resonanser. Och var snygg.

Jag tror den skulle sälja, eftersom dom allra flesta inte är ute efter "ofärgat" ljud utan bara vill ha "bra" ljud. Gärna bättre än kompisarna.

Det var denna typen av resonerande som jag sökte, bra svar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-09 13:51

stereotypen skrev: Bland annat Skywalker Range (George Lucas) använder dem i sin studio liksom ett antal andra studios.

Trodde Skywalker använde M&K?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-01-09 14:22

Här kan man se några av de som använder sig av Wilson högtalare:
http://www.wilsonaudio.com/applications/professional/index.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-09 14:54

"We've been using M&K THX speaker systems on the Star Wars films for the past 6* years in both the sound design and picture editing suites. The M&K THX speakers' accuracy and imaging qualities let us hear all the nuances of dialogue, music and sound effects at every stage of the creative process. This gives us the ability to create the powerful, yet subtle and persuasive soundtracks that are the hallmark of the Star Wars films."

— Rick McCallum, Producer, Star Wars Episodes I, II, and III
Senast redigerad av paa 2006-01-09 22:47, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-09 21:12

stereotypen skrev:Jag har själv testat att köra med motsvarande standardelement i mina Watt/Puppy efter att ha spelat sönder originalen och det är stor skillnad ljudmässigt mellan dessa, så jag var tvungen att beställa nya från Wilson (dyrt).

Har du elementen kvar? Vad stod det på etiketterna? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-01-09 21:17

Mellanregistren heter i standardytförande Seas Ca 17 rcy och dessa har jag kvar ja.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-09 21:33

Oj, gammal WP. Jag syftade på originalelementen. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-01-09 21:38

De nya använder Scan Speak 18 W/8545.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-09 21:39

Alltså, jag undrade vad det stod på de element som satt i dina högtalare. 8O Dvs de element du spelade sönder och ersatte. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-01-09 21:43

Jaha du menar originalelementen. På dessa är etiketten överklistrad med Wilson Audio etikett men tar man bort denna sitter det en Seas etikett under. Samma på Focal diskanten. Denna är moddad med bl.a en dämpkammare bakom polstycket. Tror också det sitter en större magnet på diskanten.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-01-10 05:38

Callisto skrev:
MKo skrev:

mvh Michael

Min fråga kvarstår med tanke på ovanstående, "definera bästa ljudet".

Vad tycker du själv?

Callisto skrev:Jag tolkar Michael såsom en helt rak frekvensgång är det som definerar "den bättre högtalaren", har jag fel?

Det finns många andra parametrar o varianter av mät-resultat att titta på också innan man kan göra någon bedömning.

Callisto skrev:Tror inte man ska stirra sig blind bara på en parameter såsom frekvensgång.

Aldeless rätt att man ska inte stirra sig blind på mätningar (speciellt inte bara en parameter), man bör titta på flera parametrar/mätningar för att kunna tolka mätningarna på rätt sätt.

mvh Michael

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-01-10 18:43

verkar vara standard att sätta på större magneter ju dyrare högtalaren blir. Mina Revel Ultima GEMs diskanter såg ut som en helt vanlig Scanspeak 9500 med en extra magnet..
Och inte höll den bättre för det inte.. Däremot så kunde man hålla sig för skratt angånde priset, ca 8000 för EN har jag för mig.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-10 20:14

Det finns väl en bunt element som kostar betydande mer än orginalen gör innan man bytt nån liten grej.. :?:
eller stor grej.. men mest parametrar antar jag.. 8)

Så man inte kan bygga exakta kopior svinbilligt... :lol:

tänk vad en tvåvägare skulle bli billig.. för att inte tala om en ännu större med flera element...

Lådhögisar är såå lätta att kopiera ju..speciellt om elementen är såsom orginal....

8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-10 20:58

Om man vet vad man gör kan man bygga riktigt bra högtalare själv utan att kopiera andra! :D

/J

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-10 21:32

det är väl inte direkt nån hemlighet att marginalerna inom hifi är väl tilltagna? iaf på "high end" prylar... ett pris på flera hundra tusen för ett slutsteg är ju helt absurt...med tanke på byggkostnaden....

undra vad en vanlig volvo skulle kosta med dom marginalerna? kanske 10miljoner? :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-10 22:25

HaakanW
Där delar jag det du säger till 100% Men kina kommer förändra denna världskarta samt prisbild över tid. Både då det gäller elektronik samt högtalare.

tror ärligt dom redan har större delen av komponenttillverkningen där för många tillverkare som sedemera monterar ihop bara i annat land så etiketten säger "made in xxxxx"

se bara på Swan speakers från Canada... Jamo från Danmark... Dom är kineserna som äger idag...

Så detta slutar nog inte där...

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-10 22:28

Mayro skrev:tror ärligt dom redan har större delen av komponenttillverkningen där för många tillverkare som sedemera monterar ihop bara i annat land så etiketten säger "made in xxxxx"

Dom är även monterad i kina, så dom byter inte ens etikett....flera märken det står "made in China" på....Denon är bara ett exempel :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-10 23:33

De flesta Wilson-modeller jag hört har imponerat. Särskilt W/P 6.1 samt Sophia...

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-01-11 09:21

För att återgå till topic så har jag också haft ett mycket angenämt möte med Wilson Watt/puppy 6. Då jag tidigare hört dom på mässor har dom inte alls imponerat på mig. Men denna gång blev jag sittandes en hel eftermiddag. Efter detta höll jag denna kombo som en av mina absoluta favoriter. Visst, dom hade egenkaraktär, men inte någon direkt jobbig sådan. Nu är det dock några år sedan jag lyssnade på dessa. Skulle onekligen vara kul att idag jämföra dessa med lite andra kompetenta högtalare, som jag själv anser vara bättre, sida vid sida. Mina erfarenheter hitills säger mig att deras egenkaraktär skulle framstå mera tydligt då.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi