Rörförstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Rörförstärkare

Inläggav JM » 2016-06-07 12:42

Flint skrev:
JM skrev:Hur är det med OTL-rörslutsteg och motkoppling.
Köpte för länge sedan en grön ruskigt tung OTL förstärkare med en skog av rör av Lodström.

JM

Jag har ingen egen erfarenhet av OTL-steg men tippar/anser att dom betydligt lättare borde gå att motkoppla som transistorsteg och därmed få liknande även ljudkaraktär. Det är därför jag inte har intresserat mig för OTL. Om jag vill ha trissestegegenskaper väljer jag trissesteg direkt.

Hur tyckte du att OTL-steget lät?

Lodströms OTL blev aldrig klar.
I Canada lyssnade jag på gigantiska OTL slutsteg med ryska 6C33 rör
Bild
lät fantastiskt.
Bild
Dvs rören ryssarna hade i sina jetplan för att klara elektromagnetiska pulser.
http://www.6c33.com/eng/product/6c33/6c33.htm
Blev visad deras utvecklingsavdelning. Kvaliteten på rören var tydligen inte den bästa. Säckvis med kasserade rör. Rören som överlevde stresstesterna var enligt utvecklarna fantastiska till OTL.
Nog ser det lite varmt och trångt ut.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-07 13:17

music4ever skrev:Igår så åkte jag på en gammal Cresent compact moped. När jag gasade på som mest så upplevde jag en hastighet som jag aldrig upplevt i någon av de BMW och Ferrari bilar jag åkt i. Så låt er inte sätta för mycket vikt vid hastighetsmätaren...

Å vad knäckt jag var när Compakterna kom ut 1968, de axade ifrån min fina röda Puch Dakota 1967 lätt som som ingenting för de var hela 25 kg lättare, men skulle vi färdas en längre sträcka kom jag dock både ikapp och förbi, tack vare att Dakota 1967 var 1960-talets snabbaste i originalskick.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-07 13:25

Vem körde original? (förutom när pappa/mamma frågade)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-06-07 13:25

lennartj skrev:Å vad knäckt jag var när Compakterna kom ut 1968, de axade ifrån min fina röda Puch Dakota 1967 lätt som som ingenting för de var hela 25 kg lättare, men skulle vi färdas en längre sträcka kom jag dock både ikapp och förbi, tack vare att Dakota 1967 var 1960-talets snabbaste i originalskick.

Du menar om man bara lyssnar tillräckligt länge på en rörförstärkare går den om en trissestärkare? :wink:
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-07 13:29

Yess! 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-06-07 18:04

Morello skrev:Vem körde original? (förutom när pappa/mamma frågade)

Jag, och resten av det "otuffa" gänget.
Det hade sin tjusning att köra otrimmat också, 1968 körde jag de 38 kilometerna hemifrån Tranemo till Anderstorp Raceway på 55 minuter med min otrimmade Dakota (ställbart munstycke är inte trimning), för att uppleva Sveriges första riktiga Drag Race.

Det tuffa (och smarta) killarna körde bara vråltrimmat tills 15-årsdagen, sedan körde de inte alls på allmän väg förrän MC-kortet var bärgat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-07 18:15

JM skrev:
Flint skrev:
JM skrev:Hur är det med OTL-rörslutsteg och motkoppling.
Köpte för länge sedan en grön ruskigt tung OTL förstärkare med en skog av rör av Lodström.

JM

Jag har ingen egen erfarenhet av OTL-steg men tippar/anser att dom betydligt lättare borde gå att motkoppla som transistorsteg och därmed få liknande även ljudkaraktär. Det är därför jag inte har intresserat mig för OTL. Om jag vill ha trissestegegenskaper väljer jag trissesteg direkt.

Hur tyckte du att OTL-steget lät?

Lodströms OTL blev aldrig klar.
I Canada lyssnade jag på gigantiska OTL slutsteg med ryska 6C33 rör
[ Bild ]
lät fantastiskt.
[ Bild ]
Dvs rören ryssarna hade i sina jetplan för att klara elektromagnetiska pulser.
http://www.6c33.com/eng/product/6c33/6c33.htm
Blev visad deras utvecklingsavdelning. Kvaliteten på rören var tydligen inte den bästa. Säckvis med kasserade rör. Rören som överlevde stresstesterna var enligt utvecklarna fantastiska till OTL.
Nog ser det lite varmt och trångt ut.

JM

Det där ser stökigt ut, undrar vad Erik säger om en sådan konstruktion, är det rör för utseendets skull, eller gör de nytta allihop?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-07 18:28

hifikg skrev:Det där ser stökigt ut, undrar vad Erik säger om en sådan konstruktion, är det rör för utseendets skull, eller gör de nytta allihop?

Stegen kanske tilltalar de som vill att det ska se rör ut. Ett ofta uttalat argument på forumet för att skaffa rörprylar från de som knappt har hört ett rörsteg. De som bara tror att det handlar om ljudet av en distpedal med ett mysigt utseende. De kunderna finns och har förstås också rätt att tycka som de vill. Det är sina egna pengar de spenderar. En affär är en affär oavsett anledning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-07 18:48

Flint skrev:
hifikg skrev:Det där ser stökigt ut, undrar vad Erik säger om en sådan konstruktion, är det rör för utseendets skull, eller gör de nytta allihop?

Stegen kanske tilltalar de som vill att det ska se rör ut. Ett ofta uttalat argument på forumet för att skaffa rörprylar från de som knappt har hört ett rörsteg. De som bara tror att det handlar om ljudet av en distpedal med ett mysigt utseende. De kunderna finns och har förstås också rätt att tycka som de vill. Det är sina egna pengar de spenderar. En affär är en affär oavsett anledning.

Jomenvisst, det säger jag inget om, jag skulle inte ha något emot många rör, men om det bara är kosmetika väljer jag lika gärna en enklare lösning, det är vackert det med.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-07 19:00

hifikg skrev:
Flint skrev:

Jomenvisst, det säger jag inget om, jag skulle inte ha något emot många rör, men om det bara är kosmetika väljer jag lika gärna en enklare lösning, det är vackert det med.

Den där pjäsen är troligen för dyr för den typen av kund jag beskrev i alla fall. Kineserna ligger nog i det fallet bättre till i pris.

JM

Inläggav JM » 2016-06-07 20:54

hifikg skrev:
Flint skrev:

En av fördelarna med OTL är att du slipper problemen med utgångstrafon - det finns inga. Ett av problemen är att högtalarna kan inte ha låg impedans typ vissa Apogee.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-08 09:10

JM skrev:Nog ser det lite varmt och trångt ut.

JM

Varje rör har en katod som drar ca 60 W, dvs. total ca 1300 watt i glöd för alla rören i två kanaler. Jag skulle gissa att rören går i klass B för att man skall få rimlig verkningsgrad men anodförlusterna blir ändå påtagliga med så många rör, i synnerhet när man spelar (om antagande om klass B stämmer). Man får hoppas att det sitter en eller flera rejäla fläktar i chassiet för socklarna blir mycket varma. Jag förstår att man måste kassera om man köper bulk. När man dessutom har 10 rör i varje kanal så måste ju alla ha bra MTBF vilket ställer extra höga krav på selektering.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-08 09:14

JM skrev:En av fördelarna med OTL är att du slipper problemen med utgångstrafon - det finns inga. Ett av problemen är att högtalarna kan inte ha låg impedans typ vissa Apogee.

JM

Faktum är att max uteffekt sjunker med impedansen: OTL brukar ÖKA effekten när impedansen STIGER, tvärtemot en vanlig transistorförstärkare. Jag skulle nog kunna tänka mig att slänga in en spartransformator som option, men det kanske inte är så bra för OTL-imagen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 13:15

Är det någon som har ett schema på den där Power Amplifiers NVS-150 att låna ut?
Det vore kul att se vad LTspice säger om den maskinen.

JM

Inläggav JM » 2016-06-08 14:20

Har ngn en länk med beskrivning hur OTL rörförstärkartänket är?

JM

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 14:29

JM skrev:Har ngn en länk med beskrivning hur OTL rörförstärkartänket är?

JM

Jag simulerar just nu den här http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/6as7_2.htm och tänkter lägga ut den här för diskussion. Ingen beskrivning dock i länken men jag tror att funktionen kommer att framgå av simuleringen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 14:34

Har du byggt någon rörhäck senaste tiden?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 14:41

Morello skrev:Har du byggt någon rörhäck senaste tiden?

Nej, jag har bara byggt söndermotkopplade transistorhäckar. Konkurrerat med dig. 8) :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 14:48

Flint skrev:
Morello skrev:Har du byggt någon rörhäck senaste tiden?

Nej, jag har bara byggt söndermotkopplade transistorhäckar. Konkurrerat med dig. 8) :wink:

Jazzå, jaha, får man se?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 14:55

Nej.

JM

Inläggav JM » 2016-06-08 14:57

Hade en transformatorlös liten rörförstärkare som drev ett 8" dubbelkons Philipselement på 800 ohm typ 9710. RT bygge? Wireless World?

JM

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 14:58

Flint skrev:Nej.

Mentala byggen med andra ord. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 15:06

Morello skrev:
Flint skrev:Nej.

Mentala byggen med andra ord. :)

Njae... Jag vill hellre uttrycka det som Har inte lämnat simulantavdelningen än. Men dom låter väldigt bra, tror jag. Den där egenskapen som kan försätta både ett och annat berg och troligen också mindre öknar. Vad nu ordet "försätta" kan betyda.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-08 15:20

Flint skrev:

JM

Jag simulerar just nu den här http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/6as7_2.htm och tänkte lägga ut den här för diskussion. Ingen beskrivning dock i länken men jag tror att funktionen kommer att framgå av simuleringen.

Den var mest menad som ett "basic" bygge med klassisk Futterman-topologi och prisbilliga slutrör. Det här var innan 6S33. Rozenblit var väl halvnöjd med mätprestanda eftersom han inte riktigt kunde få ut nominell effekt i översta diskanten men tyckte den lät väldigt "rent". Känns som det kunde vara läge för ett bias-servo och utgångreläer...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 16:44

JM

Kraftigt förenklad modell. Allt som har med det praktiska att göra som arbetspunkter mm är bortplockat. Slurören är dc-mässigt seriekopplade och jobbar som katodföljare för att få så lågt Ri som möjligt. Det övre röret matas med +150V på anoden och det undre med -150V på katoden. När deras respektive bias är rätt justerad ligger utgången på 0V dc. Därifrån kan den svinga både positivt och negativt och följa insignalen men förstås förstärkt. För att få låg utgångsimpedans måste flera par slutrör parallellkopplas. Ingångsstegets och drivstegets funktion skiljer inte något från andra typer av förstärkare. (Exemplets 150V är hämtat från Rozenblit-steget.)

Modell.gif

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 17:24

Det nedre röret är dock inte någon katodföljare! Katoden jobbar ju mot virtuell jord; i detta fall matningen
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-08 17:31

Morello skrev:Det nedre röret är dock inte någon katodföljare! Katoden jobbar ju mot virtuell jord; i detta fall matningen

Lite klurigt hur man ska se det där. Virtuell katodföljare kanske.

JM

Inläggav JM » 2016-06-08 17:38

Flint skrev:

JM

Kraftigt förenklad modell. Allt som har med det praktiska att göra som arbetspunkter mm är bortplockat. Slurören är dc-mässigt seriekopplade och jobbar som katodföljare för att få så lågt Ri som möjligt. Det övre röret matas med +150V på anoden och det undre med -150V på katoden. När deras respektive bias är rätt justerad ligger utgången på 0V dc. Därifrån kan den svinga både positivt och negativt och följa insignalen men förstås förstärkt. För att få låg utgångsimpedans måste flera par slutrör parallellkopplas. Ingångsstegets och drivstegets funktion skiljer inte något från andra typer av förstärkare. (Exemplets 150V är hämtat från Rozenblit-steget.)

Modell.gif

Har jag fattat rätt att genom att parallellkoppla en skog med rör ökar möjligheten att belasta förstärkaren med lägre impedanser och samtidigt ha en rimlig effekt.
Hur är frekvensomfånget och disten för OTL-förstärkare vid olika vanliga belastningar.

JM

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-08 17:59

Flint skrev:
Morello skrev:Det nedre röret är dock inte någon katodföljare! Katoden jobbar ju mot virtuell jord; i detta fall matningen

Nej, den nedre katoden rör sig alls. Det är som ett kvasikomplementärt slutsteg. Den övre halvan är katodföljare och den nedre är en slags "compound anode follower". Fasdelarens nedre nod är naturligtvis inte "bootstrappad" som jag skrev utan den får istället rejält med negativ feedback som går via ett motstånd på 33k lokalt. Det finns också en global slinga via 1k till katoden på ingångsröret.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-08 18:03

Flint skrev:

Upphör strömmen i det övre röret (följaren) så kommer utgångsimpedansen att istället definieras av rörets dynamiska anod-katod-resistans, dvs stiga avsevärt.

Så länge det övre röret leder kommer Rut att definieras i huvudsak av 1/gm
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi