Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:
Varför gör du en halmgubbe?
Förklara dig!
Nej, jag går inte på dina retoriska irrbloss.
Anser du att alla op-kretsar låter lika?
Anser du att alla op-kretsar mäter lika?
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:
Varför gör du en halmgubbe?
Förklara dig!
Nej, jag går inte på dina retoriska irrbloss.
Flint skrev:Anser du att alla op-kretsar låter lika?
Anser du att alla op-kretsar mäter lika?
Morello skrev:Mja, jag tror den växte fram långt senare - alltså under rörrenässansen.
Men det spelar ingen roll - låt oss ta död på myten en gång för alla.
petersteindl skrev:Morello skrev:Mja, jag tror den växte fram långt senare - alltså under rörrenässansen.
Men det spelar ingen roll - låt oss ta död på myten en gång för alla.
Rörrenässansen? Under vilka år anser du att det en sådan period skulle ha funnits?
Sedan undrar jag en sak till. Vad jag förstått konstruerar du helst egna förstärkare med kopplingar bastående av en mängd diskreta halvledare. Är det så?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Morello skrev:
Sedan undrar jag en sak till. Vad jag förstått konstruerar du helst egna förstärkare med kopplingar bastående av en mängd diskreta halvledare. Är det så?
Mvh
Peter
JM skrev:Då jag är risig på förstärkare saknar jag enkla tumregler för hur o när motkoppling eller ej är bäst.
JM
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Mvh
Peter
Varför undrar du?Det har ju knappast med trådens ämne att göra.
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Oj, Har du problem med att svara på min fråga?
Det är väl knappast en svår fråga att svara på.
Du glömde min andra fråga. Rörrenässansen? Under vilka år anser du att det en sådan period skulle ha funnits?
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Oj, Har du problem med att svara på min fråga?
Du glömde min andra fråga. Rörrenässansen? Under vilka år anser du att det en sådan period skulle ha funnits?
Mvh
Peter
Är du arg på mig eller något? Vad har mina apparater med detta att göra?
Men visst jan jag svara: jag har gjort såväl helt diskreta apparater, blandapparater och helt OP-baserade.
Ja, jag glömde den andra frågan: jag vet inte exakt när den började, men någon gång under 1990-talet vill jag minnas att rörstärjare på allvar började dyka upp igen.
Vi ses imorgon, Peter.
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:Oj, Har du problem med att svara på min fråga?
Mvh
Peter
Men visst jan jag svara: jag har gjort såväl helt diskreta apparater, blandapparater och helt OP-baserade.
Ja, jag glömde den andra frågan: jag vet inte exakt när den började, men någon gång under 1990-talet vill jag minnas att rörstärjare på allvar började dyka upp igen.
Vi ses imorgon, Peter.
Varför skulle jag vara arg för att jag ställer frågan till dig om du helst konstruerar egna förstärkare med kopplingar bestående av en mängd diskreta halvledare?
Du har ju själv vid tillfälle sagt att du håller på med roliga projekt där du använder en massa diskreta halvledare istället för OP-ampar.![]()
Eftersom jag själv oftast väljer att konstruera med diskreta halvledare, och jag gör det eftersom jag anser det bli bättre än med de OP-ampar jag provat genom åren, så utgår jag från att du väljer den dyrare och mera komplicerade vägen för att du vill uppnå ett bättre resultat än om du valt några OP-ampar. Det kan ju naturligtvis bero på vad du väljer att konstruera. Frågeställningen i några inlägg i tråden gällde OP-ampars kvalitet då de används i spänningsförstärkande steg.
Då ser jag på saken så här, vill man ha spänningsförstärkande steg så vill man detta därför att man vill åstadkomma spänningsförstärkningSe det som en galant Steindlsk tumregel
![]()
Nästa fråga blir, när vill man spänningsförstärka? Svar: Det vill man då man anser att man behöver spänningsförstärkning. Detta är den Steindlska tumregeln nr 2.![]()
Frågan därefter kan vara, vid vilka explicita tillfällen anser man att man behöver spänningsförstärkning? Jo, exempelvis i en RIAA. Eller i mikrofonförstärkare. Eller som ingångssteg i slutsteg eller som linjeförstärkare. Det är för olika ändamål som behövs i olika ställen i en ljudåtergivningskedja.
Då kan man tänka sig att i vissa applikationer så kan fördelarna överväga med att göra diskreta spänningsförstärkare med speciella krav och önskemål som de flesta allmänna OP-ampar inte tillgodoser. I andra fallo kan en OP-amp vara tillräckligt bra under vissa kriterier där pris är ett kriterium.
Då ligger det åtminstone för mig nära till hands att för vissa applikationer där kraven sätts högt så duger inte de OP-ampar som jag sett som finns att tillgå på marknaden per dags datum. Om någon använder det som en tumregel att för vissa applikationer där kraven sätts högt så duger inte dagens befintliga OP-ampar så har jag inget att invända.
OP-ampar kan ha många fördelar. De kan vara lasertrimmade internt för att få mycket bra temperaturstabilitet och CMRR och speciellt i diffsteg på ingången.
Användes OP-ampar som spänningsföljare så är det oftast i de senare delarna i förstärkare där bruset inte blir en avgörande faktor och där man inte vill att utgången på Op-ampen direkt skall driva lång kabel eller driva lågohmig last. Då vill man gärna ha något efterföljande steg som också finns integrerat i speciell kapsel eller som man själv kan bygga med diskreta komponenter.
Det får bli mitt svar i debatten.
Vi syns i morgon.
Med vänlig hälsning
Peter
Lazyworm skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Vi ses imorgon, Peter.
Varför skulle jag vara arg för att jag ställer frågan till dig om du helst konstruerar egna förstärkare med kopplingar bestående av en mängd diskreta halvledare?
Du har ju själv vid tillfälle sagt att du håller på med roliga projekt där du använder en massa diskreta halvledare istället för OP-ampar.![]()
Eftersom jag själv oftast väljer att konstruera med diskreta halvledare, och jag gör det eftersom jag anser det bli bättre än med de OP-ampar jag provat genom åren, så utgår jag från att du väljer den dyrare och mera komplicerade vägen för att du vill uppnå ett bättre resultat än om du valt några OP-ampar. Det kan ju naturligtvis bero på vad du väljer att konstruera. Frågeställningen i några inlägg i tråden gällde OP-ampars kvalitet då de används i spänningsförstärkande steg.
Då ser jag på saken så här, vill man ha spänningsförstärkande steg så vill man detta därför att man vill åstadkomma spänningsförstärkningSe det som en galant Steindlsk tumregel
![]()
Nästa fråga blir, när vill man spänningsförstärka? Svar: Det vill man då man anser att man behöver spänningsförstärkning. Detta är den Steindlska tumregeln nr 2.![]()
Frågan därefter kan vara, vid vilka explicita tillfällen anser man att man behöver spänningsförstärkning? Jo, exempelvis i en RIAA. Eller i mikrofonförstärkare. Eller som ingångssteg i slutsteg eller som linjeförstärkare. Det är för olika ändamål som behövs i olika ställen i en ljudåtergivningskedja.
Då kan man tänka sig att i vissa applikationer så kan fördelarna överväga med att göra diskreta spänningsförstärkare med speciella krav och önskemål som de flesta allmänna OP-ampar inte tillgodoser. I andra fallo kan en OP-amp vara tillräckligt bra under vissa kriterier där pris är ett kriterium.
Då ligger det åtminstone för mig nära till hands att för vissa applikationer där kraven sätts högt så duger inte de OP-ampar som jag sett som finns att tillgå på marknaden per dags datum. Om någon använder det som en tumregel att för vissa applikationer där kraven sätts högt så duger inte dagens befintliga OP-ampar så har jag inget att invända.
OP-ampar kan ha många fördelar. De kan vara lasertrimmade internt för att få mycket bra temperaturstabilitet och CMRR och speciellt i diffsteg på ingången.
Användes OP-ampar som spänningsföljare så är det oftast i de senare delarna i förstärkare där bruset inte blir en avgörande faktor och där man inte vill att utgången på Op-ampen direkt skall driva lång kabel eller driva lågohmig last. Då vill man gärna ha något efterföljande steg som också finns integrerat i speciell kapsel eller som man själv kan bygga med diskreta komponenter.
Det får bli mitt svar i debatten.
Vi syns i morgon.
Med vänlig hälsning
Peter
Det räcker att titta på Morellos förra projekt här på faktiskt (En DAC) för ett par månader sen för att se att han använde minst 1st opamp-rackare
petersteindl skrev:blablabla
Jaha. Men användes den som spänningsförstärkare? Skulle inte tro det.
Lazyworm skrev:petersteindl skrev:blablabla
I spänningsförstärkande syfte så så har du t.ex Holographic Amp27
Jag såg denna kommentar och läste inte tillräckligt noga:
"Du har ju själv vid tillfälle sagt att du håller på med roliga projekt där du använder en massa diskreta halvledare istället för OP-ampar."
Morello skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Vi ses imorgon, Peter.
petersteindl skrev:Lazyworm skrev:petersteindl skrev:blablabla
I spänningsförstärkande syfte så så har du t.ex Holographic Amp27
Jag såg denna kommentar och läste inte tillräckligt noga:
"Du har ju själv vid tillfälle sagt att du håller på med roliga projekt där du använder en massa diskreta halvledare istället för OP-ampar."
Jaha, nu kommer du dragandes med ett slutsteg Morello byggt åt ett annat företag. Tidigare var det Morellos nya DAC som var på tapeten och som jag kommenterade.
Men ok, så vad du nu säger är att i Holographic Amp27 har Morello valt att använda OP-ampar som spänningsförstärkare.
Då undrar jag vad har Morello valt att använda som spänningsförstärkare i O&G ENGINEERING RS2000 som ju är Morellos eget varumärke tillsammans med dig? Är det OP-ampar eller diskret?
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Det där inlägget tycker bäst hör hemma i Boris "medlemspresentation".
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Vi ses imorgon, Peter.
Menar du att rör i så fall var dött på 80-talet?
Med vänlig hälsning
Peter
Objektivisten skrev:Morello skrev:Det där inlägget tycker bäst hör hemma i Boris "medlemspresentation".
Jaha, trodde det var där jag var, felpost.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster