Göra egna cellplastdiffusorer?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
platon1980

Göra egna cellplastdiffusorer?

Inläggav platon1980 » 2016-06-09 15:17

Gjorde två 50x50cm med 45x45mm reglar, enligt matematiskt mönster, tar ett bra tag, men framförallt väger de löjligt mycket.

Har sett att det finns färdigskurna, men löjligt dyrt istället.

Funderar därför på att limma ihop två 10cm tjocka skivor, sedan gå loss med stålborste, kniv och aceton för ett lagom slumpartat mönster. När man är nöjd kör man över med varmluftspistol för att binda ihop kulorna, sedan kladda på husfix och valfri färg, alternativt en ram med tyg, där tyget formar en kub, men släpper igenom mellanfrekvenser till den bakomliggande ytan.

(Så gör jag på modelljärnvägen och akvariebakgrunder (minus tyget, plus lack till akvariebakgrunden)).

Är det en bra idé, eller inte?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Göra egna cellplastdiffusorer?

Inläggav Cortado » 2016-06-09 18:43

Frigolit! :)

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-09 19:20

På temat egna cellplastdiffusorer så hade (har?) jag för ett tag sedan idén att göra 2D-QRD paneler genom att noggrant skära ut stavar 50x50 eller 25x25 mm i XPS-cellplast, som sedan kapas till längd och limmas ihop med lämpligt kontaktlim.
XPS-cellplasten är lite dyrare, men med EPS (frigolit-varianten) så måste man typ ha nån värmetrådsmojäng vilket verkar avsevärt bökigare/dyrare. Med XPS borde en enkel jigg+brytbladskniv kunna ge rätt bra dimensionsnoggrannhet.

Vattenbaserad sprayfärg på det osså upp på tak och väggar!

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2016-06-09 21:39

Har för mig att någon gjorde en anordning med en upphettad metalltråd som skar i cellplasten, minns inte var jagsåg det men det funkade visst skapligt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-09 21:54

tordnilsson skrev:Har för mig att någon gjorde en anordning med en upphettad metalltråd som skar i cellplasten, minns inte var jagsåg det men det funkade visst skapligt.

Kanthaltråd.

https://highcap.se/gor-det-sjalv/kompon ... 00893.html t.ex.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-09 22:16

Finns nån tråd(!) på temat, gitarrsträngar går tydligen också bra. Det är definitivt diy-bart. Jag skulle göra en varmkompost och kom så långt att jag skar ut eps-ringar med fasade kanter med en tämligen enkel varm tråd-apparatur. Jag spände tråden upp genom ett hål i en byggskiva.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-09 23:22

platon1980 skrev:Funderar därför på att limma ihop två 10cm tjocka skivor, sedan gå loss med stålborste,

Helvitte vad det kommer att bli skräpigt. Är det bara det minsta torrt i luften kommer du att se ut som en snögubbe... Kom ihåg att utrusta någon med en kamera så vi får se :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2016-06-09 23:37

Svante skrev:
platon1980 skrev:Funderar därför på att limma ihop två 10cm tjocka skivor, sedan gå loss med stålborste,

Helvitte vad det kommer att bli skräpigt. Är det bara det minsta torrt i luften kommer du att se ut som en snögubbe... Kom ihåg att utrusta någon med en kamera så vi får se :D .

Visst blir det, statisk elektricitet är kul. Minst två dammsugare behövs när det är dags att städa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-10 00:02

platon1980 skrev:
Svante skrev:

Visst blir det, statisk elektricitet är kul. Minst två dammsugare behövs när det är dags att städa.

Nä.... en straight line vindtunnel!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-06-10 09:39

Jag har skurit frigolit till samma typ av projekt med hjälp av en enkel jigg med plywoodskiva, anhåll och ett hål där tråden drogs igenom. Det gick väldigt smidigt!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
platon1980

Inläggav platon1980 » 2016-06-11 08:10

Jag har ju ändå funderat på att investera i en "trådskärare" för modelljärnvägslandskapsbygge, kanske dags att slå till två flugor i smällen.

Nu finns det enkelt och billigt också :D

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... are-p48732

Återgå till DIY-forum