Oj vad jag är sen in i denna tråd...
Flint kanske vill titta på de här båda apropå kvalitet i OL. När det gäller rörsteg har man ju en inbyggd nackdel i utgångstrafon, inte bara att den är en trafo utan att den dessutom sänker slingförstärkningen vilket är ett problem i sig. En del har löst detta genom en extra lindning med typ 500 ohm för motkopplingen. Har man inte det behöver man dra på OL-förstärkningen en del. Jag löste det med 2 förstärkningssteg före slutrören och för att hålla nere LF-polerna så fick ingångsparet även bli fasvändaren a´la opamp.

Det där var första versionen där jag använt ett par trafos på 3500 ohm pp där jag kopplade pi60 till 4-ohmstappen för att få upp impedansen mot rören. Andra versionen har en hammond och dessutom kompensation i LF-änden av spektrat för lite stabilare bas.

Min prototyp som jag ännu kör med har andra versionens ingångssteg och första versionens slutsteg och motkoppling. Denna version har flera medlemmar här hört.
Båda matas med 400V vilket är en aning lågt för EL34 men det funkar om inte rören är så kassa att skärmgallren börjar lysa. Även andra versionen har en 10H drossel mellan ingång och slutsteg. C-1 är -70V, C-2 är C-1 genom 1,8k. Simulerar man en kanal ska det vara 3,6k. Strömsänkan är 2,5mA, bias ställd för c:a 12-14W anodförlust per EL34. 35mA typ. Jag känner till 4 byggen utöver mitt av andra versionen plus kanske en del som aldrig frågat mig.
Den här konstruktionen uppstod lite genetiskt ut Hiragas LH50 som jag försökte klona på 80-talet. Det lyckades ingen vidare så pentoden 6SJ7 i ingången byttes först till trioden 6J5 men OL-förstärkningen blev lite väl låg. Sedan blev det ett SRPP med 6SL7 på ingången men var inte nöjd. Då kopplade jag om 6SL7 till ett differentialsteg och meckade om andra steget från dess fasvändarfunktion till ett andra diffsteg och det är så det ser ut nu. Jag kunde förstås kopplat om 6SL7 till enkel triodingång med konventionell katodmotkoppling och en seesawfasvändare men diffstegets okänslighet för brum och feedback på matningsspänningen tilltalade mig. Jag nyttjade spice för att simulera denna senaste version. Bilderna från det ligger på en gammal laptop jag inte vet om jag får igång...