Delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Delningsfilter

Inläggav The_Man » 2006-01-09 11:55

Har en liten undran, högpass filter förstår jag att det inte är bara för att det ska låta bra som man använder utan även skona elementet så att det inte går sönder, men lågpass filter är det samma där eller är det bara för att det ska låta bra? det jag menar är om man har ett baselement som faller kraftigt i frekvens ....behöver man filter då?..eller kan man anpassa högpassfiltret till det bara och vara utan filter på basen?(det brukar ju göras i billiga konstruktioner vet jag)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-09 15:44

Det största problemet man står inför när man tänker så är spridingsegenskaperna hos baselementet. Spridningen blir ju smalare mot högre frekvenser och därför blir det aldrig bra att låta basen spela för högt i frekvens.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-09 15:46

Det hänger jag med på....men det finns ju baselement som dyker rätt kraftigt i frekvens ganska tidigt....det är är mest bara en fundering, tänkte om man kunde använda sig av element med den egenskapen och använda så lite filter som möjligt

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-09 15:51

The_Man skrev:Det hänger jag med på....men det finns ju baselement som dyker rätt kraftigt i frekvens ganska tidigt....det är är mest bara en fundering, tänkte om man kunde använda sig av element med den egenskapen och använda så lite filter som möjligt
Om man inbillar sig att det finns något egensyfte med att använda så lite filter som möjligt så javisst. Det finns ju element med "inbyggda" akustiska filter.

Men man tjänar på (lägre dist) att driva högtalarelement högohmigt (med en dynamiskt linjärare impedans i serie med talspolen).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-09 16:02

The_Man skrev:Det hänger jag med på....men det finns ju baselement som dyker rätt kraftigt i frekvens ganska tidigt....det är är mest bara en fundering, tänkte om man kunde använda sig av element med den egenskapen och använda så lite filter som möjligt

Suboptimering. Det är inte så enkelt som att den till synes enklaste lösningen är bäst. Möjligtvis billigast...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-09 16:04

klart det finns ett syfte med det jag funderar över.....sen om resultatet blir katastrof elle helt ok det vet jag inte, det var liksom det jag undrade över...syftet med det va om man skulle kunna göra en billig och så enkel högtalare som möjligt utan att det låter allt för dåligt....det som jag undrade var ju om jag har ett baselement som dyker i frekvsens vid säg 3khz med runt 10-15db/okt (påhittade siffror)....då finns det väl igentligen ingen anledning till att dela av den med ett filter, och finns det en anledning så var det ju just det jag undrade varför :wink: och jag var inte ute efter den bästa och den optimala lösningen, det finns ju ju troligtvis inte, för alla har ju olika ideer om hur det ska lösas

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-09 18:22

Nu skall vi se om jag har förstått det här eller om jag har fått det om bakfoten...
Om vi antar att baselemetet över 3kHz har varierande impedans och du inte lågpassfiltrerar basen så borde detta påverka drivningen av diskanten.
Ett idealist baselement skulle alltså inte påverka och då minskar behovet av att filtrera.
Stämmer det här? Jag har inte provat, men tror att det stämmer teoretiskt.

Återgå till DIY-forum