Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Tillrättavisning bra kablage

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-12 20:47

Jo, det är dags för ännu en sådan här tråd :)

I (olidligt lång) väntan på nyförvärv (i14) och i semestertid tillika har jag uppenbarligen alldeles för mycket tid till surf och annat okynnesgöra.

Kom idag helt osökt (och ånyo) in på temat kablage och var farligt nära att olyssnat lägga en dyr slant mot en internetbeställning. Jag som inte ens tror på dyra kablar som någon märkbar förbättringsåtgärd!

Därför behöver jag nu er att knäppa mig på näsan och hänvisa mig tillbaka till clas o och billiga ekk.

Och till att förklara varför jag inte ska låta mig vägledas (missledas) av uttalanden som detta
http://www.soundstage.com/upton07.htm
Senast redigerad av Knuttebaloa 2016-06-12 21:02, redigerad totalt 2 gånger.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav hifikg » 2016-06-12 20:55

Du kan läsa i min presentation om min resa med en Coconut-strömkabel. Det var en läskig upplevelse vill jag mena. Tror att den kabeln betingade $ massa tusen, fast numera lär Coconuts nya kablar vara brutalt överlägsna den där ;-)
Om du inte orkar läsa den långa versionen så räcker det med ett ord. Blindtest.
Sitter nöjd :)

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-12 21:07

hifikg skrev:Du kan läsa i min presentation om min resa med en Coconut-strömkabel. Det var en läskig upplevelse vill jag mena. Tror att den kabeln betingade $ massa tusen, fast numera lär Coconuts nya kablar vara brutalt överlägsna den där ;-)

Förlåt för trams :D

Ps. Jag har inte ens lärt mig höra skillnad på förstärkare. Ds.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-06-12 21:19

Knuttebaloa skrev:Och till att förklara varför jag inte ska låta mig vägledas (missledas) av uttalanden som detta
http://www.soundstage.com/upton07.htm

Därför att de inte är blindtestade? För att det verkar vara i princip omöjligt att höra skillnad på kablar i blindtest? Det är skillnad på kablar och kablar men jordning och kontaktering är enligt min uppfattning viktigare än hur själva kabeln är konstruerad, i synnerhet på kortare längder. Sista argumentet är att pengar lagda på någon annan del av anläggningen är alltid effektivare än pengar lagda på kablar (om vi antar att man har något annat än "lakritssnören").

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-12 21:25

Nä, du får ta dig i kragen själv. Din tid på att läsa in dig mot din pengapåse.

Ditt val.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-12 21:45

MagnusÖstberg skrev:Nä, du får ta dig i kragen själv. Din tid på att läsa in dig mot din pengapåse.

Ditt val.

Ditt inlägg läser jag nog ändå som en tillrättavisning, och med en viss värdering, tack för det! :D

Jo, blindtest tror jag på. Har högst oprofessionellt genomfört ett par själv och då kommit till slutsatsen att just lakritssnören är tämligen prisvärda! Problemet är väl att testen varit just oprofessionella/ovetenskapliga och därmed också ganska opålitliga...

Har ni genomfört några intressanta blindtester själva med resultat att dela med er av?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-12 21:51

Knuttebaloa skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nä, du får ta dig i kragen själv. Din tid på att läsa in dig mot din pengapåse.

Ditt val.

Ditt inlägg läser jag nog ändå som en tillrättavisning, och med en viss värdering, tack för det! :D

Jo, blindtest tror jag på. Har högst oprofessionellt genomfört ett par själv och då kommit till slutsatsen att just lakritssnören är tämligen prisvärda! Problemet är väl att testen varit just oprofessionella/ovetenskapliga och därmed också ganska opålitliga...

Har ni genomfört några intressanta blindtester själva med resultat att dela med er av?

Har något enda av dina egna "opålitliga" blindtester, någon enda gång givit resultatet att den dyrare kabeln ger bättre ljud? Om inte så bör du ju närmast fundera på hur mycket billigare du kan komma undan utan att förlora på det... sen ska man förstås inte bortse från feelgoodfaktorn. Tänder jag ljuset här i lyssningsrummet, lyfter på mattorna och kryper ner på golvet (med läsglasögon på näsan) så ser jag att det står vdH på högtalarkablarna, men jag lovar, jag skulle inte höra skillnad om någon bytte ut dem mot lampsladd. Ingen alls. Fast nu har jag dem så då får de ligga där o samla damm. De låter inte sämre än lampsladd, det är jag också säker på.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-12 22:08

hifikg skrev:
Knuttebaloa skrev:

Ditt val.

Har något enda av dina egna "opålitliga" blindtester, någon enda gång givit resultatet att den dyrare kabeln ger bättre ljud? Om inte så bör du ju närmast fundera på hur mycket billigare du kan komma undan utan att förlora på det... sen ska man förstås inte bortse från feelgoodfaktorn. Tänder jag ljuset här i lyssningsrummet, lyfter på mattorna och kryper ner på golvet (med läsglasögon på näsan) så ser jag att det står vdH på högtalarkablarna, men jag lovar, jag skulle inte höra skillnad om någon bytte ut dem mot lampsladd. Ingen alls. Fast nu har jag dem så då får de ligga där o samla damm. De låter inte sämre än lampsladd, det är jag också säker på.

Jag letar fortfarande i din tråd efter coconutresan :)

Och nej, inte en enda gång.

Men jag får erkänna att jag ibland tvivlar på min egen förnimmelseförmåga när jag läser om hur andra tycks uppleva både det ena och det andra i form av skillnader mellan kablar och annat.

Så, i just det här fallet är det väl just det att jag lägger tid på att läsa på som gör mig förvirrad :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-13 05:37

Knuttebaloa skrev:
hifikg skrev:
Knuttebaloa skrev:

Jag letar fortfarande i din tråd efter coconutresan :)

Och nej, inte en enda gång.

Men jag får erkänna att jag ibland tvivlar på min egen förnimmelseförmåga när jag läser om hur andra tycks uppleva både det ena och det andra i form av skillnader mellan kablar och annat.

Så, i just det här fallet är det väl just det att jag lägger tid på att läsa på som gör mig förvirrad :)

han som hade /har coccunut köpte sina kablar på Clas Olson och meckade i hopp dom i köket hemma vid sig kulorna han fyllde kablarna med skulle jag tro att det är torkkulor till tryckluft.Han kallade dom för något magisk men kabeln har ej någon ce märkning så vid en eventuell kortis eller brand i kabel så kommer nog försäkrings bolagen att ställa sig negativt till att betala någon ersättning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-13 07:00

Artikeln är från oktober 1997, tror du den kabeln finns att köpa annat än begagnat?
På begagnat-marknaden behöver du inte betala så mycket för en 20 år gammal kabel så jag tycker du köper den.
Berätta sedan dina intryck på faktiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-06-13 07:16

Äsch det gör väl inget om du sneglar på lite dyrare & finare kablage än nödvändigt. Tryckt på mina kablar till högtalarna står det Monster Cable, men jag tror inte det skulle göra nåt för ljudet om jag bytte dem till Biltemas eller liknande.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-13 07:33

Bild

Buh! Leta på, någonstans runt sidan 20 händer det. Måste varna för att det förekommer blondiner i den tråden!!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-13 07:52

sprudel skrev:Artikeln är från oktober 1997, tror du den kabeln finns att köpa annat än begagnat?
På begagnat-marknaden behöver du inte betala så mycket för en 20 år gammal kabel så jag tycker du köper den.

Menar du att förespråkare för dyrt och bättre kablage inte existerar i mer modern tid? Artikeln var ju bara ett exempel på hur en skrivelse om just kablage kan te sig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-06-13 08:48

Knuttebaloa skrev:Har ni genomfört några intressanta blindtester själva med resultat att dela med er av?

Blindtest av digitalkablar hemma hos lennartj
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-13 09:54

hifikg skrev:Du kan läsa i min presentation om min resa med en Coconut-strömkabel. Det var en läskig upplevelse vill jag mena. Tror att den kabeln betingade $ massa tusen, fast numera lär Coconuts nya kablar vara brutalt överlägsna den där ;-)

Har nu lagt en betydande del av förmiddagen på att läsa din tråd. Trivsam och intressant redogörelse! Från s 25 och framåt blindtestsas det men var det slutar vet jag inte än, även om jag kan gissa :) Alla pinuppor gör att jag får ta det lite pö om pö, för att inte helt tappa fokus :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-13 11:33

Utöver praktiska undersökningar kan man försöka resonera om saken rationellt. Vad vet vi, redan innan vi vet om det hörs skillnad?

En del. Vi vet en del om fysiken och hörseln, men även för dem som vet massor är det knepigt att dra gränsen till hörbarhet. Vi vet att folk som inte utan vidare kan avfärdas som illasinnade eller svagsinta rapporterar om betydande skillnad. Vi vet av erfarenhet att dyrare kan vara bättre.

Så här långt ser det illavarslande ut!

Vi vet också att det finns ett intresse av att upphöja det som är dyrt. Inte bara från säljarhåll; även köparen vill förstås övertyga sig själv om att hen inte är blåst. Upplevelser är slutligen och framför allt inte de rena observationer som empiristerna trodde, vi hör inte vad vi hör i den meningen att vi registrerar objektiva data. Varseblivningen är mer holistisk och bygger på mer än det enskilda fenomen vi försöker få kunskap om. Förväntningar, teorier, bias, i och utanför medvetandet vägleder eller vilseleder oss, och andra, alltid, på ett sätt som vi inte har insyn i när vi upplever.

Detta är inte kontroversiellt. Trots omfattande merarbete görs stora ansträngningar i varje undersökning av det här slaget för att med trovärdighet visa att den eventuella effekten sannolikt inte beror på någonting annat.

Att man själv som den som upplever känner sig övertygad är svårt att bortse ifrån, men det är opålitliga data! (Om man inte har gjort ett rigoröst arbete med blindhet och analys.)

Poängen är att även utan sån "rigorös undersökning" - orka - kan man ta med sig kunskapen om upplevelsers, egna och andras, dålighet som generaliserbara verklighetsmått.

Därmed inte sagt att "Oj, vilken skillnad!" är ointressant eller ogiltigt, det är bara inget lysande beslutsunderlag för ett bestående mervärde ;-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-13 12:47

Ja, bra! Jag känner mig redan dum som nästan genomförde det där kabelköpet!

Det är ett fint forum det här :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-13 14:36

Knuttebaloa skrev:
sprudel skrev:Artikeln är från oktober 1997, tror du den kabeln finns att köpa annat än begagnat?

Menar du att förespråkare för dyrt och bättre kablage inte existerar i mer modern tid? Artikeln var ju bara ett exempel på hur en skrivelse om just kablage kan te sig.

:?: :?: :?:
Hur i hela friden kan du tolka mitt inlägg till att jag påstår att "förespråkare för dyrt och bättre kanlage inte existerar..."?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-13 15:52

sprudel skrev:
Knuttebaloa skrev:

Hur i hela friden kan du tolka mitt inlägg till att jag påstår att "förespråkare för dyrt och bättre kanlage inte existerar..."?

Ja, jag har nog lite svårt att förstå vad du vill säga med ditt inlägg, förlåt!

Vad JAG ville säga var att det finns många (då och nu) som talar vitt och brett om dyra kablars förträfflighet och att dessa individer ibland får mig att tvivla på min egen tro, det vill sägs att det inte är någon större skillnad. Och så sökte jag stöd för den tron här :)

Jag kan inte se att nytt eller gammalt spelar någon större roll för det resonemang jag tänkte skulle föras. Om du menar att en begagnad kabel kostar mindre att köpa och testa så håller jag givetvis med. Men jag känner mig inte så hjälpt av informationen... Men det kanske inte heller var din ambition, att hjälpa?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-13 16:17

Knuttebaloa
Jag tycker att du ska köpa den där kabeln plus några andra i lämplig dyrklass. Sen kan du lyssna och bedöma och berätta här på forumet hur de låter, få se om någon blir manad att kommentera då.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-13 16:32

Flint skrev:Knuttebaloa
Jag tycker att du ska köpa den där kabeln plus några andra i lämplig dyrklass. Sen kan du lyssna och bedöma och berätta här på forumet hur de låter, få se om någon blir manad att kommentera då.

Det skulle jag absolut kunna göra!

Och, några har ju känt sig "manade" att kommentera, vilket är roligt. Jag ser gärna fler av den sortens kommentarer och länkar!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-13 16:40

Knuttebaloa skrev:

Och, några har ju känt sig "manade" att kommentera, vilket är roligt. Jag ser gärna fler av den sortens kommentarer och länkar!

Bjud på dig själv först. Köp kabeln och lägg upp en recension så får du säkert den fart i tråden som du efterstävar. Ett råd i all välmening.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-13 18:41

Flint skrev:
Knuttebaloa skrev:

Bjud på dig själv först. Köp kabeln och lägg upp en recension så får du säkert den fart i tråden som du efterstävar. Ett råd i all välmening.

Haha, tack för din välmening! Jag kommer nog inte att köpa kabeln då jag, som sagt, egentligen inte tror på den. Men ibland bränner pengarna i fickan och förnuftet kommer i andrahand!

Och dessvärre har jag inte så mycket annat att bjuda på, är jag rädd :(

Jag kan iofs kort berätta om en jämförelse vi gjorde helt nyligen mellan olika rca; ett par gamla lakritsremmar, ett hemmalödde och ett par (i mina ögon) finare snören i tvåtusenkronorsklassen (om jag inte missminner mig). Tyvärr kan jag inte på rak arm erinra mig vad de sistnämnda var av för märke. Vi testade på bl a pi60 med basstöd.

Detta var inte på något vis ett vetenskapligt blindtest då alla hela tiden visste vilka kablar som användes. Vi var dock tämligen överens i slutänden om att det var svårt att höra någon skillnad och att vi nog skulle kunna leva rätt gott med lakritsremmarna.

Jag tycker dock det är svårt att veta hur mycket ett dylikt test säger. Samtidigt som testkablarna hade vi ju t ex andra rca inkopplade på en annan signalsträcka, vilket inte känns helt optimalt, men men :)

Som jag skrev inväntar jag nyförvärv. Då blir det säkerligen en hel del testande som jag gladeligen delar med mig av! :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-13 20:19

Knuttebaloa skrev:
sprudel skrev:
Knuttebaloa skrev:

Vad JAG ville säga var att det finns många (då och nu) som talar vitt och brett om dyra kablars förträfflighet och att dessa individer ibland får mig att tvivla på min egen tro, det vill sägs att det inte är någon större skillnad. Och så sökte jag stöd för den tron här :)

Jag kan inte se att nytt eller gammalt spelar någon större roll för det resonemang jag tänkte skulle föras. Om du menar att en begagnad kabel kostar mindre att köpa och testa så håller jag givetvis med. Men jag känner mig inte så hjälpt av informationen... Men det kanske inte heller var din ambition, att hjälpa?

Hjälper gärna till men förstår inte med vad. Det finns hur många gamla trådar som helst om detta och du efterlyser argument för att du inte ska köpa en dyrkabel när du redan bestämt dig för att det är en dålig ide'. Ämnet uttömt?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-13 20:54

sprudel skrev:
Knuttebaloa skrev:
sprudel skrev:

Hjälper gärna till men förstår inte med vad. Det finns hur många gamla trådar som helst om detta och du efterlyser argument för att du inte ska köpa en dyrkabel när du redan bestämt dig för att det är en dålig ide'. Ämnet uttömt?

Njae, bestämt mig har jag ju inte gjort. Men man kanske kan säga att jag tydligt lutar åt ett håll :)

Själv har jag inte sett så många trådar på ämnet. Men det får förstås ligga på mig och ingen annan!

Du får gärna länka om du vet någon uttömmande tråd. Jag håller ju med om att man inte behöver uppfinna hjulet flera gånger, så klart!

Jag ber om ursäkt om tråden upplevs som tjatigt men jag har mycket att lära på ämnet och alternativet att inte läsa tråden finns ju alltid, även om jag gärna ser att man gör det!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-13 23:31

OK! Då är jag med bättre. Kan du inte låna lite olika kablar och provlyssna? Det du ev kan uppfatta skillnad på är sannolikt signalkablaget.
Jag har fastnat för RG 62 med Neutrik kontakter, diy. Har lånat lite fin-kablage och tycker väl att man kan tuna anläggningen något med olika kablar men ingen av finkablarna passade mig bättre än mina diy.
Du bor ju i Göteborg och jag har drösvis med olika kablage, inga dyr-do, men lite olika fabrikat på kablage o kontakter, du kan då låna om du vill. Har några BlueJean cable också. Billiga de också, men helt OK!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-14 08:09

Tack, sprudel, för ditt inlägg och erbjudande!

Jag kommer absolut att fortsätta testa olika alternativ. Då jag kommer byta ut en stor del av min anläggning snart känns det extra angeläget att hitta rätt här!

Just rg62 och neutrik tror jag mig faktiskt ha hört, och imponerats av. Detta var med Ino som också du har om jag inte missuppfattat.

Mycket intressant det du säger om signalkablar. Inkluderar du högtalarkablar i signalkablar då ( men inte exempelvis strömkabel ). Vad bygger du det på?

Och "fintuning"? Vad har du upplevt för skillnader där?

Obs att jag inte ifrågasätter utan frågar nyfiket :)

Spännande med Ino tycker jag då det verkar finnas en del preferenser och rekommendationer rörande just kablaget, vilket väl på något vis antyder att det gör skillnad.

Och, jag lånar gärna lite kablar! Om det samtidigt gick att få provlyssna lite så vore det en stor ynnest! :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-14 10:27

Om du ändrar de elektriska parametrarna för ett kablage kan det bidra till att kabeln låter ljusare, eller mörkare t ex.
Nu pratar jag om lågnivå, inte högtalarkablar.
Avseende de senare är jag inte förtjust i flertrådigt kablage. Blir lite "fräsigt" i ljudet. EKK är bra, men jag har inte provat riktigt dyra snokar heller så jag har ingen aning. Till dess så är min inställning att även de skulle kunna tuna ljudet till viss del.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-14 11:09

När det gäller kablar kan jag varmt rekommendera blinda tester! Det brukar vara bra för plånboken.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-14 12:53

sprudel skrev:Om du ändrar de elektriska parametrarna för ett kablage kan det bidra till att kabeln låter ljusare, eller mörkare t ex.
Nu pratar jag om lågnivå, inte högtalarkablar.
Avseende de senare är jag inte förtjust i flertrådigt kablage. Blir lite "fräsigt" i ljudet. EKK är bra, men jag har inte provat riktigt dyra snokar heller så jag har ingen aning. Till dess så är min inställning att även de skulle kunna tuna ljudet till viss del.

Hur ändrar man dom elektriska parametrarna på en rca kabel utan att man lägger till kondensator och spole.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi