Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav petersteindl » 2016-06-14 12:58

boom skrev:
sprudel skrev:Om du ändrar de elektriska parametrarna för ett kablage kan det bidra till att kabeln låter ljusare, eller mörkare t ex.
Nu pratar jag om lågnivå, inte högtalarkablar.
Avseende de senare är jag inte förtjust i flertrådigt kablage. Blir lite "fräsigt" i ljudet. EKK är bra, men jag har inte provat riktigt dyra snokar heller så jag har ingen aning. Till dess så är min inställning att även de skulle kunna tuna ljudet till viss del.

Hur ändrar man dom elektriska parametrarna på en rca kabel utan att man lägger till kondensator och spole.

Jag tror Sprudel menar de elektriska parametrarna för ett kablage d v s drivimpedans i utgångssteg och belastningsimpedans i ingångssteg.

D v s inte kabelns parametrar i sig.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-14 13:03

Det vore som sagt kul att se oberoende mätdata och/eller teoretiska beräkningar som talar för att EKK är en bättre* kabel än motsv. flertrådig dito. (samt förklarar eventuell "fräsighet") :)

* med bättre avses högre grad av tranparens, dvs mindre grad av koloriter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-06-14 13:11

petersteindl skrev:
boom skrev:
sprudel skrev:Om du ändrar de elektriska parametrarna för ett kablage kan det bidra till att kabeln låter ljusare, eller mörkare t ex.
Nu pratar jag om lågnivå, inte högtalarkablar.
Avseende de senare är jag inte förtjust i flertrådigt kablage. Blir lite "fräsigt" i ljudet. EKK är bra, men jag har inte provat riktigt dyra snokar heller så jag har ingen aning. Till dess så är min inställning att även de skulle kunna tuna ljudet till viss del.

Hur ändrar man dom elektriska parametrarna på en rca kabel utan att man lägger till kondensator och spole.

Jag tror Sprudel menar de elektriska parametrarna för ett kablage d v s drivimpedans i utgångssteg och belastningsimpedans i ingångssteg.

Med vänlig hälsning
Peter

Och jag tror han menar att hur man väljer de elektriska parametrarna när man tillverkar en kabel påverkar hur den uppför sig dvs varken förändring av den färdiga kabeln eller i hur den drivs eller vad den driver.

Nu har vi många förslag på vad Sprudel menar. Kanske han själv kan ge svar? ;)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-14 13:56

Är det obalanserat kablage du ska kan jag rekommendera RG 142 B/U med neutriks fjädrande RCA-kontakter. Låter väldigt rent och detaljerat men kan vara lite lättviktig i basen om du redan har ett ljust system.

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-14 14:16

UrSv skrev:
petersteindl skrev:
boom skrev:Hur ändrar man dom elektriska parametrarna på en rca kabel utan att man lägger till kondensator och spole.

Med vänlig hälsning
Peter

Och jag tror han menar att hur man väljer de elektriska parametrarna när man tillverkar en kabel påverkar hur den uppför sig dvs varken förändring av den färdiga kabeln eller i hur den drivs eller vad den driver.

:D

Bild

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-14 15:36

Jag brukar tycka att CT100 är bra - i synnerhet för litet längre sträckor i kraft av den fina skärmen!
Till kortare sträckor kör jag oftast RG59.

Båda dessa har 75 ohms impedans och kan användas för överföring i såväl den digitala som den analoga domänen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-14 16:59

Morello skrev:Det vore som sagt kul att se oberoende mätdata och/eller teoretiska beräkningar som talar för att EKK är en bättre* kabel än motsv. flertrådig dito. (samt förklarar eventuell "fräsighet") :)

Ja, verkligen!

Och som jag ser det gäller det för vilken kabel som helst. Bättre är ju alltid bra :)

Roligt med inlägg, synpunkter och förslag!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-14 17:05

Rydberg skrev:Är det obalanserat kablage du ska kan jag rekommendera RG 142 B/U med neutriks fjädrande RCA-kontakter. Låter väldigt rent och detaljerat men kan vara lite lättviktig i basen om du redan har ett ljust system.

[ Bild ]

Det låter ju mycket bra! Rent och detaljerat är ju trevligt och nog en preferens hos mig. Likaså är ljust och öppet bättre än murrigt och varmt i mina öron.

Vilken kabel erbjuder ovanstående plus ordentligt med schtånka i basen ;)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-06-14 18:21

Knuttebaloa skrev:Vilken kabel erbjuder ovanstående plus ordentligt med schtånka i basen

Typ alla..? :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-14 18:31

Morello skrev:Jag brukar tycka att CT100 är bra - i synnerhet för litet längre sträckor i kraft av den fina skärmen!

Båda dessa har 75 ohms impedans och kan användas för överföring i såväl den digitala som den analoga domänen.

Vad är kortare och vad är längre i det här sammanhanget?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-14 19:14

Knuttebaloa skrev:
Morello skrev:Jag brukar tycka att CT100 är bra - i synnerhet för litet längre sträckor i kraft av den fina skärmen!

Ungefär 10 respektive 1 meter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-14 20:37

Morello skrev:
Knuttebaloa skrev:

Fast tvärtom, va? :wink: :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-14 22:25

Det är väldigt enkelt ändra elektriska egenskaperna för en kabel. T.ex. genom att använda olika mycket koppar i skärmen. Detta går enkelt att mäta och i vissa system även att höra. Om det finns brum p.g.a. jordslingor, så kan nivån på brummet ändras.

Angående solid ledare eller flertrådig (koppar)... har inte Mr Supra mätt detta? (ursäkta om jag minns fel)

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-15 06:19

Michael skrev:Det är väldigt enkelt ändra elektriska egenskaperna för en kabel. T.ex. genom att använda olika mycket koppar i skärmen. Detta går enkelt att mäta och i vissa system även att höra. Om det finns brum p.g.a. jordslingor, så kan nivån på brummet ändras.

Angående solid ledare eller flertrådig (koppar)... har inte Mr Supra mätt detta? (ursäkta om jag minns fel)

//Michael

Knappast mätbart på 1 meter eller 10 meter kablar mäts på 1 kilometer .
Skärmen =signaljord och en jord har inget med signalen att göra mera än att vara signaljord utan där beror det på hur mycket RF kabeln tar upp mera koppar i skärm mindre RF ut i högtalarna.
mätskillnad i mellan ett par Blue Jeans lcr kabel och en RG62 är ingenting om man inte letar decimaler och skillnaden i mellan dom är mera skärm i lcr kabeln och den är fet med sina 9mm.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-15 07:32

Nattlorden skrev:
Morello skrev:
Knuttebaloa skrev:

Fast tvärtom, va? :wink: :mrgreen:

Faktiskt... :!:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-15 08:02

Michael skrev:

//Michael

Mr Supra?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-06-15 08:21

Med Mr Supra menas nog numera bortgångne Tommy Jenving som startade Jenving Technology AB som tillverkar kablarna med varunamn Supra.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-06-15 09:03

Michael skrev:Angående solid ledare eller flertrådig (koppar)... har inte Mr Supra mätt detta? (ursäkta om jag minns fel)

Tror inte det. Då skulle det nog ha hänvisats till ett antal gånger härifrån. Det enda i den vägen jag vet är angående riktningskänsligheten hos kablar, men det var en länk från Supras hemsida som ledde ut i tomma intet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-15 09:25

Morello skrev:Det vore som sagt kul att se oberoende mätdata och/eller teoretiska beräkningar som talar för att EKK är en bättre* kabel än motsv. flertrådig dito. (samt förklarar eventuell "fräsighet") :)

Orkar faktiskt inte tugga detta igen. Det har stötts och blötts så många gånger.
Den som är nyfiken använder sökverktyget.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-15 09:26

UrSv skrev:
petersteindl skrev:
boom skrev:Hur ändrar man dom elektriska parametrarna på en rca kabel utan att man lägger till kondensator och spole.

Med vänlig hälsning
Peter

Rätt! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-15 09:33

boom skrev:Knappast mätbart på 1 meter eller 10 meter kablar mäts på 1 kilometer .
Skärmen =signaljord och en jord har inget med signalen att göra mera än att vara signaljord utan där beror det på hur mycket RF kabeln tar upp mera koppar i skärm mindre RF ut i högtalarna.

Fel och mycket tveksam till att någon mäter 1 kilometer. Men om de nu tillverkas på en km rullar så kan de ju mätas på just 1 km.
Fel - mycket fel! Du kan inte ha en ledare, för då blir det liksom ingen ström. Strömmen går lite förenklat runt i en slinga, den försvinner inte i tomma intet.

Och som sagts. Mätbart och hörbart. ...men inget som de flesta behöver bry sig om.

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-15 11:58

Michael skrev:
boom skrev:Knappast mätbart på 1 meter eller 10 meter kablar mäts på 1 kilometer .

Fel och mycket tveksam till att någon mäter 1 kilometer. Men om de nu tillverkas på en km rullar så kan de ju mätas på just 1 km.
Fel - mycket fel! Du kan inte ha en ledare, för då blir det liksom ingen ström. Strömmen går lite förenklat runt i en slinga, den försvinner inte i tomma intet.

Och som sagts. Mätbart och hörbart. ...men inget som de flesta behöver bry sig om.

//Michael

Mät på en meters kabel och se vad du får för skillnad troligen så blir det 0 i skillnad
Strömmen går inte runt i någon slinga utan går ut i slutändan i markjord.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-15 13:27

sprudel skrev:

Orkar faktiskt inte tugga detta igen. Det har stötts och blötts så många gånger.
Den som är nyfiken använder sökverktyget.

Den som på riktigt är nyfiken använder mätverktyget. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-15 13:31

Michael skrev:Det är väldigt enkelt ändra elektriska egenskaperna för en kabel. T.ex. genom att använda olika mycket koppar i skärmen. Detta går enkelt att mäta och i vissa system även att höra. Om det finns brum p.g.a. jordslingor, så kan nivån på brummet ändras.

//Michael

Jag har inte sett någon som kunnat påvisa olinjäritet i en kabel - inte ens med den bästa utrustning samt diverse specialknep!
(ett knpet är att filtrera bort grundtonen och sedan stärka upp signalen för att på så viss trolla fram lite mer dynamiskt omfång()

Det här bluddret om tvärimpedansmodulation i flertrådig kabel har tex aldrig visats med mätningar och/eller med analytiska räkneövningar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-15 16:58

Det finns en hel del som man inte kan förklara, men det finns i alla fall. Att ha utgångspunkten: om jag inte kan förklara det så finns det inte är väl tämligen högmodigt. Kan översättas med att jag har förstått allt. 8)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-15 17:22

Men det finns ganska enkla skillnader mellan kablars egenskaper och hur man belastar dom. Här är 10m RG62 med dels 93 ohms, kabelns karakteristiska impedans, och dels 10 kohms belastning. Med 93 ohm blir belastningen i det närmaste samma mycket högt upp i frekvens men om man istället avslutar med 10 kohm får man kortis (eg. kabelmaterialets dc-resistans) på en massa ställen. Detta är alltså vad ett försteg känner av när man ansluter ett slusteg med 10 kohms inimpedans via 10 meter RG62. Kanske dags att börja diskutera om dessa HF-egenskaper kan tänkas påverka det hörbara området. Samma princip gäller även för högtalarkablar.

Grön 93 ohm belastning
Vit 10kohm belatning
Y-skalan = ohm

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-06-15 17:41

viewtopic.php?f=9&t=62451

Länk till en redan existerande och, får väl jag som ts erkänna, i många avseenden lik tråd :oops:

De flesta kan den väl utan och innan men kanske finns här några nykomlingar som jag själv! En hel del intressant info hur som!

Och, man kan ju aldrig få för många trådar! Ev uppdagas här någon ny (o)sanning på ämnet :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-15 18:23

sprudel skrev:Det finns en hel del som man inte kan förklara, men det finns i alla fall. Att ha utgångspunkten: om jag inte kan förklara det så finns det inte är väl tämligen högmodigt. Kan översättas med att jag har förstått allt. 8)

Detta kommer från någon som åtskilliga gånger visat ointresse för att lära sig och som dessutom inte gillar blindtester etc.
Jag vilar min väska. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-15 20:20

Morello skrev:
sprudel skrev:Det finns en hel del som man inte kan förklara, men det finns i alla fall. Att ha utgångspunkten: om jag inte kan förklara det så finns det inte är väl tämligen högmodigt. Kan översättas med att jag har förstått allt. 8)

Detta kommer från någon som åtskilliga gånger visat ointresse för att lära sig och som dessutom inte gillar blindtester etc.

Vi börjar med din andra mening, det uttrycket har jag aldrig hört, vill lära mig? :D
Så tar vi din första vilket är ett påstående utan konkretisering, och det vill jag hävda är helt felaktigt, jag vill alltid lära mig mer. Men det finns teman jag är mer eller mindre ointresserad av, kollektiv gympa på ängen i Friskis o Svettis regi tex.
Har verkligen provat men det ger mig ingenting, absolut ingenting. Jag smiter o drar några varv på löpspåret istället. :(
Jag är inte skeptisk till blindtester, inte i allmänhet, men i synnerhet till tolkningen av resultaten när det gäller lyssningsövningar då dessa brukas av de som inte förstår hur man skeptiskt granskar sina övningar. Kausalitet, validitet mm är viktiga begrepp liksom diskussion kring felkällor vilket tyvärr nästan alltid saknas. Nog om blindtester.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-15 21:16

Morello skrev:

Du borde försöka förstå vad sprudel säger. Du har mycket att lära dig där. Det är hur tydligt som helst att han inte vill ha dina tumregler.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi