Analysera förstärkare i mp3-spelare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HatoriHanso_inaktiv

Analysera förstärkare i mp3-spelare?

Inläggav HatoriHanso_inaktiv » 2006-01-08 20:21

Är det möjligt att koppla upp en mp3 spelare via hörlursjacket mot en PC och analysera förstärkaren? Finns det några program som gör detta enkelt?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-09 09:39

örlursjacket? tänkte du köra in ett slutsteg in i ett annat? :wink: nej jag tror du får koppla MP3 in i lineingången på datorn, fast insignalen kanske blir för stark.

Beror väl på vad man skall mäta, om man skall mäta effekt eller dist vid specifik output måste man vä ordna en liten konstlast :wink: så en extern låda som oppfinnarjocke tar fram, kopplad i sin tur till ett dugligt ljudkort :D
NN

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-01-09 11:18

Man kan bygga en enkel sladd så man kan använda sina hörlurar som last, sen är det bara att mäta det man vill (t.ex. så kan man använda spectralab för att mäta thd m.m.)

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2006-01-09 15:55

Att använda hörlurarna som last lät ju ganska intressant eftersom det ger en bild av hur förstärkaren klarar av de lurar som man har, även om en konstlast hade varit mer intressant för att kunna göra en riktig uttestning.

Men hur gör man en dylik sladd då? Är det bara att koppla in sig parallellt över hörlurarna?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-09 18:24

Om signalstyrkan är tillräckligt låg för att inte överstyra ingången så är det bara att koppla in sig parallellt med hörlurarna annars får man koppla in en högohmig pot eller 2 högohmiga motstånd parallellt med lurarna så att man får ut en lagom sänkt signal.

Användarvisningsbild
HatoriHanso_inaktiv

Inläggav HatoriHanso_inaktiv » 2006-01-09 19:01

Ok, det låter ju intressant!

Finns så många spectralab som gör analysverktyg såg jag via google. Jag chansar på att det är soundtechnology du menar, rätt? Verkar kosta en slant, finns det bra gratisprogram?

Vad vill jag mäta då?
Parameterar som kan säga något om förstärkarens prestanda 8)

Nej, ärligt talat har jag ingen aning om vad som ska mätas för att kunna bedöma prestanda på en förstärkare. Men jag vill jättegärna lära mig.

Alla tips välkomna!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-10 22:41

Jag såg en mätning på diverse mp3-spelare (mest iPod) på nätet där han spelade en 50Hz fyrkansvåg olastat och med konstlast (motstånd) på respektive förstärkare och tittade på utsignalen i ett oscilloscope.
Det behövdes inget geni för att se vad som var bra och dåligt...

Fyrkantsvåg är ganska avslöjande, men det är mindre lämpligt att använda hörlurar som last när man spelar fyrkantsvåg.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-11 02:50

silvervarg: Det finns väl inget som säger att man inte kan koppla in motstånd innan hörlurarna, eller? Jag vet inte, men jag tycker det lät rimligt :P
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-11 16:14

Visst går det att lägga ett motstånd i serie med lurarna för att skydda dem, men då ökar den totala impedansen och därmed försvinner mycket av problemet som förstärkaren i mp3-spelaren har. Så troligen ser man inte problemen lika tydligt längre.

Återgå till Teknikforum