Internt kablage till högtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hefty

Internt kablage till högtalare?

Inläggav Hefty » 2003-12-19 12:32

Hejsan.
Det skulle vara kul med lite input från er andra DIY'are om vad man skall ha för kabel inuti en högtalare?
Om samma tumregler gäller för internkablaget som för vanliga högtalarkablar så skall kabeln:
1. Ha låg induktans.
2. Gärna vara flätad
3. Inte vara för tunn
(4. Vara smidig att pilla med, här faller EKK...)

Min högtalare kommer inte att vara något partymonster så kablarna behöver inte kunna användas vid svetsning.

Är Litztråd ett bra val? Den är smidig, skineffekt är obefintlig och borde väl ha hyffsat låg induktans. eller?
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-19 12:39

Litztråd bör vara bra. KAT5-kabel bör funka också men den är ju lite löst uppbyggd så den kan ju röra sig med ljudtrycket inne i lådan och det bör nog inte göra så mycket men är man paranoid så... :)

Själv kör jag oftast med EKUA (telefonledning) inne i lådorna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-19 13:01

Litztråden är ju så smidig att jag nog kommer att köra på den om det inte finns något att invända emot. Kostar inte så mycket heller...
Hmm skulle Lackisolerad koppartråd vara vettigt? (Halva priset mot Litztråd...)

Man kanske skulle passa på att göra lite Högtalarkabel när man ändå ha rullarna liggandes hemma efter högtalarbygget. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-12-19 13:14

Hårt tvinnad (kan fixas med borrmaskin... Fråga LaZyWorm och Erik_J!) lackisolerad koppartråd kan funka alldeles utmärkt!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-19 14:01

Jag ska ocskå beställa lite internkablage, tänkte ta från ELFA. Har tidigare använt silverplätterade PTFE isolerad koppartråd i fläta á la Svalander. Denna Litz tråd har jag ej sett eller hört talas om, hur gör man med denna, flätar/enkel?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-19 14:49

Litztråd finns på Elfa. Man köper den på rulle och beroende på tjockleken så rymmer rullen olika längder. Funkar som vilken annan kabel som helst men varje ledare är individuellt isolerad från de övriga.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2003-12-19 15:18

Hefty skrev:Litztråd finns på Elfa. Man köper den på rulle och beroende på tjockleken så rymmer rullen olika längder. Funkar som vilken annan kabel som helst men varje ledare är individuellt isolerad från de övriga.

Jo, såg den hos ELFA. Kanske den som 0,9..nånting tjock är passande. Men hur gör man lämpligast med denna. Har den som enkelledare eller flätar den som 3-4fläta eller tvinnar 2st. Hur har ni som använt den gjort? Vilka för/nackdelar finns det med fläta?

Har som sagt flätat annan typ av kabel tidigare, tyckte det fungerade bra men de kanske inte är optimalt.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-19 20:09

Internt i en högtalare tror jag det funkar med 0.7mm^2 och vill man göra högtalarkabel så kan man ju göra en fyrfläta med samma 0.7mm^2 tråd... tror jag borde funka men jag har inte provat själv.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-12-19 23:13

ja e övertygad om att 0.7mm2 funkar.....ja har 0.38 (EKUA) i mina 12" baslådor å de verkar inte strypa nått 8)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2003-12-20 00:00

Åh vad kul det är att limma. Jag hade lyckats glömma bort hur mysigt det är med Polyeuretan på händerna...
Tror aldrig jag använt så många tvingar som nu. Nåja, en ny högtalare skall väl nästan per definition innebära nya prövningar och nya erfarenheter. Jag måste bara komma på ett sätt att snika åt mig Bulletplugs och Bayonet plugs. Dessutom har mitt öga fastnat för Black Diamond Racing's Pyramid Cones i svart kolfiber. Ahhh...
Vadå mat... jag har ju makaroner och pilsner... behövs det något annat?
Kanske borde sluta limma för ikväll? :oops:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-12-21 02:20

Hårt tvinnade EK kablar är finfint :D
Jag kör med 1,5mm2 men man kan säkerligen använda lite tunnare.

Att det är lite stelt gör väl inte så mycket då man ändå aldrig behöver gå in i lådan igen då allt blir optimalt från början *HOST* :D

Återgå till DIY-forum