Hur bra är egentligen blåtandshögtalarna som säljs?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Hur bra är egentligen blåtandshögtalarna som säljs?

Inläggav Zeeall » 2016-06-18 16:30

Far min lånade några skivor av mig att spela på sin Thomson micro-hifi (Thomson CS86 om ni vill googla) och det slog mig att hans 10 år gamla, rätt billiga, micro-hifi låter bättre än många av dom blåtandshögtalare som säljs av Marshall, B&W, Harman/Kardon, etc.

Priskillnaden är ju rätt rejäl, du får en motsvarande ny micro-hifi för 1000kr och då får du blåtand och alla andra inkopplingsmöjligheter du vill ha.

Så vad är det då att folk har gått ifrån dessa "traditionella" system? Inte direkt att ett micro-hifi tar upp mer utrymme eller ser sämre ut. Är Thomson CS86 ett unikum i micro-hifi ljudkvalitet?

Löst sammankopplad artikel: http://www.soundandvision.com/content/r ... o-part-two
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: Hur bra är egentligen blåtandshögtalarna som säljs?

Inläggav mrGaskill » 2016-06-18 16:38

Men dessa blåtandshögtalare är väl små, (strömsnåla) och portabla. Det kanske säljer mer högtalare baserat på portabilitet? Och ljud över Bluetooth är väl fortfarande förknippat med ganska stark komprimering så det låter småsunkigt.
Bluetooth-högtalare är väl lite mer lattjogrejor, kanske. :) Jag har kollat på sådana och är väl sådana man har i båten för att man kan få sådana i vattensäkrat utförande enligt någon certifiering som kan vara bra när man är ute och fiskar dropshot och dricker bärs!

Jag har kollat på en Sony x77, x55 eller xb3. Men det är inget man vill ha för att köra hifi. Så det är inte så bråttom. Barnhögtalare.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-06-18 16:52

mrGaskill skrev:Men dessa blåtandshögtalare är väl små, (strömsnåla) och portabla. Det kanske säljer mer högtalare baserat på portabilitet? Och ljud över Bluetooth är väl fortfarande förknippat med ganska stark komprimering så det låter småsunkigt.
Bluetooth-högtalare är väl lite mer lattjogrejor, kanske. :) Jag har kollat på sådana och är väl sådana man har i båten för att man kan få sådana i vattensäkrat utförande enligt någon certifiering som kan vara bra när man är ute och fiskar dropshot och dricker bärs!

Jag har kollat på en Sony x77, x55 eller xb3. Men det är inget man vill ha för att köra hifi. Så det är inte så bråttom. Barnhögtalare.

Tänkte mera på dom lite större, AC drivna grejorna, typ Stanmore, Onyx och Zeppelin. Jag tycker dom låter nå bättre än micro-hifi för 1000-1500kr
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-18 17:01

Ah, ja. Nej, mycket mindre koll där. Obefintlig faktiskt. Ledsen!
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-06-18 17:56

Intressant. Jag har då aldrig hört någon mikrohifi låta bättre än ex. Marshall Stanmore.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-06-18 19:56

Till husvagnen köpte jag en adudio pro T3 mest på grund av driftstid och i vagnen funkar den skitbra.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-06-22 00:47

Är det inte själva grejen att det inte är riktig stereo som du hänger upp dig på då?

JBL har ju gjort en trevlig grej med JBL connect. Ljudet växer ju flera ggr om så fort du får två högtalare istället för 1.
Tar du Marshall som exempel så är ju dessa också mer eller mindre fullregister, vilket jag tvivlar på att något billigt microsystem någonsin varit. Men mycket till ljudbild/upplevelse blir det ju inte med bara en högtalare.

Trots en klart mindre och sämre konstruktion, så låter 2 JBL extreme bättre i min relaxavdelning än 1st Marshall

Mono sucks...

Återgå till Generellt om hifi