DP-322 - dipol i alla register

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Re: DP-322 - dipol i alla register

Inläggav nuffe » 2016-05-30 07:24

Och framför allt lyssna på :D

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: DP-222 - dipol i alla register

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-04 15:29

Idag tog jag ny sats och trotsar den tropiska värmen. Mallen visade sig funka perfekt. Först försänkning och sedan en ny mall för själva hålet:

Bild

Och med elementen på plats finns inget mer att önska, bara att gå vidare och hoppas att det inte skiter sig vid nästa håltagning:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-04 18:37

Innan vi stänger butiken för idag kan jag rapportera att resterande håltagning gick bra. Bafflarna är nu klara för slipning och ytbehandling (och det kan väl inte gå fel... :roll: ?).
För den trekantiga håltagningen spände jag fast tre MDF-bitar som mall:

Bild

Och det blev ju ganska najz med avrundade hörn på hålet:

Bild

Bild

Slutligen passade jag på att yxa till ett par ramar av MDF att klä med tyg som frontskydd (ja ja, jag sågade insidan på frihand med sticksågen, men det kommer ju inte att synas när de sitter på plats 8) ):

Bild

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-06-04 21:33

Mycket snyggt! Det är jättekul att följa ditt bygge. Det får mig att tänka på det gamla ordspråket: Det syns inte hur lång tid det har tagit, men det syns hur väl det är gjort!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-04 22:47

Tack! Ja, det är lätt att tänka att det inte är så noga, eller att ta genvägar för att bli klar snabbare. Men då sitter man där sen och ångrar sig... Om det tagit drygt 1,5 år att komma hit sedan tråden startade, så får det väl ta den tid som krävs för att bli klar, tänker jag :) .

Det finns dessutom flera detaljer som ännu inte är helt lösta; t.ex. hur jag skall montera den bakåtriktade diskanten och hur baksidan på basmodulen skall se ut - där skall ju finnas plats för både terminalanslutningar och en täckande tygram.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-05 17:30

Idag har det mest varit annat jobb på agendan, men jag fick i alla fall gjort försänkningar för SD-fötter (eller Vibra-feet från Tema Isolator, som jag använder).
35 mm försänkningsborr för köksluckegångjärn passar som hand i handske för detta :) :

Bild

Nu är basmodulerna helt klara för att skickas iväg på lackering. Hoppas få tid till det i veckan som kommer. Tanken är att Göteborgs Sprutmåleri i Kungälv ska få förtroendet att göra jobbet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-05 23:46

Ett flertal bilder från den här tråden kom upp när jag googlade
Pippi frontade twisted.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-06 07:57

:?:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-11 22:26

Inga bilder från dagens vedermödor, men jag fick ett par timmar till att fixa lite detaljer. Jag fräste spår för infällt kablage på baksidan av fronterna och fräste ett par ramar till tygklädda bakstycken till basmodulerna.

Sedan har jag funderat en del på om jag skall måla basdelarna själv, eftersom priset från måleriet landande lite över budget. Grund plus två lager lack på fem sidor blir ju lite meckigt att måla med pensel. Även om det är plana MDF-sidor så blir det en hel del moment eftersom man inte kan måla alla sidor samtidigt. Någon som har erfarenhet av liknande målning? Tips/idéer?

Jag tänker nog fråga ytterligare ett måleri om pris innan jag bestämmer mig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-13 15:51

Jag puttrar på här i min byggtråd så försiktigt. Det blev BRA Lack i Härryda som fick ta hand om basmodulerna. Färgen blir S 7000-N (grafit). Klart efter midsommar.
Hoppas hinna betsa och lacka fronterna under tiden.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-18 13:31

Idag är nog första dagen som jag verkligen tror att det kommer bli ett par högtalare i år, kanske redan i sommar :) .
Fronterna har slipats och fått lite bets. Jag kör traditionsenligt med Herdins Äkta Bets, Carl-Johan brun så att det matchar övriga, befintliga högtalare i min musik/bio-setup:

Bild

Och i väntan på tork för lackning tänker jag jobba vidare med ramarna till baksidan. Än så länge har jag bara fräst till ämnet till ramarna ur en MDF-skiva. Återstår att såga ur innanmätet och förmodligen försänka magneter för fasthållning.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-18 17:38

Ibland får man en påminnelse om att det är dags att se över verktygsarsenalen... 8O Det blev en tur till Jula innan jag kunde såga klart ramarna.

Bild

Efter lite grävande i garagelådorna hittade jag en påse neodymium-magneter som kanske kan hålla ramen på plats när basarna flåsar på som värst 8) .

Bild

Och så på med lite svart färg så att ramarna inte lyser igenom tyget:

Bild

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-06-18 18:10

tumme upp!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-19 08:54

:o Vaknade lite för tidigt idag (efter en sen kväll igår... :? ). Fick ägna mig åt lite "tyst" verksamhet medans fru och grannar fortfarande var hos John Blund.
Klippte ett hål ur ett f.d. Havre-Fras-paket för att maska av kåpan över magneten bak på midbasarna. Dom blänker ju otäckt och kommer att störa den i övrigt mörka baksidan på toppbaffeln:

Bild

Sprejade på lite mattsvart burkfärg och genast blev det lite lugnare:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-19 12:51

Lite tyg på ramarna och ytterligare ett steg framåt :) .

Den stora för att täcka baksidan av basmodulen:

Bild

...och den lilla för att täcka det mest intima på framsidan :oops: :

Bild

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2016-06-19 17:28

Dina byggen borde klistras bland "faktiskt hall of fame"

Det är alltid lika kul att följa dina byggtrådar, ambitiöst och väldokumenterat med en ödmjuk framtoning!

Ska bli oerhört intressant att se slutresultatet.....heja heja!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-19 17:40

Tack för smickrande tillrop! Ja, idag har det rullat på ganska bra, men betslacken tar förfärligt lång tid på sig att torka, så nu har det tagit stopp. Och basmodulerna får jag tyvärr inte från måleriet förrän efter midsommar, så slutmontaget får anstå ytterligare någon vecka. Men nu är det mesta av perifera detaljer klara, så när målning och lack är färdigt är det "bara" att skruva i elementen och koppla ihop kablaget :) .

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-06-20 13:52

En klassisk cliffhanger...

Heja, Heja!! Ser fram mot ditt fortsatta byggande och redovisning av ljudande resultat med större tillförsikt än landslagets vidare äventyr i Frankrike.

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-20 18:47

Ja, med dom oddsen är det ju inte så svårt. Jag lär ju i alla fall komma i mål... 8)

Fronterna har nu fått två lager lack. Om de torkat tillräckligt ikväll blir det en strykning med finaste sandpapper (240) och därefter ett tredje lager lack.
På onsdag morgon drar vi på en veckas semester till Norge så då händer det tyvärr inte så mycket på den här fronten.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-20 19:00

Kalejdokom skrev:Ja, med dom oddsen är det ju inte så svårt. Jag lär ju i alla fall komma i mål... 8)

Fronterna har nu fått två lager lack. Om de torkat tillräckligt ikväll blir det en strykning med finaste sandpapper (240) och därefter ett tredje lager lack.
På onsdag morgon drar vi på en veckas semester till Norge så då händer det tyvärr inte så mycket på den här fronten.

:mrgreen:

Är 240 fint nog alltså?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-20 19:05

Ja 240 är ju väldigt fint och det är bara för att släta ut eventuella noppror i lacken inför nästa lager lack. Jag använder inte maskin utan bara en liten kloss och försiktig handkraft. Kanske behövs det ytterligare lager lack för att få den yta jag önskar. På ett tidigare bygge blev det sju lager innan jag var nöjd.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-06-21 01:46

Jag använde samma taktik för socklarna på mina högtalare. 240 mellan lackvarven tills alla ojämnheter var borta. Tror jag också landade på minst 7 lager klarlack innan jag fått till den vattenblanka ytan jag var ute efter. Tålamodsprövande, för mig och familjen. Men det blev fint 8), tycker jag.

Bild
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-21 17:24

Det var stiliga socklar. Säkert lite pilligt att få till finishen med de spåren...

Idag plingade det till i mobilen - ett SMS om att det fanns prylar att hämta på måleriet 8) . Och där blev det full poäng; otroligt välgjort arbete. Fyra gånger grund och tre lager lackfärg. Färgen är som sagt grafit och kan väl liknas vid blyerts i nyansen. Riktigt nöjd:

Bild

Glipan mellan ramen och basen fixar sig när montaget är klart och magneterna fixerar:

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-06-21 17:52

Bingo! Snyggt. Midsommarpresent. Nu vill det till att låta lika bra som det börjar se ut :D.

/m

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-21 17:57

Lite frustrerande att måleriet blev klart idag. Dealen var efter midsommar. Imorgon bitti drar jag på semester en vecka så det kommer klia i fingrarna tills vi är tillbaka :) . Hade hoppats hinna lacka klart fronterna innan basmodulerna kom från måleriet.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-06-22 09:01

Ja, det måste kännas tungt när hantverkarnen blir klar INNAN utlovat datum? :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-22 11:25

Emanuelgbg skrev:Ja, det måste kännas tungt när hantverkarnen blir klar INNAN utlovat datum? :)

Som en reva i rumtiden. Eller en pust av Guds morgonandedräkt.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-06-23 16:22

Ha det nu så trevligt på semestern! Högtalarna blir jättefina.

En undran bara, varför lacka med högblankt?
Ser att många gör det. Jag tycker det både är lättare att lacka med matt lack
och att det blir snyggare, men smaken är väl som ba....

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-24 16:27

Det är inte högblankt. Det är nog bara ljuset som spelar spratt. Det är halvblank glanstal 35, samma glans som samma måleri använt på våra köksluckor och den känns mer matt än blank. Men ytan är fantastiskt fin så den kanske upplevs blankare än vad glanstalet säger. Och kanske ytan mattas av efter två veckor då färgen härdat klart.

Hoppalong och trevlig midsommar från Kristiansund, vid Norska Atlantkusten :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-05 10:46

Äntligen lite semester! En stund för sig själv i garaget är perfekt terapi för att varva ner till semestertempo :) . Således har jag påbörjat slutfasen av bygget - själva montaget.
Först monterade jag basarna...
Bild

...och fräste ner magneterna som ska hålla bakre tygramen på plats:
Bild

Kablaget fick jag dra genom baskaviteten för att inte komma i vägen för tygramen:
Bild

Och på ena sidan samlade jag ihop anslutningarna till en plint så att jag kan koppla elementen fritt. Till att börja med blir det seriekoppling och stereodrift. Vi får se vad NAD-steget säger om 12 ohm...
Bild

Framsidan av fronterna är färdiglackade så nu återstår bara lite färg på baksidan; samma nyans som stommarna till basarna:
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum