Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-21 08:52

Flint skrev:
Morello skrev:
Flint skrev:Man kan välja att tolka och använda "fysikens lagar" hur man vill. Det står var och en fritt.

Har du något att tillföra i sakfrågan?

Ja, det är det jag gör.

Det upplevde inte jag.

Förövrigt kan man se kablar som en tavla. Det finns ju ingen fulare tavla än EKK enligt mig, och många är kloka nog att gömma dem.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 09:00

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:
Morello skrev:
Har du något att tillföra i sakfrågan?

Ja, det är det jag gör.

Det upplevde inte jag.

Förövrigt kan man se kablar som en tavla. Det finns ju ingen fulare tavla än EKK enligt mig, och många är kloka nog att gömma dem.

Jag försvarar de som använder EKK på grund av genomförda blindtest som tydligt visade att EKK lät bäst i det fallet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-21 09:06

hifikg skrev:"Nya Valhalla 2 strömkabel ger en bedövande fin slut-touch på ett highend-system och strömförsöjer sin källa med en hastighet på 91 % av ljusets hastighet (konventionella strömkablar: 50%) Den är gjord för dig som kan och vill ge din utrustning det bästa. "

Bra kablage ska alltså nå ljusets hastighet, vad ger det för fördelar? Hur mäter jag mina kablar? Tänk om de är för långsamma :(

:D :D :D :D :D

@KG. Trådskaparen ville ha argument för att inte köpa dyra signalkablar, då är det mindre relevant att referera till dina erfarenheter av strömkabeln, du måste hålla isär detta något.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-21 09:14

Flint skrev:
music4ever skrev:
Flint skrev:Det är en sak att berätta om sin egen förträfflighet men något helt annat att spy galla över hur värdelösa konkurrenterna är.

Ja, det är illa. Bättre vara som du, en bitter gammal gubbe som enda nöje är att bråka på ett hifi-forum så mycket du orkar ett tag för att sen hålla dig borta.

Tycker du?

Haha! :D

Mer smakfullt än att hela tiden bli utkastad från forum som vissa blir. :lol:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-21 09:18

music4ever skrev:
Flint skrev:Det är en sak att berätta om sin egen förträfflighet men något helt annat att spy galla över hur värdelösa konkurrenterna är.

Ja, det är illa. Bättre vara som du, en bitter gammal gubbe som enda nöje är att bråka på ett hifi-forum så mycket du orkar ett tag för att sen hålla dig borta.

Jag tror inte det är alls så, han verkar jobba massor med analyser av elektronik och scheman i mellanperioderna, och forumsessionerna är nog mest avkoppling?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-21 09:24

paa skrev:
music4ever skrev:

Jag tror inte det är alls så, han verkar jobba massor med analyser av elektronik och scheman i mellanperioderna, och forumsessionerna är nog mest avkoppling?

I avsaknaden av knappen:

Plusätt! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 09:35

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Ja, det är det jag gör.

Det upplevde inte jag.

Jag försvarar de som använder EKK på grund av genomförda blindtest som tydligt visade att EKK lät bäst i det fallet.

EKK är i allra högsta grad lämplig för starkströmsinstallationer. :) Jag tycker inte att blindtest är nödvändigt här.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-21 09:38

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 09:44

Morello skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det upplevde inte jag.

EKK är i allra högsta grad lämplig för starkströmsinstallationer. :) Jag tycker inte att blindtest är nödvändigt här.

Säg inte det? Brödrosten kanske öppnar upp sig mer med EKK i väggarna än med Valhalla 2, eller tvärs om.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-21 09:48

Auktoritet i värmeregistret.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-21 09:50

Det finns väl fin-kablar som är konstruerade på samma vis som EKK med en solid kopparledare och liknande dielektrika. Snyggare också kanske om man har dem som konstinstallationer och inte dolda bakom setupen.
Jag kan dåligt alla kabeltillverkare och deras alster men någon annan kanske kan bidra med mer kunskap här.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 09:59

Flint skrev:
Emanuelgbg skrev:En allmän reflexion från min sida..
Ang att racka ner på andra tillverkare så tycker jag mig se att det är väldigt vanlig (pratar inte faktiskt.se nu) i produktbeskrivningar och reklam där man visar sin överförträflighet och överlägsenhet gentemot konkurrenter. Ibland på ett snyggt sätt, ibland på ett tråkigare sätt.

Det är en sak att berätta om sin egen förträfflighet men något helt annat att spy galla över hur värdelösa konkurrenterna är.

Här vill jag passa på och ge petersteindl både credit och beröm för att han aldrig har pratat skit om någon konkurrent vad jag har sett.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 10:04

sprudel skrev:Det finns väl fin-kablar som är konstruerade på samma vis som EKK med en solid kopparledare och liknande dielektrika. Snyggare också kanske om man har dem som konstinstallationer och inte dolda bakom setupen.
Jag kan dåligt alla kabeltillverkare och deras alster men någon annan kanske kan bidra med mer kunskap här.

Frågan är dock varför man skall använda styva, bökiga entrådiga ledare när det finns flertrådig kabel?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-21 10:14

Jag är glad av att slippa EKK. Den var för ohanterbar. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-21 10:16

Morello skrev:
sprudel skrev:Det finns väl fin-kablar som är konstruerade på samma vis som EKK med en solid kopparledare och liknande dielektrika. Snyggare också kanske om man har dem som konstinstallationer och inte dolda bakom setupen.

Frågan är dock varför man skall använda styva, bökiga entrådiga ledare när det finns flertrådig kabel?

För att de låter bra hos mig, ligger still när man placerat dem, bockat till dem. Skit är att det lätt blir kontaktdist pga kabelbrott eller bryt vid kontakteringen pga styvheten. Det har hänt flera gånger. :evil:
Billiga också, men det har mindre betydelse. Min stereo får kosta en del då den betyder mycket för mig. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-21 10:59

Jag tvivlar på att en mjukare kabel skulle låta sämre.
De gånger jag hört skillnad på högtalarkabel är när man kopplat i och ur samma kabel. Kontaktproblem? Ärg eller annan beläggning? Dålig kontakt? Diskanten brukar upplevas sirligare med mer lyster.
Detta i de fall då man inte rört kabel och fastskruvning på något år.

Bollocks, ye? ney?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-06-21 11:27

Flint skrev:
Lazyworm skrev:

Sån himla tur att O&G aldrig kommer sälja kablage, annars hade ju Morello varit konkurrent, nu upplyser han bara om problem med oskärmade kablar till banala priser.

Men konkurrerar om kundernas pengar gör ni oavsett vad ni säljer.

Du menar som en husförsäljare konkurrerar med en bilförsäljare då kunden kanske inte kan köpa båda?
Det gör inte dessa två aktörer till Konkurrenter dock då det är helt olika produkter, kolla wikipedia om du är osäker på vad konkurrens innebär.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-21 11:32

mrGaskill skrev:Jag tvivlar på att en mjukare kabel skulle låta sämre.
De gånger jag hört skillnad på högtalarkabel är när man kopplat i och ur samma kabel. Kontaktproblem? Ärg eller annan beläggning? Dålig kontakt? Diskanten brukar upplevas sirligare med mer lyster.

Bollocks, ye? ney?

Nöj dig med att du inte hör skillnad. Det innebär inte att andra inte kan göra det.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 11:45

Lazyworm skrev:
Flint skrev:
Lazyworm skrev:
Sån himla tur att O&G aldrig kommer sälja kablage, annars hade ju Morello varit konkurrent, nu upplyser han bara om problem med oskärmade kablar till banala priser.

Men konkurrerar om kundernas pengar gör ni oavsett vad ni säljer.

Du menar som en husförsäljare konkurrerar med en bilförsäljare då kunden kanske inte kan köpa båda?
Det gör inte dessa två aktörer till Konkurrenter dock då det är helt olika produkter, kolla wikipedia om du är osäker på vad konkurrens innebär.

Ja, jag menar att en husförsäljare konkurrerar med en bilförsäljare om kundens pengar och i den prioritering som kunder gör. Dessutom tror jag att icke HiFi-intresserade personer bedömer både förstärkare och högtalarkablar tillhöra samma branch eftersom de ofta är kopplade till varandra rent fysiskt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 11:55

sprudel skrev:
mrGaskill skrev:Jag tvivlar på att en mjukare kabel skulle låta sämre.

Bollocks, ye? ney?

Nöj dig med att du inte hör skillnad. Det innebär inte att andra inte kan göra det.

mrGaskill har givetvis rätt; du kommer inte att höra skillnad på flertrådig kabel respektive entrådig dito - givet allt annat lika.

Det finns för övrigt en hel del pengar att kamma hem för den som lyckas.:

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Milli ... _Challenge
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 12:01

Morello skrev:mrGaskill har givetvis rätt; du kommer inte att höra skillnad på flertrådig kabel respektive entrådig dito - givet allt annat lika.

Grundar du den åsikten på en genomförd blindtest eller på ett antagande?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 13:12

Flint skrev:
Morello skrev:mrGaskill har givetvis rätt; du kommer inte att höra skillnad på flertrådig kabel respektive entrådig dito - givet allt annat lika.

Du har fortfarande fått det där litet om bakfoten; det går inte att bevisa tranparens med blindtest.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 13:30

Morello skrev:
Flint skrev:

Du har fortfarande fått det där litet om bakfoten; det går inte att bevisa tranparens med blindtest.

Vem har pratat om transparens? Min fråga gällde ditt påstående till sprudel
mrGaskill har givetvis rätt; du kommer inte att höra skillnad på flertrådig kabel respektive entrådig dito - givet allt annat lika

Min fråga löd:
Eller omformulerad:
Hur har du kommit fram till den slutsatsen?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 14:19

För att citera Carl Lidbom: "Din fråga är trams"; om någon påstår sig inte höra skillnad på A och B, så går det inte att gapa efter blindtest då det inte finns någon skillnad att påvisa i blindtest. Du har fått det förklarat åtskilliga gånger av flertalet olika personer.

Har du inte ätit ordentlig lunch idag?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 14:20

-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 15:44

Morello skrev:För att citera Carl Lidbom: "Din fråga är trams"; om någon påstår sig inte höra skillnad på A och B, så går det inte att gapa efter blindtest då det inte finns någon skillnad att påvisa i blindtest. Du har fått det förklarat åtskilliga gånger av flertalet olika personer.

Har du inte ätit ordentlig lunch idag?

Jag noterar att du inte vill svara på frågan. Det är OK för mig men det säger en del om din egen trovärdighet. Du rekommenderar andra att blindtesta sina åsikter men du behöver inte blindtesta dina.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 15:48

Nu har du fastnat i någon slinga.
Åter igen: Bevisbördan ligger på den som påstår att skillnad föreligger. I synnerhet så när man inte fysikens lagar på sin sida.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 15:49

Morello skrev:Nu har du fastnat i någon slinga.
Åter igen: Bevisbördan ligger på den som påstår att skillnad föreligger. I synnerhet så när man inte fysikens lagar på sin sida.

Nu är du på väg att hamna i affekt igen. (Mot)koppla av lite.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-21 16:06

Nöja mig så? Tja, ja. Men jag är nöjd med mjukare kabel. Inget fel på EKK ljudmässigt. Men inte den nya kabeln heller. Men det står "high resolution" på den faktiskt. Jag tycker det känns förtroendeingivande. Alla är väl nöjda då. Jag, de som sålde kabeln (Kjell, men inte Kjell själv) och de som nog inte skulle hålla med. :)

Men jag har aldrig haft en tanke på att byta högtalarkabel sådär värst mycket. Många kablar (dyrast hittils: Linn K20, billigast: EKK(?) 5-ledare från någon gammal värmepumpskoppling och lampsladd) har passerat och ingen har väl stått ut från någon annan ljudmässigt om jag minns rätt. (paa kanske surfar fram något annat som t.ex. att Linn lät lite medgörlig i ljudet. Kanske var att den snabbt blev oxiderad?)

MEN! Nyfikenhet får man aldrig mörda. Så jag tycker de som undersöker ska göra det utan otrevligheter. :-) Hittar någon en prima kabel så är det ju finemang.
Senast redigerad av mrGaskill 2016-06-21 16:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-06-21 16:07

Men, Flint, lyssna här nu; man kan ju rimligen bara efterfråga att utsagan om att det ÄR en skillnad ska bekräftas med blindtest. Någon som INTE tycker/hävdar att det skiljer sig mellan A och B har ju inget att s.a.s. "hänga upp" lyssningen på.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi