Morello skrev:Jag ser ingen LP-spelare - har jag missat den?
Nej då, du har inte missat, jag har ingen, men kanske saknar den ibland i jaktenpå bra mastringar.

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag ser ingen LP-spelare - har jag missat den?
Jonas skrev:Jag ser ingen LP-spelare - har jag missat den?
Ser du någon skivsamling
Är det någon i GBG som har några meter bra CT 100 att sälja?
Skall du ha kabel för digtal eller analog signalförmedling? RG62 finns på Hisingsön....
Morello skrev:Det är väl bara att köpa - den kostar ju fikapengar.
Tänk på att RG62 samt RG58 inte är optimal för digital audio då den har fel impedans.
sprudel skrev:Morello skrev:Det är väl bara att köpa - den kostar ju fikapengar.
Tänk på att RG62 samt RG58 inte är optimal för digital audio då den har fel impedans.
Vet det, kör med RG 59 till digitala överföringar.
sprudel skrev:Morello skrev:Det är väl bara att köpa - den kostar ju fikapengar.
Vet det, kör med RG 59 till digitala överföringar.
Harryup skrev:Nja, det är olika interface i apparterna så det är inte självklart att det inte är skillnader på sladd och fiber av otaliga anledningar. Har själv hör skillnad på typ 5 m claes ohlsson fiber mot 1 m lyxfiber. Lyxfibern satt mycket hårt och fast i apparaterna och var i glas medans fulfibern satt som man tror fiber gör så där lite halvdant och var gjort i plast med alla tänkbara färgfel etc. Lyxfiberns kontakter gjorde att man kunde snurra på fibern medans fulfiberns gjorde att fibern vred sig i infästningarna.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nja, det är olika interface i apparterna så det är inte självklart att det inte är skillnader på sladd och fiber av otaliga anledningar. Har själv hör skillnad på typ 5 m claes ohlsson fiber mot 1 m lyxfiber. Lyxfibern satt mycket hårt och fast i apparaterna och var i glas medans fulfibern satt som man tror fiber gör så där lite halvdant och var gjort i plast med alla tänkbara färgfel etc. Lyxfiberns kontakter gjorde att man kunde snurra på fibern medans fulfiberns gjorde att fibern vred sig i infästningarna.
mvh/Harryup
lennartj skrev:2. OM reflexer uppstår, vilket förutsätter minst 7 m kabel
Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
Mig veterligen är det bara BNC och XLR som egentligen håller vad som lovar.
/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
/Harryup
Donet är litet i förhållande till våglängden i detta fall, så du behöver inte oroa dig.
lennartj skrev:Glömde kommentera den gigantiska kvalitetsspridningen mellan apparatkontakter, sladdkontakter och själva fibern i TOS-linkinterfacet i mitt förra inlägg.
Morello skrev:lennartj skrev:2. OM reflexer uppstår, vilket förutsätter minst 7 m kabel
SÅ är det inte alls. Däremot kommer reflexen i fas vid korta längder, varför du inte ser den.
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
/Harryup
Donet är litet i förhållande till våglängden i detta fall, så du behöver inte oroa dig.
Lätt för dig att säga, jag är orolig ändå.
/Harryup
KarlXII skrev:Harryup skrev:Nja, det är olika interface i apparterna så det är inte självklart att det inte är skillnader på sladd och fiber av otaliga anledningar. Har själv hör skillnad på typ 5 m claes ohlsson fiber mot 1 m lyxfiber. Lyxfibern satt mycket hårt och fast i apparaterna och var i glas medans fulfibern satt som man tror fiber gör så där lite halvdant och var gjort i plast med alla tänkbara färgfel etc. Lyxfiberns kontakter gjorde att man kunde snurra på fibern medans fulfiberns gjorde att fibern vred sig i infästningarna.
mvh/Harryup
Kan jag intyga. Den där fuloptiska låter sämre och har väl så mycket bitfel att dacen får pyssla ihop signalen bäst det går.
Morello skrev:Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
/Harryup
joakimfors skrev:KarlXII skrev:Harryup skrev:Nja, det är olika interface i apparterna så det är inte självklart att det inte är skillnader på sladd och fiber av otaliga anledningar. Har själv hör skillnad på typ 5 m claes ohlsson fiber mot 1 m lyxfiber. Lyxfibern satt mycket hårt och fast i apparaterna och var i glas medans fulfibern satt som man tror fiber gör så där lite halvdant och var gjort i plast med alla tänkbara färgfel etc. Lyxfiberns kontakter gjorde att man kunde snurra på fibern medans fulfiberns gjorde att fibern vred sig i infästningarna.
mvh/Harryup
Kan jag intyga. Den där fuloptiska låter sämre och har väl så mycket bitfel att dacen får pyssla ihop signalen bäst det går.
"Sämre" i det här fallet måste ju betyda att det blir fullt hörbara glapp och klickar etc i återgivningen. Finns ingen felkorrigering i standard S/PDIF så flippade bitar leder antingen till korrumperad kontroll- eller ljuddata vilket i bästa fall bara leder till konstigt sampelvärde och i värsta fall att mottagaren behöver ställa om sig eller helt tappar signalen.
joakimfors skrev:KarlXII skrev:Harryup skrev:Nja, det är olika interface i apparterna så det är inte självklart att det inte är skillnader på sladd och fiber av otaliga anledningar. Har själv hör skillnad på typ 5 m claes ohlsson fiber mot 1 m lyxfiber. Lyxfibern satt mycket hårt och fast i apparaterna och var i glas medans fulfibern satt som man tror fiber gör så där lite halvdant och var gjort i plast med alla tänkbara färgfel etc. Lyxfiberns kontakter gjorde att man kunde snurra på fibern medans fulfiberns gjorde att fibern vred sig i infästningarna.
mvh/Harryup
"Sämre" i det här fallet måste ju betyda att det blir fullt hörbara glapp och klickar etc i återgivningen. Finns ingen felkorrigering i standard S/PDIF så flippade bitar leder antingen till korrumperad kontroll- eller ljuddata vilket i bästa fall bara leder till konstigt sampelvärde och i värsta fall att mottagaren behöver ställa om sig eller helt tappar signalen.
joakimfors skrev:
arkman skrev:Tack för klargörandetJag hade för mej att S/PDIF saknar felkorrigering och att det borde bli som du beskriver det.
Lassej skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
/Harryup
Ok, så om jag istället för att köpa en ny digitalkabel så kan jag köpa RG59 och vilka RCA kontakter (av ok kvalitet) som helst utan att impedansen blir fel?
Ber om ursäkt för lån av din tråd Sprudel![]()
Mvh
Lasse
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Kan nån som vet eller vet nån som kan hur mycket spelar en korrekt impedans på kabeln roll om kontakterna (RCA) inte håller nån standard alls?
/Harryup
Lätt för dig att säga, jag är orolig ändå.
/Harryup
Morello skrev:Lassej skrev:Morello skrev:
Ok, så om jag istället för att köpa en ny digitalkabel så kan jag köpa RG59 och vilka RCA kontakter (av ok kvalitet) som helst utan att impedansen blir fel?
Ber om ursäkt för lån av din tråd Sprudel![]()
Mvh
Lasse
RG59 har impedansen 75 ohm. RCA-don är inte impedansspecade, men donet är väldigt litet i förhållande till våglängden i detta specifika fall. Naturligtvis duger inte RCA i GHz-området.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster