Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Inläggav petersteindl » 2016-06-22 11:28

Laila skrev:Man kan kanske se det som att ett misslyckande att detektera i en F/E-lyssning inte säger
så mycket/allt om testobjektet i fråga men att däremot en detektering kan fånga en inte
helt oväsentlig egenskap för ljudavlyssning, nämligen att testobjektet ev. tillför en färgning
av signalen som under vissa förutsättningar mer eller mindre enkelt kan detekteras* via lyssning
. . . typ.

*De flesta apparajter/testobjekt har ju kunnat detekteras om jag förstått dä hele rätt.(?).

Frågan blir om färgningen upplevs som positiv eller negativ? Om alla upplever färgningen som positiv under testet så är apparaten upplevelsemässigt bättre hos alla än om apparaten redovisat nollresultat. :)

Då blir frågan, skall man avstå ett köp av nämnda apparat till förmån för en annan apparat som genomgått samma test med nollresultat?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-22 11:30

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Beviset angående läsarnas behållning av produkten oavsett om det är en tidning eller en konservburk ligger inte i blindtestet. Beviset ligger i tidningens årsredovisning under den rad där årets resultat står. :)

Nej, det påvisar bara försäljningen. Alla som köpt kanske hatar produkten men köper av andra skäl.

Tror du det? Då får du nog visa att din hypotes är trovärdig innan den kan spikas som sann.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-22 11:31

Nattlorden skrev:Varför hamnar alltid dessa diskussionerna i slutändan på att folk skall bete sig idiotiskt?

Nån sorts entropi, tror jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 11:38

petersteindl skrev:
Precis och det åligger testledaren att bevisa att så inte har skett.

Vilket i sig är omöjligt sä länge inte testobjektet smugglats in utan att någon sett det.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 11:40

petersteindl skrev:
Laila skrev:Man kan kanske se det som att ett misslyckande att detektera i en F/E-lyssning inte säger
så mycket/allt om testobjektet i fråga men att däremot en detektering kan fånga en inte
helt oväsentlig egenskap för ljudavlyssning, nämligen att testobjektet ev. tillför en färgning
av signalen som under vissa förutsättningar mer eller mindre enkelt kan detekteras* via lyssning
. . . typ.

*De flesta apparajter/testobjekt har ju kunnat detekteras om jag förstått dä hele rätt.(?).

Frågan blir om färgningen upplevs som positiv eller negativ? Om alla upplever färgningen som positiv under testet så är apparaten upplevelsemässigt bättre hos alla än om apparaten redovisat nollresultat. :)

Då blir frågan, skall man avstå ett köp av nämnda apparat till förmån för en annan apparat som genomgått samma test med nollresultat?

Det beros ju på vad syftet är med ljudanläggningen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-22 11:42

petersteindl skrev:
. . . typ.

Kanske att det är bäst att vänta med svar innan ovan situation uppstått . . . typ. 8O :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-22 11:48

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Vilket i sig är omöjligt sä länge inte testobjektet smugglats in utan att någon sett det.

... eller att ha en testprocedur som omöjliggör detta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-22 11:49

Morello skrev:
petersteindl skrev:
. . . typ.

Det beros ju på vad syftet är med ljudanläggningen.

Ja, vad är syftet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 11:52

Det är något varje innehavare av sagda ljudanläggning måste svara på.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-22 11:54

Laila skrev:
petersteindl skrev:
. . . typ.

Kanske att det är bäst att vänta med svar innan ovan situation uppstått . . . typ. 8O :)

Den har ju uppstått, åtminstone då IÖ varit med, vad jag förstått. Han har ju skrivit att då man inte visste så var det de som föredrog färgningen och trodde det var det ofärgade. Det kan man i och för sig kalla för inbillning och de felprogrammerade stackars satarna måste ju då med illfundiga metoder programmeras om enligt den sanna läran, eller? 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-22 11:54

Morello skrev:Det är något varje innehavare av sagda ljudanläggning måste svara på.

Jaa.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 11:55

petersteindl skrev:
Morello skrev:
petersteindl skrev:

... eller att ha en testprocedur som omöjliggör detta.

Ja, men i fallet LTS är det ju styrelsen som fattar beslut om vilken apparat som skall testas och sedan sitter samma styrelse och FE-testar den apparat man tidigare bestämde sig för att testa. Det går inte att komma runt det.

Men alldeles oaktat detta så saknar nollresultatet något egentligt värde; det visar inte någonting alls.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 11:55

petersteindl skrev:
Morello skrev:Det är något varje innehavare av sagda ljudanläggning måste svara på.

Jaa.

Si señor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-22 12:09

petersteindl skrev:
Laila skrev:
petersteindl skrev:

Den har ju uppstått, åtminstone då IÖ varit med, vad jag förstått. Han har ju skrivit att då man inte visste så var det de som föredrog färgningen och trodde det var det ofärgade. Det kan man i och för sig kalla för inbillning och de felprogrammerade stackars satarna måste ju då med illfundiga metoder programmeras om enligt den sanna läran, eller? 8)

Du menar att jag ska försöka att få fatt i en Svalander"Tuba" om jag nu tror oblint på LTS:s dåvarande testpanel . . . typer ? 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-22 12:09

Jag har en kommentar till Johans mässrapport gällande högtalarna LS1 med LS1s basdel, från Grimm Audio.
Basdelen till dessa består av en sluten låda med en Peeerless subwooferelement, som ser ut att vara på 10", och som är matad med 400W och något som motsvarar Linkwitz Transform.
Att dessa baslådor gav lite komprimering i basen vid höga ljudtryck bör väl inte förvåna, när de demonstrerades i en stor hörsal på flera hundra kvadratmeter och högt i tak?
I ett normalt vardagsrum på ca 25 kvm så kan det kanske funka bättre?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 12:13

Laila skrev:
petersteindl skrev:
Laila skrev:

Du menar att jag ska försöka att få fatt i en Svalander"Tuba" om jag nu tror oblint på LTS:s dåvarande testpanel . . . typer ? 8)

Hur påverkade Tuban signalen tekniskt? Dvs, vad var det som gjorde att den färgade?

Sådant är intressant kan jag tycka - i synnerhet om färgningen vid testtillfället uppfattades som varandes förskönande.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-06-22 12:18

paa skrev:Jag har en kommentar till Johans mässrapport gällande högtalarna LS1 med LS1s basdel, från Grimm Audio.
Basdelen till dessa består av en sluten låda med en Peeerless subwooferelement, som ser ut att vara på 10", och som är matad med 400W och något som motsvarar Linkwitz Transform.
Att dessa baslådor gav lite komprimering i basen vid höga ljudtryck bör väl inte förvåna, när de demonstrerades i en stor hörsal på flera hundra kvadratmeter och högt i tak?
I ett normalt vardagsrum på ca 25 kvm så kan det kanske funka bättre?

Ja, men vem vågar chansa?

mvh/Harryup :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-22 12:21

petersteindl skrev:
Laila skrev:
petersteindl skrev:

Den har ju uppstått, åtminstone då IÖ varit med, vad jag förstått.

Du har rätt. Det är även ett fenomen som jag stött på många gånger både före och efter LTS. Det är inte speciellt ovanligt ens.

petersteindl skrev:Han har ju skrivit att då man inte visste så var det de som föredrog färgningen och trodde det var det ofärgade. Det kan man i och för sig kalla för inbillning och de felprogrammerade stackars satarna måste ju då med illfundiga metoder programmeras om enligt den sanna läran, eller? 8)

Att föredra något färgat behöver inte vara märkvärdigt. Det är inte märkligare än att man kan föredra ett instrument framför ett annat, trots att båda avlyssnas live och alltså är helt ofärgade. Vi har en massa preferenser helt enkelt, och att vissa färgningar (i varje fall på visst programmaterial) gör att vi kan tycka det låter bättre är ingenting konstigt alls.

[Jag vet ju att du vet det och bara skojade lite, men någon kan ju ta det på allvar, så jag tyckte det vara viktigt att göra det och svara.]

Men frågan som man kan ställa, och som var och en måste ta ställning till (som Morello påpekade) är vad målet/syftet är, med musiklyssning i anläggningen man har därhemma.

Är det att "maximera njutningen"? Om så kan man försvara alla positivt upplevda färgningar, men även behöva ställa in sig på ett liv fullt av krångel med att hela tiden kolla att färgningen är positivt verkande på just det man spelar, och jakt på "ännu bättre färgningar"...

Är målet istället att få höra musiken - som den var - så är det ju ointressant om färgningen på det ena eller andra programmaterialet uppfattas göra det njutbarare att lyssna.

Med det sagt - och med tillägget att jag är av typ 2 ovan, så är det ändå så att inget är så absolut att det är alldeles svartvitt. Jag kan mycket uppskatta små enkla anläggningar där färgningen kanske snarare än att vara förskönande är harmlös. Som inte stör musiklyssnandet, och som i förekommande fall till och med gör det svårare att avgöra inspelningarnas ljudkvalitet. Det vill säga där även sämre inspelningar kan spelas utan att man tänker på hur usla inspelningarna är. Musiken blir då det enda som blir kvar. Det är en poäng för sig. Och jag kan även uppskatta anläggningar med domesticerade signalbehandling, när man spelar musik på mycket svagare nivå än den låtit live. Har nog även lite "lyssna på musik-upplevelser i transistorradio" från barndomen som kombinerats med positiva minnen, och som gör att jag kan tycka att det är jättemysigt med en smalbandig återgivning av musik, som spelar lite svagt sådär i bakgrunden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-22 12:37

Laila skrev:
petersteindl skrev:
Laila skrev:

Nu var ju frågans ställd till Peter, men...

En Tuba är en mojäng som kan ge en upplevelse som kan vara MYCKET fascinerande, speciellt på programmaterial som låter lite artificiellt, grynigt, fadt. Det är förstås inte magiskt det som händer, men det gränsar till det... ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-06-22 12:38

Morello skrev:...
Hur påverkade Tuban signalen tekniskt? Dvs, vad var det som gjorde att den färgade?

Sådant är intressant kan jag tycka - i synnerhet om färgningen vid testtillfället uppfattades som varandes förskönande.

Det gissar jag att iö kan svara på* . . . typ. :)

*Själv har jag bara fått det anekdotiskt beskrivet här på forumet(kanske av iö?).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-22 13:21

Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-06-22 13:58

petersteindl skrev:
Lazyworm skrev:
petersteindl skrev:Om man vid lyssning föredrar apparat A framför apparat B så är det så. Det är oberoende om det är blindtest, dubbelblindtest, trippelblindtest eller öppet lyssnande där man hela tiden vet vad man lyssnar på. Att säga något annat är en ren lögn. Det är bara att gilla läget. :mrgreen:

Ja, så är det väl även om man växlar mellan förstärkare B och B fast lyssnaren tror att han/hon lyssnar på A i ena fallet. Alltså att lyssnaren TROR att A låter bäst, inget konstigt med det egentligen.

Varför skulle en försöksledare vilja luras i tester? Vad är syftet? Det är ju just det som är en del som man i den vetenskapliga världen måste undvika och därför är dubbelblindtest ett måste och det är precis det som JM säger.

Om du vill representera någon form av sanning, eller vill uppnå sanningen så rekommenderas: STICK TO THE TRUTH! Om du med konstlade teorier med hjälp av lögn, lurendrejeri och bedrägeri måste använda dessa som redskap för att försöka bevisa din så kallade "sanning" så har du redan förlorat. Du har inget att komma med, din så kallade sanning har inget värde och du som person bedöms efter detta. Det enda du gjort är att gräva en grop åt andra och du tror att du står och tittar på vid sidan om, men de andra ser dig nere i gropen grävandes och undrar vad f-n du håller på med eftersom du redan där har tappat din trovärdighet. Du blir förknippat med ditt eget bedrägeri. Det är som att klättra in genom köksfönstret för att komma med i partajet. Kan du inte bevisa sanning genom att använda sanning som redskap så har du förlorat. Man använder sanning för att dra ner brallorna på lögnen, inte tvärtom.

Lazyworm, jag råder dig, gå in genom huvudentrén.

Med vänlig hälsning
Peter

Peter, du verkar inte ha någon som helst aning om hur man testar placeboeffekter så väl inom medicinska syften som andra, hoppa ner från höga häste vettja.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 14:21

Jag upplever att ni missförstår varandra (lazy och Peter).

Jag tolkar Peters inlägg som att att han vill, inte utan emfas, poängtera vikten av dubbelblindhet; alltså att försöksledaren inte vet om huruvida det spelas på A eller B. (alltså som LTS testar efter att Svante kom och rörde runt i grytan)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-06-22 14:24

Jag ville bara säga att jag bodde i en studentkorridor i Luleå med en skåning som spelade tuba i allrummet ibland. Baap-baap sent på söndagkvällar och sånt. Det är sånt man minns tydligen. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-22 14:30

Lazyworm skrev:
petersteindl skrev:
Lazyworm skrev:
Ja, så är det väl även om man växlar mellan förstärkare B och B fast lyssnaren tror att han/hon lyssnar på A i ena fallet. Alltså att lyssnaren TROR att A låter bäst, inget konstigt med det egentligen.

Varför skulle en försöksledare vilja luras i tester? Vad är syftet? Det är ju just det som är en del som man i den vetenskapliga världen måste undvika och därför är dubbelblindtest ett måste och det är precis det som JM säger.

Om du vill representera någon form av sanning, eller vill uppnå sanningen så rekommenderas: STICK TO THE TRUTH! Om du med konstlade teorier med hjälp av lögn, lurendrejeri och bedrägeri måste använda dessa som redskap för att försöka bevisa din så kallade "sanning" så har du redan förlorat. Du har inget att komma med, din så kallade sanning har inget värde och du som person bedöms efter detta. Det enda du gjort är att gräva en grop åt andra och du tror att du står och tittar på vid sidan om, men de andra ser dig nere i gropen grävandes och undrar vad f-n du håller på med eftersom du redan där har tappat din trovärdighet. Du blir förknippat med ditt eget bedrägeri. Det är som att klättra in genom köksfönstret för att komma med i partajet. Kan du inte bevisa sanning genom att använda sanning som redskap så har du förlorat. Man använder sanning för att dra ner brallorna på lögnen, inte tvärtom.

Lazyworm, jag råder dig, gå in genom huvudentrén.

Med vänlig hälsning
Peter

Peter, du verkar inte ha någon som helst aning om hur man testar placeboeffekter så väl inom medicinska syften som andra, hoppa ner från höga häste vettja.

Vad har du själv för erfarenheter, eller kunskap om utprovning av läkemedel och behandlingar?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-22 14:32

Morello skrev:Jag upplever att ni missförstår varandra (lazy och Peter).

Jag tolkar Peters inlägg som att att han vill, inte utan emfas, poängtera vikten av dubbelblindhet; alltså att försöksledaren inte vet om huruvida det spelas på A eller B. (alltså som LTS testar efter att Svante kom och rörde runt i grytan)

Kallar du det dubbelblint, att försöksledaren inte vet vad som är a rest b? Det borde väl rimligen vara försökskaninerna som inte vet vad de testar över huvud taget.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-22 14:34

Flint skrev:
Morello skrev:Jag upplever att ni missförstår varandra (lazy och Peter).

Kallar du det dubbelblint, att försöksledaren inte vet vad som testats? Det borde väl rimligen vara försökskaninerna som inte vet vad de testar.

Också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-22 14:35

Det skall ju inte gå att identifiera vad som är vad genom att observera testledaren.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-22 14:41

Inga inblandade i testen borde få ha någon som helst kontakt med varandra för att undvika bias. Vare sig försökskaniner eller ledare. Gäller både f/e och bt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-22 14:57

Flint skrev:Inga inblandade i testen borde få ha någon som helst kontakt med varandra för att undvika bias. Vare sig försökskaniner eller ledare. Gäller både f/e och bt.

Håller inte med... målet i f/e är att nå en statistisk hållbar detektion. Om det är så svårt att man behöver hjälpas åt för att nå dit, så skall man göra det. Det är inte personerna som testas, det är apparaten.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi