Moderator: Redaktörer
hammarn_2 skrev:IngOehman skrev:hammarn_2 skrev:
Det vore super. Både massa och styvhet.
Det vi vill uppnå är ju att väggen inte ska börja svänga, så det mest kritiska kommer vara förankringen till marken och väggens egenfrekvens. Bara en tjock skiva MDF, trots sin vikt, skulle vara värdelöst om anordningen konstrueras så att den nätt och jämnt står upprätt.
Nej. förankringen till marken är inte viktig alls. Massan är det viktiga.
Det är det som är själva grejen med massa - den ger stöd även om väggen är helt frisvävande. Täthet mot marken är dock bra. Men det handlar alltså inte om att hålla väggen stilla, utan om att hindra läckage under väggen.
Vh, iö
Ska inte du vara den där kloka gubben som skippar att förenkla saker och ting? Tyngre är bättre än lättare för att kompensera för brist på styvhet.
hammarn_2 skrev:En frisvävande tjock och tung skiva i ett elastiskt material kommer ha en lägre resonansfrekvens än motsvarande tjocka tunga skiva i ett inelastiskt material. Med en låg resonansfrekvensen ökar risken att den exciteras av motsvarande ljudsignaler..
hammarn_2 skrev:I praktiken är alla tre aspekter viktiga såklart. Eller snarare, styvhet och massa kommer med varandra om man tänker till lite.
IngOehman skrev:hammarn_2 skrev:IngOehman skrev:Nej. förankringen till marken är inte viktig alls. Massan är det viktiga.
Det är det som är själva grejen med massa - den ger stöd även om väggen är helt frisvävande. Täthet mot marken är dock bra. Men det handlar alltså inte om att hålla väggen stilla, utan om att hindra läckage under väggen.
Vh, iö
Ska inte du vara den där kloka gubben som skippar att förenkla saker och ting? Tyngre är bättre än lättare för att kompensera för brist på styvhet.
Styvhet har inget med saken att göra, typ alls. Att försöka lösa problemet med hjälp av styvhet är att riskera att få en massa resonanser som kommer in i audioområdet och förstör. Att skapa styvhet tillräckligt stor för att komma helt över basområdet för så stora objekt är inte enkelt.
Men visst, gör du väggen av honeycomb kolfiberlaminat, gräver ned den en meter i marken och sen förser den med en massa kraftiga stag i säg 30/60 graders vinkel bakåt, som också går ned i marken, så behöver ju inte själva väggen väga så mycket, men det handlar ändå om massa!
Den massa du utnyttjar då är ju markens, som du kopplar din vägg till. Bättre att göra väggen tillräckligt tung som den är.hammarn_2 skrev:En frisvävande tjock och tung skiva i ett elastiskt material kommer ha en lägre resonansfrekvens än motsvarande tjocka tunga skiva i ett inelastiskt material. Med en låg resonansfrekvensen ökar risken att den exciteras av motsvarande ljudsignaler..
Nej. En tjock gel (akustiskt tät) som väger tillräckligt blir en utmärkt vägg. Den behöver inte ha någon intern styvhet alls. väggen kan även bestå av en massa lösa delar som inte ens fästs i varandra. Det räcker att ställa dem sida vid sida. Alla försök till förstyvningar riskerar att leda till fula resonanser från väggen. Visst kan man göra väggen lite styvare om man samtidigt introducerar en massa dämpning, men det är ingen poäng med det. Det gör bara väggen krångligare att få till.
En vägg i ett hus är något helt annat. Där finns det andra skäl till att den behöver ha en viss styvhet, och inte förvånande är det problem som brukar dominera från väggar att de har för lite dämpning.hammarn_2 skrev:I praktiken är alla tre aspekter viktiga såklart. Eller snarare, styvhet och massa kommer med varandra om man tänker till lite.
Det fungerar som det fungerar oavsett om du tänker till lite eller inte. Och det som behövs är massa. En som är tillräckligt mycket större än den potentiellt medsvängande luften.
Jag ser av det du skriver att du inte tror på att det är så, och det respekterar jag förstås. Men jag vet inte vad jag skall göra åt det. Jag ser inte att du levererar några fysikaliska argument, bara lite lekmannauttryck som visar din föreställning. Då är det svårt att komma längre än såhär.
Om du har någon konkret invändning mot det jag skriver så kläm fram den. Jag utesluter inte att jag uttryckt mig oklart eller kanske till och med fel, men det du skriver är inte sakinvändningar mot det jag skrivit, det är bara en illustration av hur du förställer dig att det fungerar.
Vh, iö
DrBoar skrev:Hur överförbart är basväggsresonemanget till öppna bafflar?
DrBoar skrev:Det jag tänkt på, men inte skrev specifikt var snarast massa och dämpning kontra styvhet. Jag håller på med ett par bafflar inspirerade àv Wharfedales SFB. Planen är tre elastiskt sammanfogade bafflar där basbaffeln är styv och tätad mot golvet. Ovanpå den en mellanregisterbaffel med mer dämpning ovh mindre styvhet och slutligen högst upp en diskantbaffel i samma stil.
Tarzan skrev:Jag tycker tråden förtjänar en bild på uppställningen när den står redo
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster