shifts skrev:Hjälper Alex bumpa detta. Är inte särskilt bra på att tolka mätningar, men de jag sett har sett bra ut. Trodde jag.
Det jag säger är att en apparat aldrig kännetecknas av sina förtjänster utan av sina problem.
Att då visa att distorsionen under snälla signalomständigheter inte är något problem blir mindre intressant givet att det är fallet för praktiskt taget alla DACar som säljs, även om deras distorsionseffekt kan vara uppåt 100 gånger (20 dB) sämre eller mer. Det spelar mindre roll, tillräckligt bra är ju tillräckligt bra.
Så jag menar att det är mera intressant att titta på apparatens problem, t ex att den genererar gott om nedspeglade ljud då den exponeras för 22 kHz. Missförstår min inte, det är vanligt att digitalfilter börjar bete sig tveksamt när man närmare sig Fs/2, men normalt så är problemet man ser att det genereras speglingsprodukter över halva samplingsfrekvensen. Det vill säga ljud som inte är troliga att de hörs även om de kan påverka ljudligt om t ex en apparat senare i kedjan har lite olinjäriteter.
Men denna apparat genererar alltså riktigt med signal INOM hörbara området, och det är inte bra.
Även när man tittar på fyrkantsvaret är jag förvånad över att ingen har reagerat på att det ändrar sig klart synligt över tiden. Olika "fyrkanter" ser alltså så olika ut att de är lätta att skilja med blotta ögat, trots kraftigt utstyrning och därför ofantligt långt ned till bruset.
Kanske är det artefakter som är lätta att åtgärda, men det lär bara ske om någon uppmärksammar dem. Jag skulle ha kontaktat tillverkaren och återkopplat fynden, med förhoppningen att de rättar till problemen.
Kan även säga att det av de mätningar som visades känns svårt att bedöma problemets storlek. Jag hade tyckt det varit en bra ide att djupdyka lite mera i de hittade problemen. Att bara skriva att signalen som utlöste katastrofen inte är speciellt vanlig, känns som om man lämnar problemet alldeles för oundersökt.
Hur ser det ut om signalen är 0,1 dB svagare? Om den är 20 Hz högre?...
- - -
Med det sagt håller jag med om att DACen ifråga när det gäller vissa egenskaper inte är dålig alls. Men som sagt - hifi-apparaters egenskaper kännetecknas av sina fel inte av sina rätt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).