Synd bara att mina MT24 är 4 ohms varianten, så jag har inte hittat något kompatibelt filter. Då får jag försöka göra slag i saken själv.
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

matssvensson skrev:Tack för erbjudandet, men labbandet blir en del av utmaningen. Och jag tror inte mina MT20 är trasiga, bara trista.

matssvensson skrev:Schema på originalfilter finns på både Carlssonplanet och Carlssonkult. Dämpbygeln reglerar inkopplingen av två motstånd i serie med diskantelementet, innan själva filterkomponenterna.

matssvensson skrev:...
MT24 4 ohm ligger några decibel över MT20 i känslighet och det vill jag försöka utnyttja. Ser jämnare ut uppåt också. Fint. Distorsionsmässigt ska MT24 klara sig betydligt bättre än MT20 och jag hoppas jag kan få till något vettigt ner mot SC165.
STDI skrev:I 70-tals Sonab har 8-ohmsversioner av MT20 och MT24 använts, förutom i OA12 och några av diskanterna i OA116 som var 16 ohm. Du har 4 ohm i dina MT24. Är det det som ger den högre känsligheten? Som kanske är önskvärd i detta fall, åtminstone till viss del.
matssvensson skrev:Tack för synpunkter och idéer. Här är mina tankar/ambition kring nya filter.
- Delning runt 2 kHz, med så branta filter som möjligt för att avlasta elementen så bra som möjligt i områdena där de inte trivs.
- Försöka återanvända så mycket som möjligt av komponenterna från originalfiltret.
- Så jämn tonkurva i de huvudsakliga lyssningsriktningarna som möjligt.
- Så jämn energikurva som möjligt.
- Om möjligt bättre fasanpassning i delningsområdet i lyssningsriktningen.
- Rimlig impedanskurva.
- Utan större knasigheter på andra områden.
RogerGustavsson skrev:Tabellvärden gäller för resistiva laster, sällsynt för konventionella element. Simulering i mjukvara med verklga impedansförlopp ger en bättre bild av vad som händer.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Tabellvärden gäller för resistiva laster, sällsynt för konventionella element. Simulering i mjukvara med verklga impedansförlopp ger en bättre bild av vad som händer.
Jepp, det är därför jag förordar konjugatlänkar så att lasten blir i det närmaste resistiv.
Då funkar filterlistan jag har.
matssvensson skrev:Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Tabellvärden gäller för resistiva laster, sällsynt för konventionella element. Simulering i mjukvara med verklga impedansförlopp ger en bättre bild av vad som händer.
Jepp, det är därför jag förordar konjugatlänkar så att lasten blir i det närmaste resistiv.
Då funkar filterlistan jag har.
Då tror jag du behöver konjugatlänkar även för elementens undre systemresonans också, annars finns risk att du blir förvånad över HP-funktionens resultat i den färdiga kopplingen. Det blir många justeringslänkar för att kunna använda resistiva tabeller för filterfunktionen.
Min erfarenhet är att du kan hitta komponenteffektivare lösningar med hjälp av simuleringsprogram, eller att faktiskt räkna med alla faktorer medtagna (vilket ju är vad ett simuleringsprogram försöker göra). Och det är ju det akustiska slutresultatet allt inräknat jag är ute efter, inte den teoretiskt ideala filterfunktionen.
RogerGustavsson skrev:Det kan bli många komponenter med konjugatlänkar på alla ställen. Delningsfiltret kan bli onödigt dyrt. Att hålla sig till "textboksfilter" känns onödigt.
Perfector skrev:Jag kan bara referera till min avater som visar en högtalare som byggdes med standardfilter och konjugater.
Utan konjugat skiftade impedansen som en hjärtinfarkt och med blev lasten i stort sett resistiv, 8.2 ohm
Perfector skrev:Andra har andra åsikter i ämnet.
Svante skrev:Konjugatlänkar...
-kostar pengar
-äter effekt
-blir varma
-gör lasten svårare
-behövs inte om förstärkaren har låg utimpedans
Ovanstående är inte alltid sant, men kan vara det.

Perfector skrev:Om du har program att mäta kanske du kunde kolla min filterritning i det programmet.
Det är iofs räknad för 4 ohm i alla element.
Jag kan räkna om till annan impedans om du kan simulera resultatet.

Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster