Diffusor 2.0, den storskaliga planeringen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Diffusor 2.0, den storskaliga planeringen

Inläggav zartok » 2016-06-25 09:59

Tjena. Var länge sedan jag skrev här nu. Är dock inne och tittar lite då och då.

Nu är det dags. Dags att göra fler diffusorer! Tidigare har jag gjort fyra större vingar som påminner om svanås vingar, men med större djup och fler delar eller vad man nu ska säga.

Den här gången planerar jag att göra något i stil med:
Bild
Ett annat alternativ är en sån här med ännu mindre piggar, vilket skulle få den att bli mer lik
Bild
Svanå golden horn.

Båda bygger på samma princip och jag kommer troligtvis att göra mindre piggar om jag kan.

Tanken är att eventuellt köpa en 3D skrivare och sen skriva ut moduler, för att sedan sätta ihop dessa. Dock så finns det problem. Ett problem är att det kommer ta månader att skriva ut det jag behöver (misstänker jag). Även om det blir moduler, likt det Svanå är byggt på. Jag kan troligtvis spara tid genom att bara skriva ut "toppen" med olika djup och sedan skriva ut tomma bottenplattor.

Går det att skriva ut ihåliga saker med 3d-skrivare, eller behöver allt fyllas? Skulle det gå snabbare att skriva ut en botten och sen olika höga pelare upp och ned och på så sätt göra dessa ihåliga? Det skulle ge mer arbete då alla delar skulle behöva limmas ihop för hand,men en mycket lägre kostnad tror jag.

Jag kommer troligtvis vilja täcka... 3 kvadratmeter bakom högtalarna eller så :D

Tanken är att skriva ut skal och sen fylla dessa med något som gör att ljudet bara inte går igenom ska jag också tillägga.
Senast redigerad av zartok 2016-06-25 11:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Diffusor 2.0, den storskaliga planeringen, 3D skrivare

Inläggav darkg » 2016-06-25 10:08

Bilderna fungerar inte! Men går att klicka fram.

Bra frågor om bästa sätt, hoppas någon har lika bra svar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2016-06-25 10:10

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2016-06-25 11:20

Efter att ha kollat runt på hastigheten på skrivarna har jag kommit fram till att det blir en för långsam process. En modul kommer ta minst 6 timmar, om man gör två per dag skulle det ta tre veckor att få ihop en enda diffusor. Jag behöver minst sex stycken!

En annan idé som varit på tapeten tidigare är formplast eller vad det nu heter. Vacuumplastning av en modell. Det går nog att göra riktigt snabbt, men det behövs en modell för det.

Det hade även kunnat göras med sågade klossar, men detta skulle ta mycket tid och kosta endel i material misstänker jag. Dessutom skulle den väga väldigt mycket.

Användarvisningsbild
zartok

Re: Diffusor 2.0, den storskaliga planeringen

Inläggav zartok » 2016-06-25 16:51

Jag har räknat lite på reglar och kommit fram till att sex diffusorer, 58x67cm i runda slängar blir 120 meter virke, givet att snittet på delarna blir 10cm.

Det var dock förvånande lite det skulle kosta, så jag blev plötsligt inne på att göra det istället. Det går snabbare och diffusionen finns redan i materialet.

Nackdel, dom kommer väga säkert 30 kilo. Styck.
Fördel, blir diy :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-25 19:59

Något fel på papier mache?

Metro/City + tapetklister.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-06-25 20:04

Diffusor bakom högtalarna????

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2016-06-25 21:23

Papier mache tänkte jag inte på, det skulle ju faktiskt också fungera. Fast tar det inte väldigt lång tid att göra det tro?

Yes, bakom högtalarna. Jag har beställt ett par magnepan, men kan inte ha dom nog långt ifrån bakvägg.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2016-06-26 10:27

Efter att ha drömt på saken har jag kommit fram till att det lättaste sättet att diffusera bakom mina dipollinjekällor är att göra långsmala diffusorer som står på golvet. En fördel är att dom kan sättas ihop utan att bli groteskt tunga samt att dom näst intill blir smidiga.

Jag tror nog ändå att jag väljer att göra det med kapade reglar för att få rejäla diffusorer som är verksamma i sina frekvenssspann direkt.

Nu till en annan tanke för att få bättre diffusion i högre frekvens. I många vanliga skyline så är topparna platta. Jag funderade på att borra ett centrerat hål i alla bitar för att det inte ska bli en plan yta att reflektera på. Ett annat alternativ är att såga bitarna i en lätt vinkel. Det skulle minska den plana ytan och ge större effekt högre upp i registret.

Vad tror ni som faktiskt kan något om sånt här om dessa idéer? Typ en låg pyramid i alla toppar istället för en plan yta.
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-26 10:28

zartok skrev:Yes, bakom högtalarna. Jag har beställt ett par magnepan, men kan inte ha dom nog långt ifrån bakvägg.

Jag har ju Magnepan. Hur långt från vägg kan du ha dem? Det behöver inte vara ett problem när högtalarna vinklas mot lyssningsplats. Det är ju högre frekvenser som diffusorerna hanterar och det är främst basen som drabbas om avståndet till vägg blir litet. Finns heller inget hinder att ha dämpning bakom, direkt baktill på högtalarna vid högfrekvensregistren.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2016-06-26 11:33

nu kommer det riktigt pinsamma. jag kan ha dom typ 40 cm ut, vilket är väldigt lite :/ det var pga det, plus min näst intill perverterade dragning till mellanregistersspridning som gjorde att jag tänkte tanken. jag har dessutom möjlighet att dämpa baksidan av högtalarna, ungefär som jag har med mina pip som jag använder just nu. diffusorerna som jag gör ska enligt någon fräck sida på nätet diffusera från 800 hz och upp till runt 4000 tror jag att det var, men om man gör korta pyramider så kommer dom att påverka ljudet även högre upp.

jag lär nog experimentera lite med placeringen på dom. diffusorerna som jag planerar kommer att vara lätta att placera, så jag kan eventuellt byta ut mina hemmabyggda vingar som jag har baktill mot diffusorerna utifall att det inte gör så mycket att ha dom bakom högtalarna. diffusion i rummet är nog aldrig fel tror jag på :)

anledningen till varför det blir magnepan är just för att jag inte kunnat släppa hur bra mina gamla 3.5 lät, trots att dom bara hade en diskant hel. jag körde den mono någon gång och har aldrig hört något som kommit i närheten av det mellanregistret. så jag tänkte att jag köper ett par 1.7 och sen jobbar jag för att optimera användningen av dom så gott det bara går.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-26 19:19

zartok skrev:Papier mache tänkte jag inte på, det skulle ju faktiskt också fungera. Fast tar det inte väldigt lång tid att göra det tro?

2 dagar per 60x60 för min del. (Auralex kopia dock)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2016-06-27 12:49

Då jag inte har några formar och sånt och vill jobba med trä igen så bestämde jag mig för att jobba med trä. Dock så har jag en tanke på att göra många långa smala diffusorer. 160 höga, bara 15 eller 19 breda. Skulle ge tre eller fyra i bredd, lösa problemet med att lösa paneler skulle behöva staplas och bli lättare att hantera. Fortfarande tunga dock.

Pinnarna ska jag göra enligt en kalkylator som jag hittat på nätet. Ja, placeringen iaf. Jag ska göra flera enheter på varandra så att säga, och göra fortsättning på dom på nästa. Det blir enligt kalkylatorn tre till fyra delar som tillsammans blir en hel diffusor.

Det jag funderar över nu är vad "bakstycket" ska vara gjort av. Funderar på gamla hederliga mdf som vanligt. Det är hårt och styvt, precis som jag vill ha det!

Vad tror ni om denna idé?
Det blir låga pyramider för att sprida även högre upp i registret.

Just det, köpt virke. Tog lite överkant, runt 190 meter tog jag :D

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-27 17:06

190 meter låter alldeles lagom :) Jag har märkt hur 45x45 har en tendens att bara ta slut.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2016-06-27 17:17

Ja, jag får hoppas att det räcker iaf :D
Det var dessutom billigt, kostade mina mycket att hyra bil för frakten :O
(typ 1200)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2016-07-18 14:57

en liten uppdatering. jag har haft väldigt lite tid och väldigt få snickerinycklar till förfogande, men kunde spendera en dag nere i snickeriet iaf. resultatet var att nästan allt är uppkapat, behöver bara runt 200 5cm bitar till. har sågat upp totalt ca 900 bitar. mitt sågbord började fula, klingan faller ner, hissmekanismen är slut. jag vet inte hur jag ska ordna det, men tänker mig att det kanske går att ta någon klämma och spärra fast bladet typ.

får se om det finns tid att fixa något i nästa vecka, beror lite på om jag får tag i nycklar också :/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-18 16:39

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-07-22 02:23

Byggde för några år sedan diffusorer av cellplast...

viewtopic.php?p=1017068#p1017068
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Återgå till DIY-forum