Behöver få förstärkarservice-info förtydligat (NAD)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Alfacruizer

Behöver få förstärkarservice-info förtydligat (NAD)

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-21 18:31

Lite mager info i servicemanualen för min NAD-förstärkare. Översatt från engelska.
Nån som kan fylla på lite mer för en nybörjare på förstärkare ? :oops:
Dock löd-cert från nittonhundrakallt :wink:

"Lägsta volym-justering:
Vrid ner volymen helt.
Skicka in en 5 volt signal i t ex CD-ingången.
Fäst oscilloskopet på vänster kanals högtalarutgångar.
Observera oscilloskopet och justera trim-pot VR102 till lägsta möjliga volym.
Upprepa för höger kanal, men trim-pot VR202."

Bör probens jordklämma helst anslutas till chassits jordpunkt ? (Fast texten tolkar jag som att använda minus på utgången).
Vad menas med 5 volts signal ? (Mäter man med multimeter så brukar det nämnas 50-400Hz sinusvåg. Min mätare går upp till 450).

Tack på förhand :)

Ps Funderar alltså på att skaffa ett enklare oscilloskop och göra alla justeringar mer ordentligt. Lite tomgångsvärden och sånt har jag redan gjort, men det blir väl bättre om jag gör ovanstående första steg (som jag alltså inte kunnat göra).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Behöver få förstärkarservice-info förtydligat (NAD)

Inläggav Michael » 2016-06-21 19:33

Probens jord är kopplad till skyddsjord, så se upp med var den placeras. Om högt-minus är jord så går det bra. Jag gissar att för denna mätning så kan det gå med anlutning till chassie också (beroende på förstärkarn).

Fem volt signal är nog en sinus på valfri frekvens och amplitud fem volt. Har du ingen signal generator, så kanske du kan ta en CD spelare och spela en t.ex. 1KHz sinus. Kommer nog bara 2V ut från CDn, men det kanske räcker.

//Michael

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-22 20:14

Tack för input :)

Har ingen CD, så skapar sinusvågen i Audacity och kör från laptop/externt ljudkort, men det ger bara max 2 volt (RMS). Enligt tredjeparts test, ej tillverkaren.
Hur skulle lägsta volymjusteringen se ut på oscilloskopet ? Minskas amplituden ? Eller kollar man voltvärdet ?
Vill helst följa manualen helt och mata med 5 volt, borde ju finnas en anledning till att man ska justera med det. Jag tänker alltså att det påverkar andra värden om man justerar nåt under fel förhållanden.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-22 20:54

Signalen kommer trots lägsta volym komma ut lite från steget. Det är denna du skall kunna se på skåpet. Sedan skall du justera så nivån på signalen blir så låg som möjligt. Risken om du har för låg nivå in är att signalen helt druknar i förstärkarens (eller skåpets) brus. Testa med 2V in, så ser du. Kanske räcker.

PS. Lite skum justering, undra hur konstruktionen ser ut.

//Michael

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-06-23 17:42

Konstruktionen är en NAD C315BEE och liknande "Alignment" görs på andra av deras modeller också.
Får testa med 2V eller vad nu ljudkortet ger. Hittade programmet SweepGen, så det blir lätt att testa olika frekvenser och fyrkantsvåg också, så jag kan kalibrera x10-läget på proben. Ska testa ett USB junk-skop för att se om jag begriper nåt överhuvudtaget :lol:
Enda behovet hittills är bara den där jäkla volyminställningen, men lär jag mig, så vet man aldrig... kommer kanske på fler grejer, men då behövs riktiga grejer istället.
Junket kommer funka bra till nuvarande behov, men sen är det skitdålig bandbredd.

Alfacruizer

Inläggav Alfacruizer » 2016-07-02 17:00

:mrgreen: Fattar inte ett dugg. Får försöka hitta mer info innan jag pajjar nåt :lol:

Bild

Återgå till Teknikforum