Sub med 10" SLS ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
riseabove

Sub med 10" SLS ?

Inläggav riseabove » 2006-01-10 00:04

Tjena !

Har funderingar på att bygga mig en sub-bas modul till mina oa12.3 som komplement . är bara just i djupbastrycket jag tycker det fattas.

HAr hört gott om SLS serien från peerless och tog kontakt med en handlare för inköp av den rekommenderade 8" något som visade sig vara krångel eftersom det var 4-5 veckors väntetid. något jag inte alls är sugen på, dock fanns 10" tillgänglig rätt omgående.

Vad vinner/förlorar jag på att använda mig av en 10" ?

Någon som har tips på lådstorlek osv ?,

jag bygger för att lära men vill inte at det ska bli helt värdelöst heller...

har tillgång till proffesionell lackering osv så jag hoppas resultatet kommer bli bra....
dann .]-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-10 01:54

Här har Peerless ett applikationsexempel med en sluten låda:
http://www.d-s-t.com/link/peerless/data/830668app.htm
Den får som synes alldeles för hög gränsfrekvens för att tillföra något av värde, så det behövs en Linkwitztransformation för att få ner gränsfrekvensen till något vettigt.
Sedan är Qts för högt för att göra en vettig basreflexkonstruktion, mycket bas blir det kanske, men fel sorts. Qts bör inte vara över 0.35-0.37 om man inte skall få "långsam" bas som ligger fel i takten.
Upp till Qts 0.37 kan man använda en avstämning som kallas SBB4 i vissa beräkningsprogram. Den har aningen högre gränsfrekvens än "normala" avstämningar, men ett flackare fall som ger mindre eftersläpning av bastonerna.
Dessutom behöver du minst två subwoofers för att det verkligen ska bli bättre, och inte sämre.

Jag rekommenderar läsning av några subwoofertrådar här innan du går vidare:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&start=60
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 51&start=0
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-10 10:19

Efter en fel-leverans stod jag med 4 SLS tior. Två av dessa sitter numera i 42 liters slutna lådor.

Första tidens lyssning (ett rätt ovanligt lyssningsrum) gav väl inte direkt några kickar utan vi började kolla upp olika basboostar för att implementera (som test) i Delo.

I söndags flyttades lådorna ut en rejäl bit från tidigare positition och basljudet blev helt annat. Det tidigare ljudet "luktade" sluten låda i negativ bemärkelse; i detta fallet nästan ingen under 50Hz. Med ny placering gav det faktiskt uppfattad output ner till säg 40 kanske 35 Hz.

Vad jag vill säga är att det är vettiga element. I viss placering kan dom nog ändå ge bra output. Man bör ändå vara beredd på att behöva kompensera genom att lägga in ett baslyft.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
riseabove

Inläggav riseabove » 2006-01-10 10:31

Ja eftersom det här är för att lära mig osv så kan det kanske vara roligt o labba med 10" iaf....
dann .]-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-10 11:51

En underavstämd låda då, avstämd till 24hz och på 85Liter cirka?
NN

Återgå till DIY-forum