0 grader:

20 grader

30 grader

50 grader

Moderator: Redaktörer
Tarzan skrev:hammarn_2 skrev:Det mest iögonfallande verkar ju hända vad 4,8 kHz. Vet du vad det är för effekt? Angående vad som händer med en smalare baffel.. Kapa och mät?
Skulle det kunna vara kanten på baselementet? Det är ju inte försänkt, tänker jag.
Hur som helst har jag nu knåpat ihop ett filter på frihand som jag är väldigt nöjd med (i simuleringen i alla fall). Det beter sig så som jag vill och det verkar inte bli några äckliga svackor ut åt kanterna utan snarare som att hela nivån ovanför 1500 Hz bara sänks. Dippen vid 10 kHz är någonting som måste göras någonting åt med waveguidens form, men det vet jag inte om jag orkar ta mig an. Den finns ju inte on axis...
hammarn_2 skrev:Tarzan skrev:hammarn_2 skrev:Det mest iögonfallande verkar ju hända vad 4,8 kHz. Vet du vad det är för effekt? Angående vad som händer med en smalare baffel.. Kapa och mät?
Skulle det kunna vara kanten på baselementet? Det är ju inte försänkt, tänker jag.
Ah. Hursomhelst så är det ju inte så intressant med tanke på delningen. Täntkeintepådet innan..Hur som helst har jag nu knåpat ihop ett filter på frihand som jag är väldigt nöjd med (i simuleringen i alla fall). Det beter sig så som jag vill och det verkar inte bli några äckliga svackor ut åt kanterna utan snarare som att hela nivån ovanför 1500 Hz bara sänks. Dippen vid 10 kHz är någonting som måste göras någonting åt med waveguidens form, men det vet jag inte om jag orkar ta mig an. Den finns ju inte on axis...
Jag är impad! (och inspirerad, nu vill jag lära mig att bygga filter)
DanNorman skrev:Angående peaken i impedanskurvan; hög impedans är bra impedans (dock inte krokig om du kör med rörstärkare)![]()
"Konjugatlänkar" där man bränner effekt i ett motstånd är bara av ondo.
Visa en kurva på den simulerade impedansen.
petersteindl skrev:@ Tarzan: Intressant, du verkar vilja ha en betydligt större kvot mellan reflekterat ljud och direktljud runt 2 kHz än i övriga frekvensregister.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
PappaBas skrev:Har du mätt med LIMP? Mätboxen är gjord för den och har lite annan koppling än Sirp.
Finns det impedanskurva på elementen i låda var för sig utan filter?
DanNorman skrev:Glöm inte ev. kabelresistans och framförallt inte spolarnas resistans. Men en riktig impedansmätning på basen måste du givetvis ha.
Tarzan skrev:PappaBas skrev:Har du mätt med LIMP? Mätboxen är gjord för den och har lite annan koppling än Sirp.
Finns det impedanskurva på elementen i låda var för sig utan filter?
Impedansen är mätt i Limp, så det är inte där något fel ligger. Däremot hade jag stora problem med att få mätningen att funka i Limp. Efter en lång stund av googlande testade jag att helt enkelt byta plats på höger och vänster ingång på ljudkortet och helt plötsligt fick jag fina resultat som verkade rimliga.
Nej, jag har inte mätt basens impedans i låda än, och jag misstänker att det kommer påverka en del. En låda måste bara bli klar först, men det är på gång.
Tror den beror på anslutningen mot membranet eller början av formen i "halsen" på tratten. Har haft liknande effekt på mina första waveguides och då var det att halsen var för smal. Behövde vidgas så att början på halsen fick större öppningsvinkel (mera konisk form). Man kanske kan åstadkomma ungefär samma effekt om man kapar på en bit av halsen så att membranet flyttas fram i waveguiden.Dippen vid 10 kHz är någonting som måste göras någonting åt med waveguidens form, men det vet jag inte om jag orkar ta mig an. Den finns ju inte on axis...
Tarzan skrev:När jag mäter i REW visar fasmätningen helt olika resultat beroende på vilken frekvens jag börjar på![]()
Jag tänkte att för enkelhetens skull bara mäta 800 - 20k Hz, både för bas och diskant. Jag tycker att fasen rullar på tok för mycket för basen, och när jag testade att starta mätningen vid 20 Hz istället vred fasen mycket mindre.
Jag mäter med en loopback-koppling på ljudkortet, vilket jag trodde skulle göra fasmätningen säkrare.
Cortado skrev:Får du samma problem i Holm?
rotel2 skrev:Tarzan skrev:När jag mäter i REW visar fasmätningen helt olika resultat beroende på vilken frekvens jag börjar på![]()
Jag tänkte att för enkelhetens skull bara mäta 800 - 20k Hz, både för bas och diskant. Jag tycker att fasen rullar på tok för mycket för basen, och när jag testade att starta mätningen vid 20 Hz istället vred fasen mycket mindre.
Jag mäter med en loopback-koppling på ljudkortet, vilket jag trodde skulle göra fasmätningen säkrare.
Det där med fasen kan vara klurigt. Mäter du med tidsfönster? Om inte, gör det. Hade samma problem med fas och speakers workshop tidigare. Då fick jag fram fasen via Hilberts transform, det fungerade klockrent!
Med Rew tycker jag mig få till en tillförlitlig fasmätning. Mäter då med tidsfönster ca 1m avstånd.
Kan du visa hur dina mätningar ser ut?
Lycka till!
PappaBas skrev:I ARTA sätter loop-backen själva nollpunkten. Så beroende på mätavståndet gatear jag alltid från samma startpunkt.
I Arta kan man hålla gateningen och bara göra om mätningarna.
Jag hade problem med fasmätningar med annat ljudkort där latensen inte var konstant i ljudkortet. Kör du i ASIO-läge?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster