Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Tänkte att det beror på hur höga stativ man dristar sig till att ställa dem på, men nu förstår jag att det handlar om hur starkt man kan spela och det vet jag inte, har aldrig ägt ett par stativare kom jag på nu.
philipbtz skrev:Jag har mätt över 100dBC vid lyssningsposition med piPs där högtalarväggen var gips och bakvägg betong. Detta var på långsidan i ett rum där andra sidan av rummet hade två dörrar in till andra rum. Har inte mätt på andra stativhögtalare. piPs tyckte jag lät bra på hög volym tills jag köpte i32s. i32s har mycket större lugn(fullregister). Det jag menar är att ibland kan det vara svårt att veta när något låter apa tills man hör bättre. Sedan tycker jag inte en dB-mätning i ett visst rum säger så mycket. Betongbunker vs öppen planlösning osv.
Perfector skrev:det beror helt på elementbestyckningen.
Det finns element som tål flera hundra watt utan problem och som passar i en stativhögtalare.
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/104350/
Den tål 300 watt musik och går till 50 Hz.
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/105340/
Den tål 150 watt och går till 49 Hz.
Utbudet av tåliga element är nästan obegränsad
Micke23 skrev:hifikg skrev:Tänkte att det beror på hur höga stativ man dristar sig till att ställa dem på, men nu förstår jag att det handlar om hur starkt man kan spela och det vet jag inte, har aldrig ägt ett par stativare kom jag på nu.
Du hade ju ett par Wharfedale Diamond ett tag?
RogerGustavsson skrev:philipbtz skrev:Jag har mätt över 100dBC vid lyssningsposition med piPs där högtalarväggen var gips och bakvägg betong. Detta var på långsidan i ett rum där andra sidan av rummet hade två dörrar in till andra rum. Har inte mätt på andra stativhögtalare. piPs tyckte jag lät bra på hög volym tills jag köpte i32s. i32s har mycket större lugn(fullregister). Det jag menar är att ibland kan det vara svårt att veta när något låter apa tills man hör bättre. Sedan tycker jag inte en dB-mätning i ett visst rum säger så mycket. Betongbunker vs öppen planlösning osv.
Det beror inte minst på vilka egenskaper din ljudnivåmätare hade. Ino piPs kroknar trots allt rätt tidigt med viss musik även om de för sin storlek spelar "större" än vad många tror. 105 dB/par >34 Hz står det i Manifestet, på tre meter blir det nästan 10 dB mindre.Perfector skrev:det beror helt på elementbestyckningen.
Det finns element som tål flera hundra watt utan problem och som passar i en stativhögtalare.
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/104350/
Den tål 300 watt musik och går till 50 Hz.
http://www.monacor.se/produkter/6-1/vnr/105340/
Den tål 150 watt och går till 49 Hz.
Utbudet av tåliga element är nästan obegränsad
Nja, det beror förstås på när Xmax uppnås och det sker rätt tidigt vid lägre frekvenser. 300 W vid 50 Hz är det nog inte tal om. Effekttålighet är inget mått på vilken ljudnivå som kan uppnås med välljud, det är ett mått på hur mycket elementen tål.
Men TS frågade ju hur högt man kan spela och det kan man med Raptorn.
PerStromgren skrev:Men TS frågade ju hur högt man kan spela och det kan man med Raptorn.
Ja, men hur högt?
Fostex skrev:Vet du någon tillverkare som använder den där i en stativhögtalare?
RogerGustavsson skrev:philipbtz skrev:Jag har mätt över 100dBC vid lyssningsposition med piPs där högtalarväggen var gips och bakvägg betong. Detta var på långsidan i ett rum där andra sidan av rummet hade två dörrar in till andra rum. Har inte mätt på andra stativhögtalare. piPs tyckte jag lät bra på hög volym tills jag köpte i32s. i32s har mycket större lugn(fullregister). Det jag menar är att ibland kan det vara svårt att veta när något låter apa tills man hör bättre. Sedan tycker jag inte en dB-mätning i ett visst rum säger så mycket. Betongbunker vs öppen planlösning osv.
Det beror inte minst på vilka egenskaper din ljudnivåmätare hade. Ino piPs kroknar trots allt rätt tidigt med viss musik även om de för sin storlek spelar "större" än vad många tror. 105 dB/par >34 Hz står det i Manifestet, på tre meter blir det nästan 10 dB mindre.
Perfector skrev:Men TS frågade ju hur högt man kan spela och det kan man med Raptorn.
Och +-9 mm borde räcka även för den mest kräsne.
Eller?
Perfector skrev:Men TS frågade ju hur högt man kan spela och det kan man med Raptorn.
Eller?
RogerGustavsson skrev:Det kanske finns någon som vill simulera? Detta element är ju tänkt att operera som subbas, knappast lämpligt vid högre frekvenser, i varje fall blir det alltså tal om en trevägare.
RogerGustavsson skrev:Personligen tycker jag begreppet stativhögtalare är lite märkligt. En del högtalare har ju stativet inbyggt andra inte. Det finns stativare med stora baselement som kan omsätta detta i stora ljudtryck långt ner i basen.
Cortado skrev:Perfector skrev:Men TS frågade ju hur högt man kan spela och det kan man med Raptorn.
Eller?
Hur högt man kan spela (utan störande mängd distorsion) beror ju inte bara på slaglängd och effekttålighet. Sen bör man ju tänka på att ett element inte kan spela alla frekvenser lika högt vid en maxvolym (t.ex. pumpvolymen inte räcker till vid låga frekvenser).
Om man ska vara kräsen (som du nämner) så behöver man ju ha fram distmätningar för elementet för att kunna se vid vilka nivåer den håller sig under en acceptabel distnivå.RogerGustavsson skrev:Det kanske finns någon som vill simulera? Detta element är ju tänkt att operera som subbas, knappast lämpligt vid högre frekvenser, i varje fall blir det alltså tal om en trevägare.
Exakt, en nästan acceptabel (TYCKER JAG) tumregel är väl att ju mer ett element är tänkt som subbas, desto mindre lämplig är den för högre frekvenser, Raptor-6'an känns verkligen som ett sådant.RogerGustavsson skrev:Personligen tycker jag begreppet stativhögtalare är lite märkligt. En del högtalare har ju stativet inbyggt andra inte. Det finns stativare med stora baselement som kan omsätta detta i stora ljudtryck långt ner i basen.
Jag täntke simulera detta, men det känns som att man skulle behöva lite riktlinjer som man är överens om, en stativhögtalare ska ju inte vara 40L, snarare 15-20L som mest, kan jag tycka. Sen kanske man ska ta hänsyn till om den ska delas mot subbar eller inte.
Perfector, om du har några kontakter hos Monacor så skulle det ju vara intressant och roligt om man kunde ordna fram några element för test och kanske nått communityprojekt med Monacorelement. Vad tror du om det?
Kanske skulle vara en separat tråd..
Perfector skrev:PerStromgren skrev:Men TS frågade ju hur högt man kan spela och det kan man med Raptorn.
Ja, men hur högt?
x db vid 1 w och en räkning till dom 300 den skall tåla.
Här brukar ni enkelt räkna ut max ljudtryck eller dB vid max effekt.
PerStromgren skrev:Perfector, du som varit med ett bra tag vet väl att många baselement i sina typiska lådor når sitt xnax långt innan effektmax?
Perfector skrev:Jag skulle kunna dra fart i argumentet för belastning via röret, men det ger inget då ni redan har er egen uppfattning i ämnet.
så jag vilar här och låter er hjälpa TS att hitta en lösning på sin frågeställning.
Perfector skrev:Jag skulle kunna dra fart i argumentet för belastning via röret, men det ger inget då ni redan har er egen uppfattning i ämnet.
så jag vilar här och låter er hjälpa TS att hitta en lösning på sin frågeställning.
PerStromgren skrev:Men TS frågade ju hur högt man kan spela och det kan man med Raptorn.
Ja, men hur högt?
Alexi skrev:PerStromgren skrev:Men TS frågade ju hur högt man kan spela och det kan man med Raptorn.
Ja, men hur högt?
Tills de nuddar taket.
Cortado skrev:Perfector skrev:Jag skulle kunna dra fart i argumentet för belastning via röret, men det ger inget då ni redan har er egen uppfattning i ämnet.
Som Roger frågar, vilken avstämningsfrekvens vill du föreslå?
Maxnivån på högtalaren, med en Raptor-6 i en portad 10L låda, ser ut ungefär så här för några olika avstämningsfrekvenser:
Cortado skrev:Alexi skrev:PerStromgren skrev:
Ja, men hur högt?
Tills de nuddar taket.
Det beror alltså på stativhöjden, ju högre stativ, desto högre spelar högtalaren. Det känns logiskt och väldigt intuitivt!
Perfector skrev:Varför 10 liter?
Perfector skrev:Varför en angiven avstämning?
Perfector skrev:Elementkorg / 3.14 * 2.36 ger diameter * längd
Avstämningen hamnar där den hamnar och elementet mår bra och spelar klart och vackert.
Perfector skrev:Jag skulle gå på 12 liter nettovolym och samma avräkning för röret, vilket ger en liten puckel i det låga basområdet och då ger en lätt loudnessfunktion där det behövs.
Perfector skrev:Byggt och testad under 25 år.
Cortado skrev:Perfector skrev:Varför 10 liter?
Ptja, tog det som ett exempel, inspirerad från den där artikeln Roger länkade till. En större låda genererar en större puckel vid avstämningen i tonkurvan och det kommer inte låta bra om den puckeln är för hög. En mindre låda blir snabbt ogenomförbar iom att den ska innehålla elementet, porten, diskant, delningsfilter osv. Kan vara så att 10L är litet redan det.
Elementet är det som så att säga kräver den lilla lådan (om man inte vill ha en extrem puckel).Perfector skrev:Varför en angiven avstämning?
Varför inte?Perfector skrev:Elementkorg / 3.14 * 2.36 ger diameter * längd
Avstämningen hamnar där den hamnar och elementet mår bra och spelar klart och vackert.
Ja, jag skulle nog säga att avstämningen hamnar där man väljer att den hamnar, medvetet eller omedvetet. Avstämningsfrekvensen är helt och hållet en produkt av lådans och portens egenskaper och i det har inte elementet någon roll. Sen väljer man en avstämningsfrekvens som passar elementet för att summan av lådan och elementet ska ge det resultat man är ute efter. Men det finns såklart ingen lag som säger hur man måste göra, men det finns etablerad teori som är som inte blivit motbevisade kring hur saker faktiskt fungerar - jag tror att majoriteten av de som hänger här följer den "läran".
Jag kan utan problem medge att jag är hyfsat inkompetent när det kommer till matte och att det kanske är anledningen till varför jag inte förstår din formel. Vad är det den formeln ger ut? Du har ju skrivit att den ger ut "diameter * längd", jag ser bara att du får ut ett värde från formeln.Perfector skrev:Jag skulle gå på 12 liter nettovolym och samma avräkning för röret, vilket ger en liten puckel i det låga basområdet och då ger en lätt loudnessfunktion där det behövs.
Hur det ser ut beror på vilken frekvens du väljer att stämma av lådan vid, eller som du nu kallar det "avräkna" (kanske missförstår här!).
Men egentligen är nog Raptorn ett dåligt exempel i sammanhanget. Det kan dock finnas något intressant Monacorelement som fungerar bra i sammanhanget, men det är knappast det enda märket. Andra märken är nog mer beprövade, ialla fall i detta forum.Perfector skrev:Byggt och testad under 25 år.
Jag har sett ett test på en Perfectorhögtalare, visserligen var det en sluten konstruktion (den med en diskant uppåt och basen framåt), jag personligen tolkar testets utfall som underkänt. Som konsument hade jag inte köpt den högtalaren baserat på det testet.
(http://this-pics.is-very-nice.org/Perfe ... iginal.jpg)
Om du nu tolkar detta som ett påhopp så beklagar jag det, det är inte min avsikt. Jag tycker också detta spårar av från trådens tänkta diskussion lite och om denna gren ska fortsätta så gör vi det i din basports-tråd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster