Allmän babbeltråd om högtalare, konstruktioner osv osv.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hur högt kan man spela med ett par stativhögtalare ?

Inläggav Perfector » 2016-07-04 16:58

Morello skrev:Varför pekar diskantelementet uppåt?

En högtalare som står på golvet endast 45 cm hög behöver sprida diskanten annars kommer den i knähöjd.
Iden kommer från bla Mirsch och alfaton Alfa1
Rundstrålande
Om den ställs mot en vägg så klär den hela väggen medklang och låter väldigt bra.
Jag har 2 par som jag kör dagligen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-04 17:02

Morello skrev:Varför pekar diskantelementet uppåt?

OBS OT
Det är ett diskantelement som ligger i tiden och som därmed är politiskt korrekt. Det pekar självklart uppåt av bara farten. Den enda accepterade utvecklingen enligt pk. Hur vore det med ett bakåtstävande diskantelement, ett diskantelement som förespråkar inverterad tilllväxt i tiotalet år för att vila transienter och andra HiFi-relaterade muskler? Nej huvva!!!
Schluuut OT

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-04 17:05

Har inte den där formeln och dess tveksamheter varit på tapeten förut?

Håller du produkten av diameter och längd konstant, medför inte det en konstant avstämningsfrekvens

Kvadraten på avstämningsfrekvensen står i proportion d^2/L, där L är den effektiva längden, alltså inkl medsvängande luft.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-04 17:09

Perfector skrev:Formeln kommer ur ett hål som inte blåser som encykelpump och därför ger en diameter som kan användas till vilket element som helst, och det funkar

Förstår inte alls.

Perfector skrev:Längden ger belastningen som gör att elementet rör sig mindre med ökat flöde i röret (läs lägre frekvens)

Hur mycket elementet rör sig beror på vilken frekvens du spelar när du justerar längden på röret. Detta har påtalats oräkneligt många gånger, men alla har fel och du har rätt. :)

Perfector skrev:Den du visar var en av de allra första jag byggde och är inte representativ för mitt byggande då den inte var färdigkonstruerad utan fick ingå på begäran av dåvarande chefredaktören (har glömt vad han heter).

Jag vill minnas att jag sett ett test på den där högtalaren du hade som avatar för ett tag sen - som ju är portad om jag inte minns fel, dock minns jag inte vad som stod i den och hur jag får tag på den. Någon hade länkat den i någon tråd här.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-04 17:13

Jag saknar en målbild för vad ni försöker uppnå. Vad är det T/S-anhängarna vill uppnå och vad vill Perfector uppnå med sin metod. Både ideologiskt mätmässigt och subjektivt lyssningsmässigt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-04 17:17

Cortado skrev:
Perfector skrev:Formeln kommer ur ett hål som inte blåser som encykelpump och därför ger en diameter som kan användas till vilket element som helst, och det funkar

Förstår inte alls.

Perfector skrev:Längden ger belastningen som gör att elementet rör sig mindre med ökat flöde i röret (läs lägre frekvens)

Hur mycket elementet rör sig beror på vilken frekvens du spelar när du justerar längden på röret. Detta har påtalats oräkneligt många gånger, men alla har fel och du har rätt. :)

Perfector skrev:Den du visar var en av de allra första jag byggde och är inte representativ för mitt byggande då den inte var färdigkonstruerad utan fick ingå på begäran av dåvarande chefredaktören (har glömt vad han heter).

Jag vill minnas att jag sett ett test på den där högtalaren du hade som avatar för ett tag sen - som ju är portad om jag inte minns fel, dock minns jag inte vad som stod i den och hur jag får tag på den. Någon hade länkat den i någon tråd här.

Den har jag, men den är för stor att klistra in och om jag drar ner formatet blir den inte läsbar.
PM med E-mail så kommer den
Men den är åxå specad av beställaren, i det här fallet Bertil Hellsten som ville se vad Monacors färdiga produkter och filter gjorde.
Jag använder inte så simpla filter själv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-04 17:22

Flint skrev:Jag saknar en målbild för vad ni försöker uppnå. Vad är det T/S-anhängarna vill uppnå och vad vill Perfector uppnå med sin metod. Både ideologiskt mätmässigt och subjektivt lyssningsmässigt.

Enkelt.
En ökande belastning med sjunkande frekvens styr elementet så det inte tappar styrningen och bottnar.
Ett bygge av SR i Kramfors utbildningscentrum för ljudtekniker visar att det stämmer och att basen styr så rent att effekttåligheten ökar till mer än dubbla angivna effektangivelsen.
Effekttåligheten är baserad på konrörelsen och talspolen tål Ca: 3 ggr. så mycket.
Om man styr konen med en belastning via röret börjar elementet tåla lika mycket mekaniskt som elektriskt.
Allt det finns i tidigare trådar där jag blivit kungligt utskälld för att jag inte samlar på diagram utan nöjer mig med att bevittna och använda inlärd kunskap.
Hoppas det inte börjar om från början nu bara.
Senast redigerad av Perfector 2016-07-04 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-04 17:24

Perfector skrev:Varför 10 liter?
Varför en angiven avstämning?
Det där har vi gått igenom förut och det gav inget.
Elementkorg / 3.14 * 2.36 ger diameter * längd
Avstämningen hamnar där den hamnar och elementet mår bra och spelar klart och vackert.
Jag skulle gå på 12 liter nettovolym och samma avräkning för röret, vilket ger en liten puckel i det låga basområdet och då ger en lätt loudnessfunktion där det behövs.

Det är en märklig formel som verkar bortse från drivelementets egenskaper. Är det något vi andra missförstår? Elementkorgen säger inget om vilka egenskaper den rörliga delen hos elementet har. Basreflexröret ska ju blåsa men det tycks du vilja motverka. "Ger diameter x längd"? Ge oss gärna ett exempel.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-04 17:26

Är detta verkligen en lämplig plats att ta upp en diskussion som det skrivits spaltmeter om på andra platser?

FBK skrev:Ja, vad tror ni? Är det någon som haft stativhögtalare som tål hyfsat höga ljudtryck och testat hur många db det gick att kräma på utan att det börjar låta apa. Skiljer ju mellan bestyckning och massa annat tekniskt och kanske en och annan tumregel, men skulle vara intressant att höra lite siffror/erfarenheter. Rydberg spelade ett par piP så det såg ut som de höll på att ramla av stativen en gång, men jag vet inte hur högt det var i db.
Ps. Ni som sitter med effekttåliga golvare/delade system kan ju oftast kräma på vansinnigt högt och det har man ju läst gaaaanska ofta här så det är av mindre intresse.

Jag har inte stött på några sådana stativhögtalare utan kompromisser. Det finns ju ett tydligt samband mellan storlek, basåtergivning och verkningsgrad.
Ino Audio piP är fenomenala i basen för sin storlek, men kan inte spela speciellt starkt.
XTZ Cinema M6 lär det gå att kräma på som bara den med, men djupt i basen går de inte.
Devialet Silver Phantom är liten och spelar bas, men kräver sjukt mycket effekt, och lär ha extrem låddistortion. Deras marknadsavdelning verkar dock använda det som en USP :roll:.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-04 17:27

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Varför 10 liter?
Varför en angiven avstämning?
Det där har vi gått igenom förut och det gav inget.
Elementkorg / 3.14 * 2.36 ger diameter * längd
Avstämningen hamnar där den hamnar och elementet mår bra och spelar klart och vackert.
Jag skulle gå på 12 liter nettovolym och samma avräkning för röret, vilket ger en liten puckel i det låga basområdet och då ger en lätt loudnessfunktion där det behövs.

Det är en märklig formel som verkar bortse från drivelementets egenskaper. Är det något vi andra missförstår? Elementkorgen säger inget om vilka egenskaper den rörliga delen hos elementet har. Basreflexröret ska ju blåsa men det tycks du vilja motverka. "Ger diameter x längd"? Ge oss gärna ett exempel.

Backa till sista inlägg sidan ett så får du förklaringen.
Kan vi koncentrera oss på att hjälpa TS nu?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-04 17:28

Perfector skrev:
Flint skrev:Jag saknar en målbild för vad ni försöker uppnå. Vad är det T/S-anhängarna vill uppnå och vad vill Perfector uppnå med sin metod. Både ideologiskt mätmässigt och subjektivt lyssningsmässigt.

Enkelt.
En ökande belastning med sjunkande frekvens styr elementet så det inte tappar styrningen och bottnar.
Ett bygge av SR i Kramfors utbildningscentrum för ljudtekniker visar att det stämmer och att basen styr så rent att effekttåligheten ökar till mer än dubbla angivna effektangivelsen.
Effekttåligheten är baserad på konrörelsen och talspolen tål Ca: 3 ggr. så mycket.
Om man styr konen med en belastning via röret börjar elementet tåla lika mycket mekaniskt som elektriskt.
Allt det finns i tidigare trådar där jag blivit kungligt utskälld för att jag inte samlar på diagram utan nöjer mig med att bevittna och använda inlärd kunskap.

Som jag tolkar ditt svar påverkar din metod framförallt baselementets effekttålighet. Rätt/fel? Hur påverkas ljudet ur subjektiv synvinkel?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-04 17:28

Fostex skrev:Är detta verkligen en lämplig plats att ta upp en diskussion som det skrivits spaltmeter om på andra platser?

FBK skrev:Ja, vad tror ni? Är det någon som haft stativhögtalare som tål hyfsat höga ljudtryck och testat hur många db det gick att kräma på utan att det börjar låta apa. Skiljer ju mellan bestyckning och massa annat tekniskt och kanske en och annan tumregel, men skulle vara intressant att höra lite siffror/erfarenheter. Rydberg spelade ett par piP så det såg ut som de höll på att ramla av stativen en gång, men jag vet inte hur högt det var i db.
Ps. Ni som sitter med effekttåliga golvare/delade system kan ju oftast kräma på vansinnigt högt och det har man ju läst gaaaanska ofta här så det är av mindre intresse.

Jag har inte stött på några sådana stativhögtalare utan kompromisser. Det finns ju ett tydligt samband mellan storlek, basåtergivning och verkningsgrad.
Ino Audio piP är fenomenala i basen för sin storlek, men kan inte spela speciellt starkt.
XTZ Cinema M6 lär det gå att kräma på som bara den med, men djupt i basen går de inte.
Devialet Silver Phantom är liten och spelar bas, men kräver sjukt mycket effekt, och lär ha extrem låddistortion. Deras marknadsavdelning verkar dock använda det som en USP :roll:.

Instämmer helt i första raden.
Låt oss återgå till trådens ursprungliga fråga.
Tack!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-04 17:29

Flint skrev:
Perfector skrev:

Enkelt.

Som jag tolkar ditt svar påverkar din metod framförallt baselementets effekttålighet. Rätt/fel? Hur påverkas ljudet ur subjektiv synvinkel?

Snabbare bas renare ljud och bättre styrning.
Och ja, effekttåligheten ökar markant.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-04 17:35

Perfector skrev:
Flint skrev:
Perfector skrev:Enkelt.

Bra svar Perfector. Nu väntar vi på T/S-anhängarnas målbild.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-07-04 17:40

Fostex skrev:Är detta verkligen en lämplig plats att ta upp en diskussion som det skrivits spaltmeter om på andra platser?

Varsågoda!
viewtopic.php?f=9&t=62272&p=1797927
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-04 17:41

Perfector skrev:Backa till sista inlägg sidan ett så får du förklaringen.

Förstår ändå inte vad formeln ger... Du börjar med elementkorgens diameter, i detta fall 182 mm, dividerar med 3.14, multiplicerar med 2.36 = 136.79 Och sedan? Vilken diameter tycker du man ska välja?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-04 17:51

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Backa till sista inlägg sidan ett så får du förklaringen.

Förstår ändå inte vad formeln ger... Du börjar med elementkorgens diameter, i detta fall 182 mm, dividerar med 3.14, multiplicerar med 2.36 = 136.79 Och sedan? Vilken diameter tycker du man ska välja?

Snälla Roger.
182 genom pi är rörets innediameter.
Innediameter gånger 2.36 är längden på röret.
Låt oss återgå till trådens ursprung.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-04 18:08

Var kommer siffrorna från? Varför just pi?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-04 18:15

Morello skrev:Var kommer siffrorna från? Varför just pi?

Har du hört talas om empiri?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-04 18:27

Morello skrev:Var kommer siffrorna från? Varför just pi?

Finns en hel tråd om detta, har du missat den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-04 18:32

Jag vill vinkla trådens rubrik lite och dela upp den i en rent teknisk alt. lyssningsmässig synvinkel. Hur många dB kan man uppnå med en stativhögtalare och hur fan låter det? Min egen åsikt är att stativare passar bäst upp till säg 95dB ljudnivå. Över det vill jag höra fullregisterhorn så att det verkligen rockar loss.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-04 18:33

Fostex skrev:Varsågoda!
viewtopic.php?f=9&t=62272&p=1797927

Jag drar mina frågeställningar som handlar om Perfectors ideer dit istället och försöker ta TS ursprungliga fråga vidare här.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-04 18:35

Flint skrev:
Perfector skrev:
Flint skrev:Som jag tolkar ditt svar påverkar din metod framförallt baselementets effekttålighet. Rätt/fel? Hur påverkas ljudet ur subjektiv synvinkel?

Bra svar Perfector. Nu väntar vi på T/S-anhängarnas målbild.

T/S-anhängarnas målbild verkar dröja. Dom kanske är osäkra, eller dåligt organiserade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-04 19:16

Har kört efter Perfector's dimensioneringstips. Resultatet blev så här:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... fector.pdf

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-04 19:26

RogerGustavsson skrev:Har kört efter Perfector's dimensioneringstips. Resultatet blev så här:

Förklara exakt vad du anser är fel.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-04 19:42

RogerGustavsson skrev:Har kört efter Perfector's dimensioneringstips. Resultatet blev så här:

Med Raptor-6'an?

Mja, det kunde varit värre. Problemet med metoden är ju att den inte tar hänsyn till att element är olika, att sätta samma avstämningsfrekvens på två helt olika element i en given låda utan att ta hänsyn till skillnaderna på elementen skulle jag kalla inkompetens. Iaf med de presenterade förklaringarna.

Sen tror jag som vi var inne på tidigare, att det elementet inte är lämpat som komplement till en diskant i en tvåvägare, som rimligt för en stativhögtalare.

Saknar dock fortfarande riktlinjer på vad stativaren ska vara. Utan något sånt så trampas det vatten. Frågeställningen är analog med "Hur snabb är en liten bil?".. Ett klassiskt Ingvar-svar skulle ju vara "Det beror på och det beror på mycket".

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-04 19:47

Raptor 6 är främst avsett för baslåda i bil. Dimensionering enligt Perfector's formel ger en puckel i frekvensgången som kan misstänkas ge en resonant karaktär, puckeln ligger dessutom vid rätt hög frekvens och jag misstänker det skulle sätta en viss prägel på återgivningen som inte skulle falla alla i smaken. Nu var huvudfrågan hur högt man kan spela. Det är ju inte direkt några himlastormande nivåer möjliga med detta element eller andra 7-tummare heller. Spendor SP100 (tror jag de heter) står på stativ och kan säkert åstadkomma högre ljudnivåer och mera lågbas.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-04 20:52

Flint skrev:Jag vill vinkla trådens rubrik lite och dela upp den i en rent teknisk alt. lyssningsmässig synvinkel. Hur många dB kan man uppnå med en stativhögtalare och hur fan låter det? Min egen åsikt är att stativare passar bäst upp till säg 95dB ljudnivå. Över det vill jag höra fullregisterhorn så att det verkligen rockar loss.

Hur får du in ett fullregisterhorn i en bostad av typiska dimensioner?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-07-04 21:21

Fast oavsett pratar vi knappast om fullregister?!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-04 22:05

Flint skrev:Jag vill vinkla trådens rubrik lite och dela upp den i en rent teknisk alt. lyssningsmässig synvinkel. Hur många dB kan man uppnå med en stativhögtalare och hur fan låter det? Min egen åsikt är att stativare passar bäst upp till säg 95dB ljudnivå. Över det vill jag höra fullregisterhorn så att det verkligen rockar loss.

Helt okej för min del Flint, den har redan spårat ur till något annat än tanken med den då ingen bryr sig om vad rubriken handlade om utan det har blivit det vanliga babblet om allt möjligt kring detta och en massa annat,konstruktioner osv osv, som vanligt utan rejäla svar på frågan som jag ställde,något som är typiskt för Faktiskt.se Så fortsätt ni och babbla om det som intresserar er, jag har övergett hoppet om vettiga svar på frågan och lägger ner medverkan i tråden nu.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi