Allmän babbeltråd om högtalare, konstruktioner osv osv.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Allmän babbeltråd om högtalare, konstruktioner osv. blev

Inläggav Rydberg » 2016-07-04 22:11

FBK skrev:
Flint skrev:Jag vill vinkla trådens rubrik lite och dela upp den i en rent teknisk alt. lyssningsmässig synvinkel. Hur många dB kan man uppnå med en stativhögtalare och hur fan låter det? Min egen åsikt är att stativare passar bäst upp till säg 95dB ljudnivå. Över det vill jag höra fullregisterhorn så att det verkligen rockar loss.

Helt okej för min del Flint, den har redan spårat ur till något annat än tanken med den då ingen bryr sig om vad rubriken handlade om utan det har blivit det vanliga babblet om allt möjligt kring detta och en massa annat,konstruktioner osv osv, som vanligt utan rejäla svar på frågan som jag ställde,något som är typiskt för Faktiskt.se Så fortsätt ni och babbla om det som intresserar er, jag har övergett hoppet om vettiga svar på frågan och lägger ner medverkan i tråden nu.

FBK> Det finns inte ett entydigt svar på din fråga helt enkelt! Det är ungefär som att fråga, hur snabbt går en liten bil? Ja det beror på.......

Kolla på exempel JBL Array 800, skulle gissa att de kan spela hyfsat starkt.

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Hur högt kan man spela med ett par stativhögtalare ?

Inläggav Cortado » 2016-07-04 22:13

FBK skrev:
Flint skrev:Jag vill vinkla trådens rubrik lite och dela upp den i en rent teknisk alt. lyssningsmässig synvinkel. Hur många dB kan man uppnå med en stativhögtalare och hur fan låter det? Min egen åsikt är att stativare passar bäst upp till säg 95dB ljudnivå. Över det vill jag höra fullregisterhorn så att det verkligen rockar loss.

Helt okej för min del Flint, den har redan spårat ur till något annat än tanken med den då ingen bryr sig om vad rubriken handlade om utan det har blivit det vanliga babblet om allt möjligt kring detta och en massa annat,konstruktioner osv osv, som vanligt utan rejäla svar på frågan som jag ställde,något som är typiskt för Faktiskt.se Så fortsätt ni och babbla om det som intresserar er, jag har övergett hoppet om vettiga svar på frågan och lägger ner medverkan i tråden nu.

Jag kämpar gärna lite till, tror du att du som TS skulle kunna bidra med någonslags riktlinje på vad din frågeställning skulle gälla för högtalare?

Uppenbarligen handlar det om en stativare, men ska den spela tillsammans med baslådor eller inte, ska den ha en "maxstorlek"? Eller tänker du att det ska finnas några andra krav?

Om frågeställningen blir för diffus så tror jag att det finns stor risk till att det spårar ur mer. Sen gissar jag att du egentligen inte är ute efter att bygga utan bara hitta någon slags riktlinje på hur en stativare borde vara för att kunna spela högt?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-04 22:17

Rydberg skrev:Kolla på exempel JBL Array 800, skulle gissa att de kan spela hyfsat starkt.

Är det bara jag eller är de där väldigt stora för att vara "stativhögtalare" ?.. visst, de står på stativ, men med den lådvolymen så kunde det lika gärna varit en golvare.. men ja, jag kan ju luras gällande storleken. :)

Edit; Ah, det var bara en 8" i basen, då är de ju inte så stora jag trodde.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-07-04 22:43

Precis, FBK's fråga har inget entydigt svar och först måste vi definiera vad en stativhögtalare är :D Förslag: En högtalare som är konstruerad för att stå på ett minst 30cm (eller kanske 27cm?) högt stativ? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-04 22:44

Harbeth har väl ett antal ganska stora och gissningsvis då kapabla högtalare som skall stå på stativ.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-07-04 22:58

Nattlorden skrev:Harbeth har väl ett antal ganska stora och gissningsvis då kapabla högtalare som skall stå på stativ.

Bild

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-04 23:05

Rydberg skrev:Precis, FBK's fråga har inget entydigt svar och först måste vi definiera vad en stativhögtalare är :D Förslag: En högtalare som är konstruerad för att stå på ett minst 30cm (eller kanske 27cm?) högt stativ? :mrgreen:

Om jag fick bestämma (tycker nog det är mer upp till TS egentligen) så skulle jag definiera en lådvolym (eller yttermått på lådan). Sen vet jag inte om det är så intressant att ta diskussionen den vägen heller, TS verkar ju bara vara ute efter någon generell siffra på hur högt stativhögtalare kan spela.

Ett generellt svar på det, utan siffror, skulle väl vara att om den inte ska spela bas (delas vid 80Hz t.ex.) och har låt oss säga en 8" som boomer så kommer den ju att kunna lira osnällt högt, dessutom utan störande mängd distorsion om det är en vettig konstruktion. Även med en tvåvägare kommer man kunna spela så högt att man snabbt får en varning från granne, hyresvärd och/eller polis i valfri kombination. Men det säger ju inte så mycket.

Jag skulle sätta en slant på att det är baskapacitetskravet som styr MOL först, sedan diskantens tålighet (effekt och dist). Men ja, det är min amatörmässiga gissning.

Kanske skulle en väg vara att säga att t.ex. piP kan spela X dB om den delas mot subbar, i14 kan spela Y antal dB för att få en referens? Finns det någon som kan ge sådana fingervisningar? Ingvar?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Hur högt kan man spela med ett par stativhögtalare ?

Inläggav Flint » 2016-07-05 00:44

Morello skrev:

Hur får du in ett fullregisterhorn i en bostad av typiska dimensioner?

Beskriv begränsningen som du ser det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-07-05 09:32

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-07-05 09:50

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:Harbeth har väl ett antal ganska stora och gissningsvis då kapabla högtalare som skall stå på stativ.

[ Bild ]

Lyssnade på ett par jättefina Harbeth på Lasseshifi. Dom är stora, haft golvare som är mindre.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-05 10:02

Bill50x skrev:Bild

/ B

Det där är inte ens fullregister, om man ska vara petig. Fullregister blir drygstort. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-05 10:02

Bill50x skrev:[ Bild ]

/ B

Men Morello avsåg nog horn med verkan ned i basen. Den typen av frontladdade basreflexlådor måste nog betraktas som "fusk" i sammanhanget. Bashorn behöver en frontarea på kvadratmeter och längd på flera meter.

"Stor som en folkabuss" som det stod i annonsen för AR3a när de introducerades.

PS Cortado hann före.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-05 10:13

När jag gick i gymnasiet (20 år sen) så berättade en lärare (LTS anhängare) om någon som hade byggt ett horn som tog upp hela källaren (villa), vill minnas att det var Svalander, men jag kanske kommer ihåg fel. Om det nu är sant så är det väl i den storleken det behöver vara för att man ska få hornet att jobba i lägre frekvenser, som Per skriver.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-05 10:26

Cortado skrev:När jag gick i gymnasiet (20 år sen) så berättade en lärare (LTS anhängare) om någon som hade byggt ett horn som tog upp hela källaren (villa), vill minnas att det var Svalander, men jag kanske kommer ihåg fel. Om det nu är sant så är det väl i den storleken det behöver vara för att man ska få hornet att jobba i lägre frekvenser, som Per skriver.

Var inte det Bo Hansson (Rauna) som byggde hela källaren med 2 Betonghorn och enorma basar som släppte upp ljudet via spalter i golvet?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-07-05 10:28

Bo Hansson hade bashorn i källaren som mynnade ut i lyssningsrummet har jag sett på bilder.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-07-05 10:32

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:[ Bild ]

Men Morello avsåg nog horn med verkan ned i basen. Den typen av frontladdade basreflexlådor måste nog betraktas som "fusk" i sammanhanget. Bashorn behöver en frontarea på kvadratmeter och längd på flera meter.

Alternativ 1 är då att bygga om källaren
Bild

alternativ 2 att ta en del av tomten i anspråk
Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-05 10:40

Bill50x skrev:
Text och bilder

/ B

Enkelt och helt normalt. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-05 11:55

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-07-05 14:09

Förstod nästan att den här tråden skulle utmynna i något sådant, det ska dras till sin spets. Att tappa något bakom soffan får en ny innebörd.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-05 14:56

Kan spela relativt starkt med mina stativare, men gissar att de pr18v2 du länkat till i köptråden piskar dem med kanske 4db eller så. Tror de går likartat djupt också.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-05 15:58

Martin skrev:Förstod nästan att den här tråden skulle utmynna i något sådant, det ska dras till sin spets. Att tappa något bakom soffan får en ny innebörd.

Jag gjorde misstaget att starta tråden,men nu kommer jag inte göra om det igen. Det är ingen ide att starta trådar här då de kapas och tar nya inriktningar utan att någon bryr sig om trådskaparens frågor. Är väl ett sätt (eller mål) för en del att få folk att tröttna på att posta. Så ser jag på saken så här i efterhand.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-05 16:02

MagnusÖstberg skrev:Kan spela relativt starkt med mina stativare, men gissar att de pr18v2 du länkat till i köptråden piskar dem med kanske 4db eller så. Tror de går likartat djupt också.

Gjorde misstaget att svara i tråden som trådskaparen startade av misstag. Ni kan därför bortse från ovanstående text.

Ha en trevlig sommar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-05 16:06

FBK skrev:
Martin skrev:Förstod nästan att den här tråden skulle utmynna i något sådant, det ska dras till sin spets. Att tappa något bakom soffan får en ny innebörd.

Jag gjorde misstaget att starta tråden,men nu kommer jag inte göra om det igen. Det är ingen ide att starta trådar här då de kapas och tar nya inriktningar utan att någon bryr sig om trådskaparens frågor. Är väl ett sätt (eller mål) för en del att få folk att tröttna på att posta. Så ser jag på saken så här i efterhand.

Jag ber om ursäkt för att jag drog iväg tråden från rubriken.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-07-05 16:07

FBK skrev:

Visst. Eller så ser du tråden som en trevlig samlingsplats där tankarna går lite utöver det du tänkt, men samtidigt är du tacksam att det postas i den eftersom den håller sig aktuell och flytande på toppen, tills dess någon kommer med något ontopicinlägg igen. Välkommen till faktiskt.se. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-05 16:12

FBK skrev:

Hoppas du ser att det finns inlägg i tråden som faktiskt försöker ta din frågeställning framåt och att du provar att försöka svara på dem inläggen så kanske vi kommer på spåret igen. Jag vill gärna dra den frågan vidare

Kan det vara en idé att moderatorerna städar upp allt onödigt tjafs i tråden?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-05 16:15

Flint skrev:
FBK skrev:

Jag ber om ursäkt för att jag drog iväg tråden från rubriken.

Du behöver inte be om ursäkt, du är låååååångt ifrån andra som göra sådant jämnt när jag startat trådar. Jag lägger gärna tid på skrivande på andra ställen istället även om jag ibland tittar in här för att bla. läsa dina och Boris inlägg.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-07-05 16:16

Kanske, kanske inte. Har gjort slut på min pott för övertidsersättning pga jävligt mycket tjafs överallt nu.

8O

Nävisstfan, det är bara timmar från min fritid som går åt, kom jag just ihåg.
Vi får se.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-05 16:17

KarlXII skrev:
FBK skrev:

Visst. Eller så ser du tråden som en trevlig samlingsplats där tankarna går lite utöver det du tänkt, men samtidigt är du tacksam att det postas i den eftersom den håller sig aktuell och flytande på toppen, tills dess någon kommer med något ontopicinlägg igen. Välkommen till faktiskt.se. :D

Vi har olika synpunkter i detta ämne märker jag.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-07-05 16:21

FBK skrev:Vi har olika synpunkter i detta ämne märker jag.

Bara ett förslag till åskådningssätt. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-05 16:28

KarlXII skrev:Kanske, kanske inte. Har gjort slut på min pott för övertidsersättning pga jävligt mycket tjafs överallt nu.

8O

Nävisstfan, det är bara timmar från min fritid som går åt, kom jag just ihåg.
Vi får se.

Ja, nu håller jag inte med om att just den här personen är hemskast här och jag förstår ibland inte hur man kan vilja vara redaktör här när det finns så pass mycket folk som är ganska otrevliga, finns det något annat forum i Svedala förutom då Flashback med så mycket individer gillar att pinka andra på ryggen ? Inte vad jag sett i alla fall. Men jag släpper detta nu och önskar er lycka till.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi