Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Vilka är de fysikaliska parametrarna för en klassisk 0,75 kvmm lampsladd på 3 meter (svart)? Kör Naim med Larsen och NAC A5 funkar ju inte att klämma in mellan högtalare och vägg i detta fallet?
Flint skrev:Objektivisten skrev:Vilka är de fysikaliska parametrarna för en klassisk 0,75 kvmm lampsladd på 3 meter (svart)? Kör Naim med Larsen och NAC A5 funkar ju inte att klämma in mellan högtalare och vägg i detta fallet?
Jag ska mäta upp de elektriska parametrarna för lampsladd så snart jag hinner. Ber att få återkomma.
darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ.
Objektivisten skrev:darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ.
Okidoki, det har säkert med grovleken att göra, tror att kapacitansen/induktansen är mest avgörande i detta fall, om Naimen ska spela ut.
darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ (tur och retur då, 6m.)
Flint skrev:darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ (tur och retur då, 6m.)
Härlig neandrtalberäkning.
darkg skrev:Flint skrev:darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ (tur och retur då, 6m.)
Härlig neandrtalberäkning.
Oj då! Vad var förhistoriskt i min kalkyl?
Flint skrev:Objektivisten skrev:darkg skrev:Resistansen bör bli ca 134 mΩ.
Okidoki, det har säkert med grovleken att göra, tror att kapacitansen/induktansen är mest avgörande i detta fall, om Naimen ska spela ut.
Resistansen är ganska ointressant som jag ser det (inom rimliga gränser). Impedansen är mer intressant .
Objektivisten skrev:Flint skrev:Objektivisten skrev:
Resistansen är ganska ointressant som jag ser det (inom rimliga gränser). Impedansen är mer intressant .
"NACA5 specifications are as follows:
Capacitance: 16pF per metre
Resistance: 9 milliohms per metre
Inductance: 1uH per metre
Minimum length: 3.5 metres per channel
Maximum length: 20 metres per channel (note that longer lengths can be used up to around 25 m but then some small signal loss must be expected)"
Harryup skrev:Fick en Linn högtalarkabel för evigheter sedan, typ 83 eller nått. Minns att när jag testade den på nån förstärkare så självsvängde den. Minns dock inte vad det var förstärkare som inte gillade Linnsladden. Vit, runt 3m, med ledarna separerade runt 2cm.
Var enda sladden som jag stött på som definitivt inte funkat med en "normal" förstärkare.
/Harryup
Laila skrev:Har inte du någon modell av Naim Nait ? Om så är fallet så duger såvitt jag vet
vanlig lampsladd. Det är de större modellerna som av någon anledning saknar en
induktans på utgången å därför måste ha induktansen i högiskabeln för att förhindra
självsvängning. Smart sätt att sälja sin egen överprissatta kabel . . . typ.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Fick en Linn högtalarkabel för evigheter sedan, typ 83 eller nått. Minns att när jag testade den på nån förstärkare så självsvängde den. Minns dock inte vad det var förstärkare som inte gillade Linnsladden. Vit, runt 3m, med ledarna separerade runt 2cm.
Var enda sladden som jag stött på som definitivt inte funkat med en "normal" förstärkare.
/Harryup
Minns du Cobra Cable?![]()
petersteindl skrev:Harryup skrev:Fick en Linn högtalarkabel för evigheter sedan, typ 83 eller nått. Minns att när jag testade den på nån förstärkare så självsvängde den. Minns dock inte vad det var förstärkare som inte gillade Linnsladden. Vit, runt 3m, med ledarna separerade runt 2cm.
/Harryup
Minns du Cobra Cable?![]()
Laila skrev:Har hört att just Kjelles vita skava optimalt, din lelle drygpotta . . . typ.
Flint skrev:Lampsladd
115 pF/m
663 nH/m
Dvs Impedans 76 ohm
PerStromgren skrev:Flint skrev:Lampsladd
115 pF/m
663 nH/m
Dvs Impedans 76 ohm
Hur räknade du ut det?
Flint skrev:PerStromgren skrev:Flint skrev:Lampsladd
115 pF/m
663 nH/m
Dvs Impedans 76 ohm
Hur räknade du ut det?
Z = Roten ur induktansen genom kapacitansen (Ohm, Henry och Farad).
PerStromgren skrev:Flint skrev:PerStromgren skrev:
Hur räknade du ut det?
Så står det inte riktigt här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Charact ... _impedance
Gjorde du en medveten förenkling? Eller är jag inte tillräckligt upplyst?
PerStromgren skrev:Flint skrev:PerStromgren skrev:
Hur räknade du ut det?
Så står det inte riktigt här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Charact ... _impedance
Gjorde du en medveten förenkling? Eller är jag inte tillräckligt upplyst?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster