Elektriska parametrarna för lampsladd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Elektriska parametrarna för lampsladd?

Inläggav PerStromgren » 2016-07-05 18:30

Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Flint skrev:
Z = Roten ur induktansen genom kapacitansen (Ohm, Henry och Farad).

Så står det inte riktigt här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Charact ... _impedance

Gjorde du en medveten förenkling? Eller är jag inte tillräckligt upplyst? :oops:

Om man försummar R och konduktansen mellan ledarna, så förenklas uttrycket till precis vad Fint skrev.

Jo, det var ju det jag insåg, men är de försumbara? Jag kan för litet om storleken på parametrarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-05 18:44

PerStromgren skrev:
Morello skrev:
PerStromgren skrev:
Så står det inte riktigt här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Charact ... _impedance

Gjorde du en medveten förenkling? Eller är jag inte tillräckligt upplyst? :oops:

Om man försummar R och konduktansen mellan ledarna, så förenklas uttrycket till precis vad Fint skrev.

Jo, det var ju det jag insåg, men är de försumbara? Jag kan för litet om storleken på parametrarna.

I det här fallet tror jag det. Om resultatet ändrar sig +/- ett par ohm tror jag inte spelar så stor roll. Både L och C ändrar sig olinjärt så resultatet blir beroende på var på frekvensskalan jag tittar som är det hörbara området på det sätt jag mäter det här. Jag har inte möjlighete att mäta vid säg 10MHz. Jag ska mäta om och visa lite bilder på vad jag menar.
Senast redigerad av Flint 2016-07-05 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 18:53

Flint skrev:Lampsladd

115 pF/m
663 nH/m

Dvs Impedans 76 ohm

Gött mos! :D Men jösses vilken skillnad. :(
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 18:54

MagnusÖstberg skrev:Trodde trådskaparen hade tillräckligt goda öron för att lyssna sig till om det var optimalt.

:mrgreen:

Det låter rätt okej, tappar nog lite i övre basregistret.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-05 19:55

Flint skrev:I det här fallet tror jag det. Om resultatet ändrar sig +/- ett par ohm tror jag inte spelar så stor roll. Både L och C ändrar sig olinjärt så resultatet blir beroende på var på frekvensskalan jag tittar som är det hörbara området på det sätt jag mäter det här. Jag har inte möjlighete att mäta vid säg 10MHz. Jag ska mäta om och visa lite bilder på vad jag menar.

Jag måste rätta mig själv. Kapacitansen ligger ganska stadigt men induktansen ändrar sig beroende på frekvens.

Mätte upp 10 meter RG62.

Kapacitans 44 pF/m
Induktans 419 nH/m vid 47kHz

Impedans 97.3 ohm. Inte så långt från det uppgivna värdet 93 ohm. Skillnaden tror jag beror på att jag mäter vid så låg frekvens för induktansen börjar falla där och Ri ökar som den här bilden visar. Om induktansen fortsätter sjunka med högre frekvens till säg 380nH så hamnar impedansen på 93 ohm

RG63.gif

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-05 20:33

Jag måste rätta mig själv, igen. Lampsladdens kapacitans ändrar sig betydligt mer än RG62s som låg ganska konstant. Här är värdet i pF för hela längden 20.6 meter som jag mätte upp.

Lampsladd kapacitans.gif

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 20:41

Ja djäflar vad den tappar. 8O

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-05 22:26

Objektivisten skrev:Vilka är de fysikaliska parametrarna för en klassisk 0,75 kvmm lampsladd på 3 meter (svart)? Kör Naim med Larsen och NAC A5 funkar ju inte att klämma in mellan högtalare och vägg i detta fallet?

DNM har två olika solid-core med separerade ledare som se plattare ut. De är dock ganska dyra men de har fyra ledare och kan delas i två separata längder. Men det blir i alla fall ca 150 kr/m för den grövre varianten om man delar. NAIM har ju varit kända för att vara lite känsliga med kablar eftersom de inte är villkorslöst stabila och de scheman jag tittat på saknar spole på utgången. Själva kabeln får därför gärna ha lite högre induktans/lägre kapacitans än "vanliga" kablar. Det gör man, som på NAIMs egna och äldre Linn, genom att separera ledarna lite mer än vanligt. Kanske du kan göra en fulösning (estetisk) och köra med NAIM-kabeln och sedan löda på något framme vid/under högtalare, typ EKUA?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-05 22:36

DQ-20 skrev:
Objektivisten skrev:Vilka är de fysikaliska parametrarna för en klassisk 0,75 kvmm lampsladd på 3 meter (svart)? Kör Naim med Larsen och NAC A5 funkar ju inte att klämma in mellan högtalare och vägg i detta fallet?

DNM har två olika solid-core med separerade ledare som se plattare ut. De är dock ganska dyra men de har fyra ledare och kan delas i två separata längder. Men det blir i alla fall ca 150 kr/m för den grövre varianten om man delar. NAIM har ju varit kända för att vara lite känsliga med kablar eftersom de inte är villkorslöst stabila och de scheman jag tittat på saknar spole på utgången. Själva kabeln får därför gärna ha lite högre induktans/lägre kapacitans än "vanliga" kablar. Det gör man, som på NAIMs egna och äldre Linn, genom att separera ledarna lite mer än vanligt. Kanske du kan göra en fulösning (estetisk) och köra med NAIM-kabeln och sedan löda på något framme vid/under högtalare, typ EKUA?

/DQ-20

Pula dit Naim Nac A5 givetvis men dels så har den tjocka kabeln en tendens att 'släppa' vid terminalerna, samt att de har en tendens att mer eller mindre flytta på Larsen 4:orna när jag klämmer in dessa mot väggen. Tycker dock att det då driver på med brutal PRAT. Skarva kabel känns så där (Hifi-Neurosa), men du har säkert rätt, ska testa en sån lösning,

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-05 22:55

DQ-20 skrev:

/DQ-20

Endera har du inte läst hela tråden, eller åsså har du mig på ignore . . . skärpning tack .. . typ. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-05 23:23

Det samma. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-05 23:30

PerStromgren skrev:
Morello skrev:
PerStromgren skrev:

Kolla i tefyma. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-05 23:39

mrGaskill skrev:Det samma. :)

Hoppas att du inte tog det för allvarligt bara . . . typ :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-05 23:58

Laila skrev:Endera har du inte läst hela tråden, eller åsså har du mig på ignore . . . skärpning tack .. . typ. :evil:

Men Laila, då! Du vet ju att jag gillar att lägga ut texten. Och nu är ju det du skrev dubbel så sant. Dessutom verkar ju nyare NAIT vara mindre känsliga än klassiska NAIM, så det är väl bara att göra som du säger. Att köra med lampsladd alltså.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-06 00:00

Objektivisten skrev:Skarva kabel känns så där (Hifi-Neurosa)

I feel you...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-06 00:08

DQ-20 skrev:
Laila skrev:Endera har du inte läst hela tråden, eller åsså har du mig på ignore . . . skärpning tack .. . typ. :evil:

Men Laila, då! Du vet ju att jag gillar att lägga ut texten. Och nu är ju det du skrev dubbel så sant. Dessutom verkar ju nyare NAIT vara mindre känsliga än klassiska NAIM, så det är väl bara att göra som du säger. Att köra med lampsladd alltså.

/DQ-20

You naughty boy . . . typer. 8)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-06 00:09

Laila skrev:
mrGaskill skrev:Det samma. :)

Hoppas att du inte tog det för allvarligt bara . . . typ :)

Var det mig du refererade till med den Kjell-kabeln? Jag anade det, men förstod inte syftet att den skulle framställas som optimal utifrån det jag skrev? Så, näe. Inte så värst då. :)

Jag trodde du visste mer om kabeln än jag, dock.

Den är mjuk och låter. Jag tycker det var det jag letade efter. 8) Typ.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-06 11:11

Objektivisten skrev:
Flint skrev:Lampsladd

115 pF/m
663 nH/m

Dvs Impedans 76 ohm

Gött mos! :D Men jösses vilken skillnad. :(

Ja det är stor skillnad. Snabbformeln säger impedans 250 ohm för NACA5. Simulerad jämförelse mellan 4m lampsladd och 4m NACA5 ser ut så här. Belastning i båda fallen är LTS f/e-konstlast. Kortslutning pga missanpassning börjar vid en lägre frekvens för lampsladden. Gissningsvis (?) är det sämre än det som händer med NACA5.

Utan K-lank.gif

Missanpassningen beror på belastningens höga impedans vid höga frekvenser.

R-fe.gif

Vi koplar in en konjugatlänk på vardera kabeln så att de avslutas med sin egen impedans. Jag tippar att kortslutningarna är mest skadliga och därför viktigast att slippa men det är bara ett antagande.

K-lank.gif

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-06 13:06

Flint skrev:
Flint skrev:I det här fallet tror jag det. Om resultatet ändrar sig +/- ett par ohm tror jag inte spelar så stor roll. Både L och C ändrar sig olinjärt så resultatet blir beroende på var på frekvensskalan jag tittar som är det hörbara området på det sätt jag mäter det här. Jag har inte möjlighete att mäta vid säg 10MHz. Jag ska mäta om och visa lite bilder på vad jag menar.

Jag måste rätta mig själv. Kapacitansen ligger ganska stadigt men induktansen ändrar sig beroende på frekvens.

Mätte upp 10 meter RG62.

Kapacitans 44 pF/m
Induktans 419 nH/m vid 47kHz

Impedans 97.3 ohm. Inte så långt från det uppgivna värdet 93 ohm. Skillnaden tror jag beror på att jag mäter vid så låg frekvens för induktansen börjar falla där och Ri ökar som den här bilden visar. Om induktansen fortsätter sjunka med högre frekvens till säg 380nH så hamnar impedansen på 93 ohm

RG63.gif

Varför heter bilden RG63 om du har mätt på en RG62?
Vad är det som gör att induktansen varierar så pass mycket vid olika frekvenser?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-06 13:35

Varför heter bilden RG63 om du har mätt på en RG62?

Skrivfel. Tänkte på 93ohm impedans när jag sparade bilden. Det blev 63 som omedveten kompromiss.

Vad är det som gör att induktansen varierar så pass mycket vid olika frekvenser?

Jag är för dåligt insatt för att våga spekulera. Nöjer mig med att redovisa mätningen. Hade hoppats på en diskussion ur en annan synvinkel än den vanliga "det finns ingen skillnad, du hör placebo".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-06 13:56

paa
Du kanske syftar på något mätfel. Tror inte det. Så här mäter en drossel på 1uH som en form av koll/referens.
Oroligheterna under 1kHz beror på att fasen ligger så nära noll att kortet uppfattar det som att signalen byter fasläge.

1uH.gif

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-06 15:23

Aha, mätkortet kan inte hantera en sådan mätning av induktansen vid låga frekvenser, det är kanske troligt.
Svårt kanske att diskutera om det är placebo eller inte, om mätningarna visar konstiga fenomen.
Men tack för att du gör dessa mätningar, jag tycker det i alla fall är intressant, och att det visar på en del nya saker som jag inte sett förut.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-06 15:27

paa skrev:Aha, mätkortet kan inte hantera en sådan mätning av induktansen vid låga frekvenser, det är kanske troligt.

Det blir samma sak med vissa plastfilmkondingar. Det verkar som om dom är "för bra". :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-06 15:31

Flint skrev:Jag måste rätta mig själv, igen. Lampsladdens kapacitans ändrar sig betydligt mer än RG62s som låg ganska konstant. Här är värdet i pF för hela längden 20.6 meter som jag mätte upp.

Lampsladd kapacitans.gif

Vad kan det vara som gör att kapacitansen sjunker mot ökad frekvens för lampsladden?
Kan det vara dielektrikat som inte är perfekt? RG 62 är ju luftisolerad.
Har du någon högtalarkabel som inte är PVC-isolerad, t.ex någon Supra halogenfri som du kan mäta på, det är väl PP eller PE i den, vilket kanske ger en annan kurva?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-06 15:43

paa skrev:Svårt kanske att diskutera om det är placebo eller inte, om mätningarna visar konstiga fenomen.
Men tack för att du gör dessa mätningar, jag tycker det i alla fall är intressant, och att det visar på en del nya saker som jag inte sett förut.

Jag vill visa är att det finns elektriska olikheter mellan kablar och vilken följd det kan få även om skillnaden är störst ganska långt förbi det hörbara området. Frågan är om dessa höga frekvensområden och kanske framför allt impedanssvackorna där kan få elektroniken att må och uppföra sig illa även i det hörbara området. Det har länge varit min misstanke så fort kabeldiskussioner har uppstått. Jag tycker att man ska se slutsteg, högtalatkabel och högtalare även i samarbete och inte bara som enskilda prylar var för sig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-06 15:50

paa skrev:
Flint skrev:Jag måste rätta mig själv, igen. Lampsladdens kapacitans ändrar sig betydligt mer än RG62s som låg ganska konstant. Här är värdet i pF för hela längden 20.6 meter som jag mätte upp.

Lampsladd kapacitans.gif

Vad kan det vara som gör att kapacitansen sjunker mot ökad frekvens för lampsladden?
Kan det vara dielektrikat som inte är perfekt? RG 62 är ju luftisolerad.
Har du någon högtalarkabel som inte är PVC-isolerad, t.ex någon Supra halogenfri som du kan mäta på, det är väl PP eller PE i den, vilket kanske ger en annan kurva?

Det där med luftisoleringen tror jag på. Jag har en Suprakabel men den är från 80-talet så jag vet inte om den är fri från så värst mycket. Ska mäta den igen och se vad som uppför sig olinjärt. Återkommer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-06 16:06

Dom vanliga Supra-kablarna är PVC-isolerade, men visst, kul att se om det skiljer från lampsladd i alla fall.
Dom halogenfria ska heta /H på slutet av beteckningen, t.ex som denna:
http://www.ljudfokus.se/produkt/supra-c ... abel/2253/
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-06 16:58

paa skrev:Dom vanliga Supra-kablarna är PVC-isolerade, men visst, kul att se om det skiljer från lampsladd i alla fall.
Dom halogenfria ska heta /H på slutet av beteckningen, t.ex som denna:
http://www.ljudfokus.se/produkt/supra-c ... abel/2253/

Min gamla Supra 4 kvadrat (verkar det som) är alltså inte halogenfri men så här mäter den. Hela längden 8 meter.

Kapcitans. Påminner om lampsladden.

Kapacitans.gif

Induktans och ri.

Induktans.gif

Impedansen hamnar på 81-83 ohm lite beroende på vilken frekvens man väljer. Jag avslutar kabeln med en konjugatlänk på 82ohm och 10nF.

-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-06 17:18

Är dom inspelade?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-06 17:22

Harryup skrev:Är dom inspelade?

mvh/Harryup

Troligen, borde vara efter 30-35 år. Tiden går fort när man har kul. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi