Slutsteg, dubblering resp 4-dubbling av effekten...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 14:05

Naqref™ skrev:Om 14B är två 7B i samma låda (totalt 4st 4B-moduler) och 7B kan köras i parallell eller bryggat läge så skulle 28B vara 4st 4B-moduler men med samma matningspänning som 4B. Modulerna körs då både parallellt och bryggat. Då har man inga problem med att driva samma impedanser som ett vanligt 4B men med dubbla spänningen.

Aha !

Exakt detta är vad jag gått och funderat på. Och bakgrunden till denna, numera, långa tråd...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 14:19

7BST är monosteg med två slutsteg i varje låda. Dessa tvenne steg kan kopplas parallellt eller i serie/bryggat läge. Det går alltså inte att använda ett 7BST som ett stereosteg.

Den som är väldigt nyfiken kan ju ladda hem scheman från www.bryston.ca :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 14:25

Nu är jag lost igen - vart påstås det att "vi" skall använda ett stycke 7B som stereosteg ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 14:27

Sorry, läste slarvigt.

Men jag undrar varför Nagref tror att det skulle sitta två parallella steg i varje halva av bryggan i ett 28BST. :roll:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-01-10 14:31

Morello skrev:Sorry, läste slarvigt.

Men jag undrar varför Nagref tror att det skulle sitta två parallella steg i varje halva av bryggan i ett 28BST. :roll:
Trevligt vore det om det gjorde det iaf. :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-10 14:35

Morello skrev:Sorry, läste slarvigt.

Nja jag tror inget utan det var bara en spekulation från min sida som väl inte känns helt orimlig. Använde spekulationen bara som en möjlig förklaring. Man kan ju ha använt vanliga 4Bmoduler och utgått ifrån dem och dubblerat mängden utgångstrissor oxå (vilket gör att det inte är vanliga 4B-moduler längre). Editerade mitt tidigare inlägg för ökad tydlighet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-01-11 13:08

Jag har en lite följdfråga som jag hoppas att ingen misstycker om jag ställer. I manualer och anvisningar för slutsteg så läser man ofta tex. att vid stereoläge så ska högtalare med impedansen 4-16 ohm användas och vid bryggat läge (mono) så ska högtalare med impedansen 8-16 ohm användas.

Nu till själva frågan... många högtalare har ju impedanser mellan 4-8 ohm vilket är under den i manualen rekommenderade impedansen och hur påverkas dessa bryggade förstärkare av detta...? Ökar distorsionen och värmeutvecklingen...? Är det inget man behöver oroa sig för...?

Tacksam för svar och råd.
Med vänliga hälsningar, Christian

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-11 16:28

Främst är det strömmen genom trissorna som kan skada dem, både strömmen i sig och värmen som genereras i trissorna om man kör under lite längre tid.
Vid bryggning så ser trissorna halva impedansen, så högtalare som kan anslutas mäste ha dubblet så hög impedans.
Oftast brukar man ha lite mariginal för att klara rimliga konsumentkrav. Dvs en förstärkare som är specad för att klara 4ohm högtalare bör tåla högtalare specade till 4ohm utan att gå sönder, även om dessa kan gå lite lägre än 4 ohm vid vissa frekvenser.

T.ex. en 6ohms högtalare är klart tveksamt att använda på en förstärkare som vill ha minst 8 ohm impedans. Om du verkligen vill använda saker så nära gränsen på vad de klarar av så bör du kontrollera lägsta verkliga impedans för högtalaren samt kontrollera hur mycket ström och värme som trissorna i slutsteget klarar av.
Dvs tumregler går att använda när man har mycket mariginal, när man inte har mycket mariginal så måste man veta riktiga fakta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-11 18:32

En bra regel är annars att aldrig använda tumregler, och den regeln är ingen tumregel - den är ett faktum! :wink:

Egentligen skriver jag ju ingenting på faktiskt längre, men denna tråd verkar bara vara befolkad av idel trevliga människor, så jag gör ett undantag. Egentligen har väl allt redan sagts men några ord till kan man nog säga.

Jag tar fasta på:
Bamsefar skrev:Okej, om min tolkning då stämmer så är:

2*75 watt i 8 ohm, som "bryggas" = 2*150 watt i 8 Ohm. No more no less.

Varför allt snack om 4 dubbling ? Jo för då flyttar du fokus från 8 Ohm till 4 Ohm alltså ? Vilket är helt ologiskt....!

Saken är den, att ALLA bryggkopplingsbara steg ger precis dubbelt så mycket uteffekt när de är bryggade som när de inte är det.

Det kan man vara helt säker på!

Det finns dock en massa olika tänkbara belastningfall för ett slutsteg och det enda som är alldeles säker är att man kan bedöma kvoten mellan obryggad och bryggad uteffekt när slutsteget belastas av X ohm obryggat och dubbla impedansen (2X ohm) i bryggat utförande. Detta är ett standardiserat belastningsfall för bryggkopplade förstärkare: De kan (får) belastas dubbelt så hårt (alltså med halva impedansen) när de INTE är bryggkoppplade.

Detta ovanstående är sant oavsett nätdelens kapacitet och oavsett vilka signaler man kör på steget.

Ett slutsteg som lämnar 2*75 W i 4 ohm kommer således GARANTERAT att lämna 150 W i 8 ohm bryggat. Det kan man vara helt säker på, och det är sant - helt oavsett förstärkarens nätdels egenskaper.

Så långt är allt enkelt.

Men i verkligheten är det näppeligen aktuellt att byta högtalare när man flippar över bryggkopplingsknappen (om det finns en sådan), eller hur?

Så - då är frågan vad som händer om man belastar slutsteget med samma högtalare, på låt säga 4 ohm?

Då är det på det viset att uteffekten kommer att stiga till det fyrdubbla om slutstegets nätdel (inkluderat effektstegets intrinsiska impedans, dock inte den återkopplingsgenererade som inte har med detta resonamang att göra) är oändligt lågohmigt, alltså har en infinitesimalt låg impedans.

Är nätdelen lite mjukare så kommer effektstegringen bli mindre än fyrdubbel - vilket dock inte betyder att slutsteget är dåligt på något sätt. Tvärtom är det faktiskt så att ett slutsteg som, i vilken given ändlig impedans som helst, utnyttjar komponentinvesteringen maximalt (ger maximal effekt) också kommer att uppvisa mindre kvot mellan effekten i olika belastningar.

Den som vill läsa mera om detta kan leta upp en gammal tråd där jag berättar om hur man optimerar nätdelsimpedansen för maximal uteffekt (jag vet inte har man hittar gamla grejjor :oops: , men de som är bra på att söka...), eller fortsätta att läsa härnedan:

Några exempel:

Intrinsiska spänningen är +/- 20 volt, nätdelsimpedansen är 0,25 ohm (per slutstegshalva):
Uteffekt i 4 ohm obryggat = 44,3 W
Uteffekt i 4 ohm bryggat = 158 W
Kvot: = 3,57 ggr.

Intrinsiska spänningen är +/- 40 volt, nätdelsimpedansen är 1 ohm (per slutstegshalva):
Uteffekt i 4 ohm obryggat = 128 W
Uteffekt i 4 ohm bryggat = 356 W
Kvot = 2,78 ggr.

Intrinsiska spänningen är +/- 60 volt, nätdelsimpedansen är 2,25 ohm (per slutstegshalva):
Uteffekt i 4 ohm obryggat = 184 W
Uteffekt i 4 ohm bryggat = 423 W
Kvot: = 2,3 ggr.

Intrinsiska spänningen är +/- 80 volt, nätdelsimpedansen är 4 ohm (per slutstegshalva):
Uteffekt i 4 ohm obryggat = 200 W
Uteffekt i 4 ohm bryggat = 355 W
Kvot: = 1,78 ggr.

Intrinsiska spänningen är +/- 100 volt, nätdelsimpedansen är 6,25 ohm (per slutstegshalva):
Uteffekt i 4 ohm obryggat = 190 W
Uteffekt i 4 ohm bryggat = 294 W
Kvot: = 1,54 ggr.

Som synes får man ut ungefär dubbla effekten i en GIVEN impedans när man optimerat effektuttaget per krona!*

Vh, iö

- - - - -

* I varje fall om man utgår ifrån den förenkling jag gjort i det ovanstående, som utgår ifrån att utimpedansen i en nätdel till ett fast pris - är proportionell mot kvadraten på spänningsuttaget. Förvisso kan det argumenteras vara rimligt att göra så.

Ej heller har någon hänsyn till det ökade kylbehovet gjorts, men även det kan argumenteras vara rimligt eftersom även de mera lågspända konstruktionerna kan avluras riktigt höga effekter extremt hårt belastade, fast då inte med normala användbara högtalare (3 - 20 ohm) förstås.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-11 18:57

Ingvar !

Trevligt att se dig gästspela på Faktiskt.se !!!

Och tackar för förklarandet, detta gäller även Morello, Nagref och evnt andra som känner sig träffade ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-01-11 19:04

Trevligt med svar Ingvar... vi är många som helst ser att du finns kvar här på Faktiskt men det hoppas jag att du redan vet.

Med vänliga hälsningar, Christian

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-11 19:05

Trevligt att Ingvar är tillbaka och dessutom med en teknokratisk entré. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-01-11 19:07

Trevligt med ditt instick IÖ. :lol:

Bättre instick :) än nålstick :cry: , i alla fall på min skala.

norko

Inläggav norko » 2006-01-12 18:53

...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi