Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Om det är en obalanserad signalöverföring är det "conductor to shield" som gäller. Det verkar som du valt en kabel med två ledare och skärm, sådan använnder man vanigtvis tillsammans med XLR-kontakter vid balanserad överföring.
Svante skrev:Alltså, om man ska använda en skärmad tvåledare till en vanlig ickebalanserad ingång gissar jag att man jordar skärmen vid ingången. Man får då två kapacitanser mellan signalledaren och jord respektive mellan de två innerledarna och behöver då addera dem. Så har man 100 pF/m mellan ledare och skärm och 80 pF/m mellan ledarna så får man 180 pF/m totalt. Har man sedan 2 m kabel blir lastkapacitansen 360 pF.
Siffrorna är bara räkneexempel.
petersteindl skrev:Svante skrev:Alltså, om man ska använda en skärmad tvåledare till en vanlig ickebalanserad ingång gissar jag att man jordar skärmen vid ingången. Man får då två kapacitanser mellan signalledaren och jord respektive mellan de två innerledarna och behöver då addera dem. Så har man 100 pF/m mellan ledare och skärm och 80 pF/m mellan ledarna så får man 180 pF/m totalt. Har man sedan 2 m kabel blir lastkapacitansen 360 pF.
+1
Båda dessa kapacitanser i kabeln tillsammans med ingångskapacitansen i phonosteget belastar pickupen.
Med vänlig hälsning
Peter
Alfacruizer skrev:Kommit över en mätare nu och befintliga kabeln ger 89 pF per kanal, säger man då att pickupen belastas med 178 pF ?
Svante skrev:Alfacruizer skrev:Kommit över en mätare nu och befintliga kabeln ger 89 pF per kanal, säger man då att pickupen belastas med 178 pF ?
Nä, det vore inte vettigt. Vill man vara tydlig får man väl säga 89 pF i vardera kanalen.

Alfacruizer skrev:Hittat bild på ljudkortets kretskort vid ingången och tänker här att kondensatorerna märkta 8j 10 16v gäller ingångskapacitansen.
Betyder detta 10 pF bara ?
[ Bild ]
Alfacruizer skrev:Okej.
Finns det nån risk att mäta direkt på ingången på ett ljudkort eller förförstärkare (RIAA) ?
Tror att kondensatorerna på bilden är 10 uF, enligt lite googling...
Svante skrev:Alltså, om man ska använda en skärmad tvåledare till en vanlig ickebalanserad ingång gissar jag att man jordar skärmen vid ingången. Man får då två kapacitanser mellan signalledaren och jord respektive mellan de två innerledarna och behöver då addera dem. Så har man 100 pF/m mellan ledare och skärm och 80 pF/m mellan ledarna så får man 180 pF/m totalt. Har man sedan 2 m kabel blir lastkapacitansen 360 pF.
Svante skrev:Svante skrev:Alltså, om man ska använda en skärmad tvåledare till en vanlig ickebalanserad ingång gissar jag att man jordar skärmen vid ingången. Man får då två kapacitanser mellan signalledaren och jord respektive mellan de två innerledarna och behöver då addera dem. Så har man 100 pF/m mellan ledare och skärm och 80 pF/m mellan ledarna så får man 180 pF/m totalt. Har man sedan 2 m kabel blir lastkapacitansen 360 pF.
Jag börjar få kalla fötter och undrar om det här verkligen är rätt. Som motexempel kan man ta fallet när man jämför två koaxkablar med en eller två innerledare, i övrigt lika. Om enkelledaren har kapacitansen 100pF/m så bör rimligen dubbelledaren ha det om man lämnar ena ledaren oansluten. Av symmetriskäl har därför båda ledarna 100 pF/m mot skärmen. Men om jag kopplar ihop båda innerledarna får jag knappast 200 pF/m, utan snarare 100 pF/m eftersom innerledarna verkar som en ledare. Man kan även tänka likadant med kardelerna om enkelledaren är flertrådig. Inte blir det högre kapacitans av det...
Det här är nog krångligare än åtminstone jag trodde först, man måste nog veta en hel del om kabelns geometri, och enklast är nog ändå att ta en hyfsat lång snutt av kabeln och mäta i de olika konfigurationerna.
Svante skrev:Svante skrev:Alltså, om man ska använda en skärmad tvåledare till en vanlig ickebalanserad ingång gissar jag att man jordar skärmen vid ingången. Man får då två kapacitanser mellan signalledaren och jord respektive mellan de två innerledarna och behöver då addera dem. Så har man 100 pF/m mellan ledare och skärm och 80 pF/m mellan ledarna så får man 180 pF/m totalt. Har man sedan 2 m kabel blir lastkapacitansen 360 pF.
Jag börjar få kalla fötter och undrar om det här verkligen är rätt. Som motexempel kan man ta fallet när man jämför två koaxkablar med en eller två innerledare, i övrigt lika. Om enkelledaren har kapacitansen 100pF/m så bör rimligen dubbelledaren ha det om man lämnar ena ledaren oansluten. Av symmetriskäl har därför båda ledarna 100 pF/m mot skärmen. Men om jag kopplar ihop båda innerledarna får jag knappast 200 pF/m, utan snarare 100 pF/m eftersom innerledarna verkar som en ledare. Man kan även tänka likadant med kardelerna om enkelledaren är flertrådig. Inte blir det högre kapacitans av det...
Det här är nog krångligare än åtminstone jag trodde först, man måste nog veta en hel del om kabelns geometri, och enklast är nog ändå att ta en hyfsat lång snutt av kabeln och mäta i de olika konfigurationerna.
Flint skrev:Svante skrev:Svante skrev:Alltså, om man ska använda en skärmad tvåledare till en vanlig ickebalanserad ingång gissar jag att man jordar skärmen vid ingången. Man får då två kapacitanser mellan signalledaren och jord respektive mellan de två innerledarna och behöver då addera dem. Så har man 100 pF/m mellan ledare och skärm och 80 pF/m mellan ledarna så får man 180 pF/m totalt. Har man sedan 2 m kabel blir lastkapacitansen 360 pF.
Vilket jag nyss gjorde. Kabel: tvåledare med gemensam skärm.
Ledare 1 till skärm = 175 pF/m
Ledare 2 till skärm = 167 pF/m
Ledare 1 till ledare 2 (ingen skärm inblandad) = 97 pF/m
Ledare 1+2 (ihoplödda) till skärm = 310pF/m
Flint skrev:Svante skrev:Svante skrev:Alltså, om man ska använda en skärmad tvåledare till en vanlig ickebalanserad ingång gissar jag att man jordar skärmen vid ingången. Man får då två kapacitanser mellan signalledaren och jord respektive mellan de två innerledarna och behöver då addera dem. Så har man 100 pF/m mellan ledare och skärm och 80 pF/m mellan ledarna så får man 180 pF/m totalt. Har man sedan 2 m kabel blir lastkapacitansen 360 pF.
Vilket jag nyss gjorde. Kabel: tvåledare med gemensam skärm.
Ledare 1 till skärm = 175 pF/m
Ledare 2 till skärm = 167 pF/m
Ledare 1 till ledare 2 (ingen skärm inblandad) = 97 pF/m
Ledare 1+2 (ihoplödda) till skärm = 310pF/m
Svante skrev:Flint skrev: Ligger innerledarna nära varandra eller är det ett stort avstånd emellan dem? Jag skulle gissa på det senare eftersom skillnaden ändå är så stor?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Ronnie och 13 gäster