Lite mätning och finjustering av elektroniken har jag också ägnat mig åt idag:
Först mätning direkt framför basöppningen, utan filter/EQ/dämpning. Kavitetsresonansen ligger som förväntat mellan 200-300 Hz, ca en oktav över tänkt delning, så det stör mig inte:

Men för feelgood har jag ändå förberett två Toblerone-bitar av dämpning omsvepta av lite högtalartyg. Med dessa på plats i främre kaviteten mäter jag så här:

Därtill lite EQ för att kompensera dipolfallet:

Slutligen med delning mot topparna (jo, det ser bra ut, men så är det också mätning direkt framför basöppningen):

Så var dags för mellanregistret (utan bas och diskant).
Efter rekommendation från mats hamnade mätmicken 180 cm rakt framför toppbaffeln.
Man ser ganska tydligt både dipolfallet och puckeln från baffelstödet:

Och med lite EQ rätar vi snart ut de värsta kurvorna. Kvarvarande ojämnheter kommer säkert från rumsreflexer. Jag lägger ingen möda på att jämna ut dessa:

Dags för diskanten. Mäter från samma position som för mellanregistret. Lite märklig kurva, men så här såg det ut:

Och med applicerad delning för mid och diskant ser överlagringen ut så här:

Och verklig uppmätt kurva med mid+diskant ser ut så här:

Slutligen kopplar jag in basen och efter en liten nivåjustering runt 1,3kHz mäter jag följande kurva:

För att verifiera resultatet har jag även mätt med en grafisk dB-mätare med rosa brus på hög volym. Kurvan ser i princip likadan ut överallt i rummets lyssningsområde

. Och ja, det låter fantastiskt bra även med ljuv musik i spelaren

.