Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Harryup skrev:Är dom inspelade?
mvh/Harryup
Troligen, borde vara efter 30-35 år. Tiden går fort när man har kul.
Flint skrev:Suprakablarna har åldrats väldigt värdigt. Inget klet och kladd eller ärgad koppar. Egentligen har dom inte spelat så många timmar heller utan mest legat och skräpat medan t.ex. EKK fick jobba. Plockade fram EKKn nyss för att mäta lite på den också och fann att isoleringen ramlar av nästan av sig själv och den är nog bara runt tio år.
petersteindl skrev:Flint skrev:Harryup skrev:Är dom inspelade?
mvh/Harryup
Troligen, borde vara efter 30-35 år. Tiden går fort när man har kul.
lAMPSLADD BEHÖVER 90-110 ÅRS INSPELNING. Då har isoleringen trillat av och det blir luftisolering med renare kapacitans. Violinerna blir då mer musikaliska på t.ex. Brahms violinkonsert.![]()
Lampsladd är ett typiskt arvegods.
Chaconne skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Troligen, borde vara efter 30-35 år. Tiden går fort när man har kul.
lAMPSLADD BEHÖVER 90-110 ÅRS INSPELNING. Då har isoleringen trillat av och det blir luftisolering med renare kapacitans. Violinerna blir då mer musikaliska på t.ex. Brahms violinkonsert.![]()
Ja, och om vi skall digga Bach måste det vara NOS koppar minst 300 år gammal....
Mvh
DQ-20 skrev:Flint skrev:Suprakablarna har åldrats väldigt värdigt. Inget klet och kladd eller ärgad koppar. Egentligen har dom inte spelat så många timmar heller utan mest legat och skräpat medan t.ex. EKK fick jobba. Plockade fram EKKn nyss för att mäta lite på den också och fann att isoleringen ramlar av nästan av sig själv och den är nog bara runt tio år.
"Fyllnadsmaterialet" mellan ledarna brukar vara det mest problematiska med EKK. En del fabrikat "geggar" efter 10-20 år och gör den besvärligt att skala och allmänt trist. Själva isoleringen brukar dock vara lika intakt som all annan strömkabel.
/DQ-20
Laila skrev:Chaconne skrev:petersteindl skrev:
Ja, och om vi skall digga Bach måste det vara NOS koppar minst 300 år gammal....
Mvh
Berätta gärna var man kan hitta koppar som är likamä eller yngre än 300 år . . . typ ?
Flint skrev:[ Bild ] Formeln förklaras en bit ner på sidan.
Jax skrev:Flint skrev:[ Bild ] Formeln förklaras en bit ner på sidan.
Nja. Förenklingen gäller endast vid höga frekvenser där induktiva reaktansen dominerar över resistansen. Vid låga frekvenser dominerar resistansen och karakteristiska impedansen stiger med fallande frekvens. Brytpunkten ligger för de flesta kablar runt 100KHz.
Impedansen är rätt meningslös ändå för kablar under en kvarts våglängd.
Flint skrev:Jax skrev:Flint skrev:[ Bild ] Formeln förklaras en bit ner på sidan.
Nja. Förenklingen gäller endast vid höga frekvenser där induktiva reaktansen dominerar över resistansen. Vid låga frekvenser dominerar resistansen och karakteristiska impedansen stiger med fallande frekvens. Brytpunkten ligger för de flesta kablar runt 100KHz.
Varför omnämns den som formel då i många (alla?) formelsamlingar.
Flint skrev:Ja, verkan av impedans och missanpassning visar sig vid höga frekvenser, det har jag sagt hela tiden. Men att resultatet troligen/kanske kan märkas även inom det hörbara området. För högt.kabel beror missanpassningen på hur induktiv högtalaren är vid höga frekvenser. Högre impedans ger större missanpassning och därmed också tydligare kortslutning av vissa frekvenser, som förstärkaren ser det. Här lampsladd avslutad med Öhmans f/e-last igen som ett exempel.
Jag märker att budskapet/hypotesen inte trillar på plats och har inget större lust att tjata om det här igen utan väntar tills tiden är mogen. Om den blir det?
-
Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.
( Digitalkabel däremot.... )
petersteindl skrev:Flint skrev:Ja, verkan av impedans och missanpassning visar sig vid höga frekvenser, det har jag sagt hela tiden. Men att resultatet troligen/kanske kan märkas även inom det hörbara området. För högt.kabel beror missanpassningen på hur induktiv högtalaren är vid höga frekvenser. Högre impedans ger större missanpassning och därmed också tydligare kortslutning av vissa frekvenser, som förstärkaren ser det. Här lampsladd avslutad med Öhmans f/e-last igen som ett exempel.
Jag märker att budskapet/hypotesen inte trillar på plats och har inget större lust att tjata om det här igen utan väntar tills tiden är mogen. Om den blir det?
-
På vilket sätt märker du att budskapet/hypotesen inte trillar på plats? Det finns i alla fall inget i det jag skriver som motsäger det du skriver, gällande detta.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Jag vill bara inflika att Heaviside villkor för en transmissionsledning saknar all rimlig relevans då vi talar om längder i meter-klassen - inte överföring över atlanten.
På den gamla goda tiden kompenserade man långa (nu talar vi om många tusentals meter) kablar för audiofrekvensöverföring genom att införa serieinduktanser.
I musikanläggningar är det ingen svårighet att åstadkomma en kabel med försumbar åverkan på frekvensgången (och därmed också fasen) - alltså finns inget behov av kablar som uppfyller Heaviside villkor.
Flint skrev:Morello skrev:Jag vill bara inflika att Heaviside villkor för en transmissionsledning saknar all rimlig relevans då vi talar om längder i meter-klassen - inte överföring över atlanten.
På den gamla goda tiden kompenserade man långa (nu talar vi om många tusentals meter) kablar för audiofrekvensöverföring genom att införa serieinduktanser.
I musikanläggningar är det ingen svårighet att åstadkomma en kabel med försumbar åverkan på frekvensgången (och därmed också fasen) - alltså finns inget behov av kablar som uppfyller Heaviside villkor.
Hur många meter är det över Atlanten?
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Jag vill bara inflika att Heaviside villkor för en transmissionsledning saknar all rimlig relevans då vi talar om längder i meter-klassen - inte överföring över atlanten.
Hur många meter är det över Atlanten?
Avsevärt fler än mellan ditt slutsteg och dina högtalare.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.
Jag håller med, men området är för lite utforskat för att åtminstone jag ska avfärda det. Filter är en möjlighet som du säger och jag tippar att olika apparater fugerar som filter både mot kabeltok och andra apparaters egenskaper. Man hör alltså kombinationen och inte bara enstaka enheters egenskaper. Det kan vara förklaringen till varför vissa anser att det är stor skillnad på olika kablar. Det kanske finns skillnad med just deras setup, utöver placebo då förstås som troligen är den största felkällan. Men visst finns det skillnad på olika kablar rent elektriskt och då framför allt i MHz området. Jag vill alltså inte hävda att jag har rätt i sak men jag letar efter mätbara förklaringar till det som normalt brukar avfärdas som inbillning. Om inte annat för att kunna konstatera att det var bara inbillning, hela kabelköret. Men då undrar jag om inte alla EKK-ägare borde byta kabel för så kul är den ju inte att baxa med, om allt ändå låter lika.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.
Jag håller med, men området är för lite utforskat för att åtminstone jag ska avfärda det. Filter är en möjlighet som du säger och jag tippar att olika apparater fugerar som filter både mot kabeltok och andra apparaters egenskaper. Man hör alltså kombinationen och inte bara enstaka enheters egenskaper. Det kan vara förklaringen till varför vissa anser att det är stor skillnad på olika kablar. Det kanske finns skillnad med just deras setup, utöver placebo då förstås som troligen är den största felkällan. Men visst finns det skillnad på olika kablar rent elektriskt och då framför allt i MHz området. Jag vill alltså inte hävda att jag har rätt i sak men jag letar efter mätbara förklaringar till det som normalt brukar avfärdas som inbillning. Om inte annat för att kunna konstatera att det var bara inbillning, hela kabelköret. Men då undrar jag om inte alla EKK-ägare borde byta kabel för så kul är den ju inte att baxa med, om allt ändå låter lika.
Flint skrev: Vad rekommenderar du för äggledare till dina burkar, och på vilka grunder?
Morello skrev:Peter, fasdistorsion i audiofrekvensområdet för längder om några meter är försumbar. Det finns helt enkelt inget problem att lösa i detta avseende.
Jag mätte på skoj på en läng suprakabel om cirka 2,5 meter . Den relativa fasen är cirka 0,22 grader oaktat frekvens i registret 20-20k, dvs sannolikt mätutrustningens konstanta fel.
Så länge fasen är noll eller förhåller sig linjärt med avseende på frekvens uppstår som bekant inte någon fasdistrsion.
Vad är det som får dig att se fasdistorsion i audiokablar som ett problem?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Av vilken anledning är de frekvenserna av intresse i en högtalarkabel? Tycker man det känns jobbigt, så kan man välja en kabel som har högfrekvensfilter i sig så slipper det ens komma på tal.
LTS-kabeln borde då vara en rimlig ersättare.
Morello skrev:
Den bygger väl också på den hanteringsmässigt olämpliga EKK-snoken?
UrSv skrev:Nä, den består till större delen av EKKX och endast sluttampen (!) är EKK.
petersteindl skrev:Morello skrev:Peter, fasdistorsion i audiofrekvensområdet för längder om några meter är försumbar. Det finns helt enkelt inget problem att lösa i detta avseende.
Jag mätte på skoj på en läng suprakabel om cirka 2,5 meter . Den relativa fasen är cirka 0,22 grader oaktat frekvens i registret 20-20k, dvs sannolikt mätutrustningens konstanta fel.
Så länge fasen är noll eller förhåller sig linjärt med avseende på frekvens uppstår som bekant inte någon fasdistrsion.
Vad är det som får dig att se fasdistorsion i audiokablar som ett problem?
Vad är det som får dig att tro att jag pratar om fasdistorsion?
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster