Hur mycket drar stegen egentligen? (elverk)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Hur mycket drar stegen egentligen? (elverk)

Inläggav dawelito » 2016-07-13 16:21

Hejsan :)

jag ska ha en liten fest utomhus i helgen och jag kommer behöva dra dit elverk. detta är ljudsetupen:

steg 1: QSC gx7 steg som kommer tuffa på i 8ohm
steg 2: Lab.gruppen FP10000Q , alla kanalerna i 4ohm (4x2100wrms)
toppar: Hk audio pr:o 15"
Basar: 4st 2x18" lådor, (eighteensound 18lw2400)
Filter: DBX driverack PA

Har tillgång till 2st honda i20 inverter elverk (2kw/st) och ett 3fas elverk på runt 7kw.(minns ej namnet på 3fasaren). Första tanken var att köra ett slutsteg per honda I20 och 3fas verket till övrigt såsom lampor, dj bord, rökmaskin m.m..

Men behövs det verkligen? Har läst lite i min QSC manual och det står rätt luddigt men vad jag lyckades hitta var att det skulle dra max strax över 2kw. Men gör det verkligen det i verkligheten?

Tänkte mest ifall någon visste någon tumregel eller ifall någon här inne har mätt upp sina PA steg och kollat förbrukningen på dessa :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hur mycket drar stegen egentligen? (elverk)

Inläggav Perfector » 2016-07-13 16:24

dawelito skrev:Hejsan :)

jag ska ha en liten fest utomhus i helgen och jag kommer behöva dra dit elverk. detta är ljudsetupen:

steg 1: QSC gx7 steg som kommer tuffa på i 8ohm
steg 2: Lab.gruppen FP10000Q , alla kanalerna i 4ohm (4x2100wrms)
toppar: Hk audio pr:o 15"
Basar: 4st 2x18" lådor, (eighteensound 18lw2400)
Filter: DBX driverack PA

Har tillgång till 2st honda i20 inverter elverk (2kw/st) och ett 3fas elverk på runt 7kw.(minns ej namnet på 3fasaren). Första tanken var att köra ett slutsteg per honda I20 och 3fas verket till övrigt såsom lampor, dj bord, rökmaskin m.m..

Men behövs det verkligen? Har läst lite i min QSC manual och det står rätt luddigt men vad jag lyckades hitta var att det skulle dra max strax över 2kw. Men gör det verkligen det i verkligheten?

Tänkte mest ifall någon visste någon tumregel eller ifall någon här inne har mätt upp sina PA steg och kollat förbrukningen på dessa :)

Det borde stå bak på slutstegen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-07-13 16:48

Jo det gör det,nog. Men det dom anger där måste ju vara precis innan slutsteget exploderar typ.. driver ju 2st pa steg, delningsfilter, EQ och en stor integra dtr reciever i vardagsrummet på en 10A säkring.

Lär ta med alla elverk för säkerhets skull.. tänkte bara fall någon hade mätt upp sina grejer. . :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-07-13 20:58

Endel elverk ger dålig ström, som direkt bränner sönder elektronik prylar. Praktisk erfarenhet för länge sedan. Kanske främst vanligt med små elverk. Jag vet inte... bör kollas upp.

//Michael

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-07-13 23:08

3fas elverk ska inte vara några problem och inte heller de små fina te.x honda elverken med inverter.

http://www.bygghemma.se/inomhus/el-och- ... GwodsfcAmw

Men sämre "vanliga" elverk ska man inte köra känslig elektronik på.

NÄ jag tar med mig alla elverken så man är på den säkra sidan :)

Återgå till Teknikforum