Lönsamt att producera högtalare i Sverige?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Lönsamt att producera högtalare i Sverige?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-12 18:50

Ja hur är det? Audio Pro verkar gå rätt bra men de låter väl producera i låglöneländer? XTZ gör väl som Audio Pro? Guru har haft det kämpigt. Hur gör övriga och hur går det för dem? Knappast att de blr förmögna på högtalartillverkning, eller? Finns ju några här som länkat till sidor med ekonomisk information. Där ser det ut att vara närmast hobbyverksamhet för en del.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Lönsamt att producera högtalare i Sverige?

Inläggav paa » 2016-07-12 18:57

Procella bygger i Sverige, men lådorna kommer från Asien.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-07-12 19:33

"Flat pack" borde kunna beställas men monteras i Sverige.
Fraktkostnaderna bör kunna hållas nere fram till Sverige. Ut till kund så sänder man ändå inga större volymer.

Fördelen är att man då skulle kunna ha en bra QC-check och bygga efter beställning med ett min/max lager.

Oftast är väl problemet ändå att man bör komma upp i rejäla volymer sålda enheter innan det är tal om någon vettig lönsamhet.
Ska man sedan sitta med en R&D avdelning som kostar pengar, så krävs det ganska mycket volymer som skall säljas.
Det är få förunnat att kunna sälja samma modell år ut och år in.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-07-12 19:45

Vill man ha en låda på ca 100l med 3 inre kaviteter och finnish som en möbel ligger priset på ca 25 000kr per par att tillverka i Sverige.
Nöjer man sig däremot med en stativare typ B&W 805 kommer man ner på ca 15 000 per par tillverkat i Sverige med ovanstående finnish.

Letar man bland möbelfabriker i Asien så kan man hitta liknande kvalite för runt 1/5 av priset men man behöver följa med ordentligt i processen då det gärna tas genvägar annars.

Men iaf. om man ska tillverka lådorna i Sverige behöver man kunna ta bra betalt, antagligen över 50 000SEK till kund för en 3-vägare även om man snålat in på delningsfilter och element.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-12 19:52

Vill man tillverka utan att göra lådan själv så finns ju denna svenska tillverkare av lådor som även tar kundspecade ritningar.
http://www.joasnickeri.com/hogtalarlador.htm
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-07-12 20:02

Eftersom jag känner mig medskyldig till denna tråds ursprung kan jag bara kommentera att jag bedömer det som osannolikt att få bärighet i egen högtalartillverkning. Ok om en eller två personer skulle vara intresserad att köpa mina högtalare för ca 60.000 kr/par (ca 50 timmars arbete plus materialkostnad). Men för att få en inkomst krävs det ca 50 kunder per år och hur skulle det gå till?

Man kan undra hur många par Joka-speakers som Hifi-kit säljer per år... :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-12 21:33

Jo, möbelfinish kostar. Inte för inte var det en möbelfabrik som tillverkade lådorna till OA-51. Det var förstås ingen stor serie. Trots allt tillverkas det fortfarande mycket möbler i mina trakter även om Baltikum blivit en stor konkurrent.

Hur gör de stora tillverkarna av högtalare i Europa, tyska och brittiska. De har väl rätt stora serier? Danmark var väl länge en stormakt beträffande högtalartillverkning, inte minst som underleverantör till flera stora varumärken?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-12 22:17

https://www.marten.se/
http://procellaspeakers.com/
Sedan finns det ju tillverkare i andra delar av Europa som bygger på hemmaplan och som klarar sig även om den del av dem fått nya ägare, men de fortsätter att hålla tillverkning och design på hemmaplan, så visst går det annars skulle ALLA försvinna. Men Guru är väl kanske för dyra emot hobbyverksamhet med lägre priser som verkar ticka på. Aldrig förstått mig på varför Guru startades.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-13 01:20

Lazyworm skrev:Men iaf. om man ska tillverka lådorna i Sverige behöver man kunna ta bra betalt, antagligen över 50 000SEK till kund för en 3-vägare även om man snålat in på delningsfilter och element.

Gör man så då har man en skruv lös, både som byggare och köpare.
Det sista man snålar på är bestyckningen.
Hellre lådor som man kan efterbearbeta själv än dyra lådor med ruttna bestyckningar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-07-13 03:01

Perfector skrev:
Lazyworm skrev:Men iaf. om man ska tillverka lådorna i Sverige behöver man kunna ta bra betalt, antagligen över 50 000SEK till kund för en 3-vägare även om man snålat in på delningsfilter och element.

Hellre lådor som man kan efterbearbeta själv än dyra lådor med ruttna bestyckningar.

Det beror sig på till vilken grad man gör det, exempelvis kanske det kan vara värt att använda elektrolyter till basens delningsfilter och tjäna in 1000kr i inköpskostnad för en 3e ordningens elektrisk delning kring 300Hz.
Snålat in på innebär inte rutten, om man nu inte har en skruv lös.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-13 08:07

Jag tror absolut att det går att både utveckla och tillverka högtalare i Sverige bara man har en bra produkt som kan försvara prislappen samt har bra säljkanaler även till utlandet.

Vad som är helt nödvändigt dock är att man inte får tillbaka sålda exemplar med kvalitetsproblem för det sabbar både lönsamheten och varumärket, samt att det inte blir problem med leveranserna vilket knäcker ekonomin i företaget väldigt snabbt.

Det kanske är det riktigt svåra; inte att ta fram en tillräckligt bra produkt, utan att lägga tillräcklig fokus och styrning på att säkra upp kvalitet och leveransprecision. Eftermarknadsledet kräver andra kunskaper och färdigheter än produktutvecklingen, och man får inte "lita" på nån utan precis allt måste kontrolleras och följas upp.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-13 10:18

Ska man lyckas så krävs det många viktiga kontakter i branschen, och förmågan att bygga ett varumärke som får en skapligt genomslag i en större värld än Sverige.
Procella verkar ha lyckats med satsningen i sin nisch av hemmabiohögtalare i ett högre prissegment, där kunderna inte kräver pianofinish på prylarna vilket förenklar.
Men så är ägarna av företaget inte precis "glada amatörer" heller.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-13 10:21

Lazyworm skrev:
Perfector skrev:

Det beror sig på till vilken grad man gör det, exempelvis kanske det kan vara värt att använda elektrolyter till basens delningsfilter och tjäna in 1000kr i inköpskostnad för en 3e ordningens elektrisk delning kring 300Hz.
Snålat in på innebär inte rutten, om man nu inte har en skruv lös.

Touchee :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-13 10:59

Perfector skrev:

Har svårt att se att man kan sälja en högtalare för 50 000:- i obehandlad mdf eller spånskiva i den normala HiFi-handeln. Den kunden (blir nog inte så många fler) måste ha ett särdeles gott självförtroende.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-13 11:08

Flint skrev:
Perfector skrev:

Har svårt att se att man kan sälja en högtalare för 50 000:- i obehandlad mdf eller spånskiva i den normala HiFi-handeln. Den kunden (blir nog inte så många fler) måste ha ett särdeles gott självförtroende.

Priset blir inte detsamma då ju!
Att lägga mer kostnad på lådan än vad som ska i den känns som att köpa en dyr möbel med ett nödfack för musik i sig.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-13 11:42

Jag tror att om man ska bygga högtalare i Sverige så ska man häva på en rejäl prislapp och då finns det ju lite utrymme för även innehållet i lådan och kanske ännu viktigare, lådan i sig. Det finns ju gott om pengar bland de som har gott om pengar och dom tror jag inte ens fnyser åt budgettänkande när dom handlar imageprylar. Dyrt och exklusivt ska det vara men hur det låter spelar nog inte så stor roll.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-13 11:54

Flint skrev:Jag tror att om man ska bygga högtalare i Sverige så ska man häva på en rejäl prislapp och då finns det ju lite utrymme för även innehållet i lådan och kanske ännu viktigare, lådan i sig. Det finns ju gott om pengar bland de som har gott om pengar och dom tror jag inte ens fnyser åt budgettänkande när dom handlar imageprylar. Dyrt och exklusivt ska det vara men hur det låter spelar nog inte så stor roll.

Det ligger nå't i det du säger.
När jag var aktiv byggare hade jag kontakt med Rasksten i Mölnbo som kunde göra lådor i 20 mm granit, inte billigt men uschligt bra.
På ett möte hos Visaton berättades det om möjligheten och över 10 personer drog omedelbart fram plånboken och ville betala i förskott oavsett kostnaden.
Tyvär backade Visaton ur och affären blev ett luftslott utan substans.
så visst finns det folk som betalar för utseendet, men jag hör inte till dom.
Jag la alltid mest energi på element och filterval och därefter på låda och utseende utan att det blev skräckmonster av dom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-13 12:42

Perfector skrev:När jag var aktiv byggare hade jag kontakt med Rasksten i Mölnbo som kunde göra lådor i 20 mm granit, inte billigt men uschligt bra.

Sten är rätt resonant om man inte limmar i skikt med dämplim i mellan. Kolla Komorok's byggen.

Tror de allra flesta som spendar pengar på dyra högtalare vill att det ska se dyrt ut. Det är i varje fall nödvändigt på exportmarknader som t.ex. Tyskland, gärna högglans och förgyllt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-07-13 15:32

RogerGustavsson skrev:Hur gör de stora tillverkarna av högtalare i Europa, tyska och brittiska. De har väl rätt stora serier?

De flesta tillverkar naturligtvis i Kina, i synnerhet stora serier och produkter för nån tusing upp till säg 50000kr.

Jag har besökt flera fabriker och "mellanhänder" i Kina där det skyltas med kända lådor osv. som marknandsförs som "made in US"* tex. Allt tillverkas i Kina och ev. skruvas elementen in på plats i US*, trots att lådor, element och alles tillverkas i Kina.

Jag har sett det med märken av rang, både för högtalare och hörlurar.

Money makes the world go around och marknads(av)föring gör mig illamående.

* Byt US mot valfritt land i väst.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-13 15:42

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:När jag var aktiv byggare hade jag kontakt med Rasksten i Mölnbo som kunde göra lådor i 20 mm granit, inte billigt men uschligt bra.

Sten är rätt resonant om man inte limmar i skikt med dämplim i mellan. Kolla Komorok's byggen.

Tror de allra flesta som spendar pengar på dyra högtalare vill att det ska se dyrt ut. Det är i varje fall nödvändigt på exportmarknader som t.ex. Tyskland, gärna högglans och förgyllt.

Är inte överens med dig om stenen.
Bly/gummimattor på lådans väggar dämpar det och antingen profilskum elleräggkartonger dämpar akustiken i lådan.
Det har byggts med sten i både 10 mm för mindre högtalare och 20 mm för större byggen.
Ingen har haft resonansproblem.
Enda nackdelen är vikten.
En 60 liters låda väger runt 50 kilo utan element och filter.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-13 18:58

Flint skrev:Jag tror att om man ska bygga högtalare i Sverige så ska man häva på en rejäl prislapp och då finns det ju lite utrymme för även innehållet i lådan och kanske ännu viktigare, lådan i sig. Det finns ju gott om pengar bland de som har gott om pengar och dom tror jag inte ens fnyser åt budgettänkande när dom handlar imageprylar. Dyrt och exklusivt ska det vara men hur det låter spelar nog inte så stor roll.

Finns en butik här hemma som har ganska gott om bilder på kundernas anläggningar som oftast kostat mycket, men miljön som de står i är tveksam ur ljudsynpunkt.... Så du är inne på rätt linje om att hur det spelar har mindre betydelse.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-14 22:11

paa skrev:Procella bygger i Sverige, men lådorna kommer från Asien.

Verkar som man lessnat på kinesisk kvalitet och leveranssäkerhet och att man vänt sig till Baltikum för lådorna numera.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-14 22:42

Perfector skrev:
Flint skrev:
Perfector skrev:Gör man så då har man en skruv lös, både som byggare och köpare.

Att lägga mer kostnad på lådan än vad som ska i den känns som att köpa en dyr möbel med ett nödfack för musik i sig.
Men det är jag det.

Att sälja något annat än en fullständigt färdig produkt hos en HiFi-handlare är ett skämt. Finns inte på kartan att någon oavsett hur det låter får släpa hem något till en familj som ser ut som hembyggen för 50'000. Vill också påpeka att 10.000 går bort i moms. Sedan 30-35% i bruttohandlarmarginal sedan lika mycket i distributörsmarginal och kvar blir vad? Runt 50000X 0.8X0.65X0.65=16900:- förstås minus förtjänsten i tillverkningsled. Köra med billiga kondingar? Eller kanske göra något annat?

mvh/Harryup

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-07-15 05:16

Harryup skrev:
Perfector skrev:
Flint skrev:Har svårt att se att man kan sälja en högtalare för 50 000:- i obehandlad mdf eller spånskiva i den normala HiFi-handeln. Den kunden (blir nog inte så många fler) måste ha ett särdeles gott självförtroende.

Men det är jag det.

Att sälja något annat än en fullständigt färdig produkt hos en HiFi-handlare är ett skämt. Finns inte på kartan att någon oavsett hur det låter får släpa hem något till en familj som ser ut som hembyggen för 50'000. Vill också påpeka att 10.000 går bort i moms. Sedan 30-35% i bruttohandlarmarginal sedan lika mycket i distributörsmarginal och kvar blir vad? Runt 50000X 0.8X0.65X0.65=16900:- förstås minus förtjänsten i tillverkningsled. Köra med billiga kondingar? Eller kanske göra något annat?

mvh/Harryup

Jag gillar beräkningar.

Detta betyder att staten tjänar mer än tillverkaren/säljaren, för varje sålt exemplar. Speciellt om man måste hyra en butikslokal.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-15 08:27

Harryup skrev:
Perfector skrev:
Flint skrev:Har svårt att se att man kan sälja en högtalare för 50 000:- i obehandlad mdf eller spånskiva i den normala HiFi-handeln. Den kunden (blir nog inte så många fler) måste ha ett särdeles gott självförtroende.

Men det är jag det.

mvh/Harryup

Naturligtvis har du rätt i att produkten ska vara färdig och ha en finish som tilltalar, men att lägga mer kraft på lådan än bestyckningen ger mig rysningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-15 08:39

ante_77 skrev:
Harryup skrev:
Perfector skrev:Priset blir inte detsamma då ju!
Men det är jag det.

mvh/Harryup

Jag gillar beräkningar.

Detta betyder att staten tjänar mer än tillverkaren/säljaren, för varje sålt exemplar. Speciellt om man måste hyra en butikslokal.

Den kostnaden betalas av bruttohandlarmarginalen som skall betala löner och kostnader för att ha butik inklusive annonsering osv.
Väldigt få blir feta på att hålla på med HiFi-tillverkning och försäljning.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-15 08:45

Perfector skrev:
Harryup skrev:
Men det är jag det.

mvh/Harryup

Naturligtvis har du rätt i att produkten ska vara färdig och ha en finish som tilltalar, men att lägga mer kraft på lådan än bestyckningen ger mig rysningar.

Det behöver man nödvändigtvis inte göra men tror knappast att det finns plats för flera HiFi-kit i Sverige. Och en vanlig handlare är ju inte direkt sugen på att sälja platta paket med all support som det ger. Är en speciell nisch som passar om du likt Ino har kunskapen att hantera allt runt produkten.
Men manuellt arbete som att finsnickra är inte billigt i Sverige, i synnerhet om det skall hanteras i små volymer.

mvh/Harryup

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-07-15 09:28

Harryup skrev:
ante_77 skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Jag gillar beräkningar.

Den kostnaden betalas av bruttohandlarmarginalen som skall betala löner och kostnader för att ha butik inklusive annonsering osv.
Väldigt få blir feta på att hålla på med HiFi-tillverkning och försäljning.

/Harryup

Staten blir fet utan att lyfta ett finger.
Som egenföretagare står du för alla risker och får inte en spänn om du går i konkurs.

Jag tycker att det verkar lite galet.

Skulle man däremot lyckas så är man ett kapitalistsvin som bör dela med sig av den lilla "förmögenhet" man har lyckats skrapa ihop, på bekostnad av eventuella skilsmässor och andra familjerelaterade bortfall.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-15 10:38

Harryup skrev:
Perfector skrev:

Men det är jag det.

mvh/Harryup

Din beräkning gäller snarast 80-talets marginalstruktur. Idag ser situationen lite annorlunda ut. Handlarna säljer och promotar inte högtalare under 50 % marginal. Ungefär samma gäller etablerade distributörer. Så, om högtalarna kostar 50 000 kr till konsument så är det 40 000 utan moms. Handlarna köper för 20 000 kr och distributör för 10 000 kr. Sedan får man kalkylera en marknadsföringskostnad på 2500 kr per högtalarpar och en bra säljorganisation skall ha 2000 kr per sålt par. Kvar blir 5500 kr. Utav det skall företaget täcka sina fasta kostnader och R&D och eventuella patentkostnader och ge en viss vinst. Tillverkningskostnaden som man köper in en produkt för måste då vara 2500 kr. En OEM tillverkare kalkylerar med 50 % marginal. Produktens verkliga tillverkningskostnad är då 1250 kr. Det är den krassa verkligheten. Det är därför man måste gå på direktförsäljning eller hoppa över ett led, exempelvis distributörsledet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-07-15 10:55

petersteindl skrev:
Harryup skrev:
Men det är jag det.

mvh/Harryup

Din beräkning gäller snarast 80-talets marginalstruktur. Idag ser situationen lite annorlunda ut. Handlarna säljer och promotar inte högtalare under 50 % marginal. Ungefär samma gäller etablerade distributörer. Så, om högtalarna kostar 50 000 kr till konsument så är det 40 000 utan moms. Handlarna köper för 20 000 kr och distributör för 10 000 kr. Sedan får man kalkylera en marknadsföringskostnad på 2500 kr per högtalarpar och en bra säljorganisation skall ha 2000 kr per sålt par. Kvar blir 5500 kr. Utav det skall företaget täcka sina fasta kostnader och R&D och eventuella patentkostnader och ge en viss vinst. Tillverkningskostnaden som man köper in en produkt för måste då vara 2500 kr. En OEM tillverkare kalkylerar med 50 % marginal. Produktens verkliga tillverkningskostnad är då 1250 kr. Det är den krassa verkligheten. Det är därför man måste gå på direktförsäljning eller hoppa över ett led, exempelvis distributörsledet.

Mvh
Peter

Så vad tjänar då staten och vad tjänar han som säljer produkten (netto) per såld enhet?
Jag orkar inte räkna och jag är en stor ovän av ekonomi.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi