Det var väldigt längesedan!
Jag har återigen efter flera år börjat labba lite med högtalare och olika konstruktioner.
Den nya konstruktionen kommer att använda "nygamla" element.
SS 8545K-00 och SS D2905/9500 parmatchade diskanter.
Tänkt delning är runt 2000Hz.
I huvudet tänker jag 12dB Linkwitz-Riley liknande filter, men är inte främmande för någon serievariant heller.
Detta kommer att klara området ner till 80Hz eller strax över det.
Tanken är att hamna på ett Q runt 0,7 vid tänkte nedre delning, för bra summering av hela filter funktionen.
Nedre registret blir 2st sidomonterade SLS 10" or per låda, förslag på andra element är välkomna här.
Dessa kommer att gå via min hemmabioreciever och köras på LFE kanalen, antingen genom Minidsp eller mina hemsnickrade LT-kort.
Vilka för övrigt funkar kanon än idag, inte ett problem under alla år.
Det ska sägas att jag har ett par lådor som är tänkta att återanvända, men göra en baffel av "optimalt" snitt då det saknas idag.
Hade en PDF någonstans till dessa, har för mig projektet hette reference33 eller något sådant.
Använde 2st Vifa PL17 element och någon Vifa diskant, men har PDF:en på jobbet och har semester nu.
Lådorna är byggda idag och jag kan få dem gratis, så det får bli en utgångspunkt för detta bygget.
Är väl medveten om att lådvolymen ...gissningsvis runt 25-35 liter för 2 stycken 10:or är i underkant.
Men som det är nu så spelar vi fortfarande på ganska moderata volymer pga av barn.
Dock inte svårare än att komplettera med fler baslådor om det skulle vara så.
Nu kommer vi till själva den roliga delen...nämligen att designa en baffel som skulle passa dessa element.
Eftersom jag sitter på en hyfsad CNC, så tänkte jag 3D fräsa baffeln till de nya högtalarna.
Först och främst så vill jag ta reda på den så omdiskuterade fokalpunkten för både mid och diskant elementen.
För att eventuellt kunna förskjuta diskanten bakåt i baffeln och få ett från början gynsamt utgångsläge.
Eftersom jag kan CNC fräsa och tänkte använda 30mm MDF som utgångsmaterial så kan jag få till väldigt stora rundningar av baffelkanter och förskjutningar av diskant element.
Min fråga är till att börja med följande.
Jag känner att genom att läsa följande tråd. Hur mäter man enklast vågfrontens form? har jag fått ett ganska bra grepp på hur jag rent fysiskt utför mätningen.
Det blir ju samma form av mätning på de olika elementen.
Men hur räknar jag ut hur många mm jag eventuellt skall förskjuta diskanten?
Har försökt hitta och läsa mig till det mången gång, men det har aldrig mig veterligen skrivits någon instruktion på förfarande med utförliga räkneexempel.
Skulle någon vilja ha vänligheten att peka mig i rätt riktning?
Därifrån kan det tänkas bli en byggtråd med baffelfrågor och tester, men först vill jag ha vettiga grunder att stå på som sagt.
Då kommer det gå att göra något vettigt och tillfredställande på mina nuvarande grunder.
Mvh
Patrik