Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Hmmm, och här är många av åsikten att man kan knappast höra skillnad på Spotify och CD. Kanske folk spelar musik som döljer/inte kräver högre kvalité.
Personligen är känslan att Spotify låter tråkigt i längden, CD låter helt ok och de High-res filer jag spelat upp generellt låter/upplevs låta aningen bättre.
/Harryup
JM skrev:Vissa av mina vinylskivor låter bättre än motsvarande CD. Men då är det andra variabler än "högupplöst" eller ej?
shifts skrev:Har ni som kommenterar läst pappret överhuvudtaget? Det har jag och jag drar inte era (ni som antyder att debatten är över) slutsatser och det gör heller de som skrev pappret (min tolkning).
JM skrev:Vanligtvis svarar jag inte på substanslösa påhopp - men nu gör jag ett undantag.
Vilka är då dina konkreta slutsatser utifrån artikeln och vilka är dina sakliga argument?
JM
JM skrev:Dvs vi bör kräva bättre "upplösning" än CD-ljud i framtiden.
JM skrev:Dvs vi bör kräva bättre "upplösning" än CD-ljud i framtiden.
[23] B. Theiss and M. O. J. Hawksford, “Phantom Source Perception in 24 Bit @ 96 kHz Digital Audio,”
Harryup skrev:Personligen är känslan att Spotify låter tråkigt i längden, CD låter helt ok och de High-res filer jag spelat upp generellt låter/upplevs låta aningen bättre.
/Harryup
Svante skrev:... Det finns mängder med fallgropar där, när man jämför material med olika samplingsfrekvenser. Säg att jag vill jämföra 192/24 med 44,1/16
Det första är hur man skaffar sig filerna. Det är frestande att utgå ifrån 192/24, konvertera den till 44,1/16 och spela upp de två filerna. Det inför två osäkerheter, dels vad man använder för omsamplare, dels vad man använder för DAC. Båda kräver rekonstruktionsfilter, och de avviker gärna med några tiondela dB vid de allra högsta frekvenserna, vilket blir hörbart om man har en tillräckligt ung lyssnare och om man fixar med direkt jämförelse i ett AB-test. Man kan göra sig av med DACens skillnader i hur den påverkar ljudfiler med olika samplingsfrekvens genom att sampla ner och sedan sampla upp igen och genomföra lyssningen mellan två 192 kHz-filer. Då faller motsvarande uppgift på omsamplaren.
Vid min hastiga genomläsning (rätta mig om jag har fel) så verkar de inte ha granskat omsamplingsförfarandena särskilt i de olika artiklarna, och har man inte gjort det så räcker det med att någon eller några av artiklarna har missat det för att man ska få signifikans i det totala utfallet.
Man kan förstås tolka detta som att utrustningen som den är ger en hörbar påverkan, men då ska man inte skylla det på formatet eller högupplöst vs "lågupplöst". Det vore lika dumt som att säga att vinylmediet är bättre än CD-mediet.
Svante skrev:Det där är en studie som är vansinnigt svår att värdera, och jag ska erkänna att jag bara skumläste den. De har valt ut och gått igenom ett trettital studier noga och värderat hur bra de är, men jag undrar om de alls har kollat hur lyssningarna gick till i de olika studierna. Det finns mängder med fallgropar där, när man jämför material med olika samplingsfrekvenser. Säg att jag vill jämföra 192/24 med 44,1/16
Det första är hur man skaffar sig filerna. Det är frestande att utgå ifrån 192/24, konvertera den till 44,1/16 och spela upp de två filerna. Det inför två osäkerheter, dels vad man använder för omsamplare, dels vad man använder för DAC. Båda kräver rekonstruktionsfilter, och de avviker gärna med några tiondela dB vid de allra högsta frekvenserna, vilket blir hörbart om man har en tillräckligt ung lyssnare och om man fixar med direkt jämförelse i ett AB-test. Man kan göra sig av med DACens skillnader i hur den påverkar ljudfiler med olika samplingsfrekvens genom att sampla ner och sedan sampla upp igen och genomföra lyssningen mellan två 192 kHz-filer. Då faller motsvarande uppgift på omsamplaren.
Vid min hastiga genomläsning (rätta mig om jag har fel) så verkar de inte ha granskat omsamplingsförfarandena särskilt i de olika artiklarna, och har man inte gjort det så räcker det med att någon eller några av artiklarna har missat det för att man ska få signifikans i det totala utfallet.
Man kan förstås tolka detta som att utrustningen som den är ger en hörbar påverkan, men då ska man inte skylla det på formatet eller högupplöst vs "lågupplöst". Det vore lika dumt som att säga att vinylmediet är bättre än CD-mediet.
Nä, risken för att förorena resultaten med klassiska misstag från någon av studierna känns för stor för att jag skulle säga att metastudien är ett bra sätt att ta reda på om högupplösande format är nödvändiga eller inte. Det kräver en noggrannhet och kunskap som jag faktiskt inte tror att så stor andel av forskarna har.
hcl skrev:Något som jag noterat och som i mitt tycke är problematiskt är att en mix som gjorts med nedsamplad monitorlyssning (högupplöst inspelning mixad för subjektivt bästa resultat med monitorlyssning genom utrustning som krävt nedsamplad digital signal - 44.1 kHz samplingstakt) inte ger bästa möjliga mix-resultat då slutmixen renderas till en högupplöst fil för "finlyssning". Däremot blir det bra om man även monitorlyssnar högupplöst, renderar till högupplöst fil resp. samplar ner slutresultatet (t.ex. till CD-kvalitet). Det blir lite sämre än högupplöst originalmix, men inte alls lika "dåligt" resultat som om man mixar på 44.1 kHz monitorlyssning.
DQ-20 skrev:3. Generellt sett är AES inte särskilt vetenskapligt högstående, men jag bedömer att den aktuella artikeln är ett ärligt försök att med EN metod (meta-analys) försöka komma till någon slutsats. Det är ett bidrag men inget definitivt svar.
hcl skrev:Givetvis är det svårt att skilja format och uppspelningsapparatur (i ett lyssningstest) och denna svårighet bör enligt min mening inbegripas på något sätt vid jämförelse av olika format (men givetvis påpekas som en påverkande faktor). Ur ett användarperspektiv är det ju det som räknas i slutändan (vid musiklyssning). Om uppfattad signaldestruktion (antagen formatskillnad) uppstår vid inspelningen t.ex. i samband med antivikningsfiltrering (givet inspelning med CD-samplingsfrekvens) eller vid nedsampling från inspelning gjord med högre samplingsfrekvens spelar mindre roll, ur ett användarpersepktiv. Det väsenliga är ju om det är skillnad och om negativ påverkan minskar vid uppspelning av material inspelat med högre samplingstakt och/eller bitdjup.
Almen skrev:hcl skrev:Något som jag noterat och som i mitt tycke är problematiskt är att en mix som gjorts med nedsamplad monitorlyssning (högupplöst inspelning mixad för subjektivt bästa resultat med monitorlyssning genom utrustning som krävt nedsamplad digital signal - 44.1 kHz samplingstakt) inte ger bästa möjliga mix-resultat då slutmixen renderas till en högupplöst fil för "finlyssning". Däremot blir det bra om man även monitorlyssnar högupplöst, renderar till högupplöst fil resp. samplar ner slutresultatet (t.ex. till CD-kvalitet). Det blir lite sämre än högupplöst originalmix, men inte alls lika "dåligt" resultat som om man mixar på 44.1 kHz monitorlyssning.
Jag tror att det stora problemet i det avseendet är om man mixar i 16 bitar i stället för 20 eller 24. Generellt har jag lite svårt att associera annat än bitdjupet till upplösningen; samplingsfrekvensen är ju "enbart" bandbreddsbegränsande. Men det kanske är en semantisk fråga.
Svante skrev:Almen skrev:hcl skrev:Något som jag noterat och som i mitt tycke är problematiskt är att en mix som gjorts med nedsamplad monitorlyssning (högupplöst inspelning mixad för subjektivt bästa resultat med monitorlyssning genom utrustning som krävt nedsamplad digital signal - 44.1 kHz samplingstakt) inte ger bästa möjliga mix-resultat då slutmixen renderas till en högupplöst fil för "finlyssning". Däremot blir det bra om man även monitorlyssnar högupplöst, renderar till högupplöst fil resp. samplar ner slutresultatet (t.ex. till CD-kvalitet). Det blir lite sämre än högupplöst originalmix, men inte alls lika "dåligt" resultat som om man mixar på 44.1 kHz monitorlyssning.
Jag tror att det stora problemet i det avseendet är om man mixar i 16 bitar i stället för 20 eller 24. Generellt har jag lite svårt att associera annat än bitdjupet till upplösningen; samplingsfrekvensen är ju "enbart" bandbreddsbegränsande. Men det kanske är en semantisk fråga.
Det finns goda skäl att använda både högre samplingsfrekvens och bitdjup vid mixning. Själv är jag anhängare av flyttalsimplementeringar vid signalbehandling eftersom man då slipper hålla på med optimal utstyrning i alla led, man får "oändligt SNR" sett ur praktisk synvinkel. Vid mixning har man också ofta realtidsimplementering av olinjär signalbehandling, och den beter sig bättre map vikning om man kör i högre samplingsfrekvens.
Men när man väl har en färdig mix i tex 96/24 så förlorar den typiskt inte alls på att konverteras till 44,1/16 om det görs på rätt sätt. <Och nu ska jag göra något jag inte tycker om:> Och jämför man med det som brukar göras med en slutmix, dvs mastering, så pratar vi om en påverkan som är många storleksordningar större. <...man bör ju inte jämföra med något dåligt för att ursäkta något mindre dåligt>
Ett seriöst test av samplingsfrekvenser borde göras genom att utgå från produktioner i 96/24 eller bättre som samplas ner till 44,1/16 och sedan tillbaka upp och jämförs med originalet med den bästa omsamplare man kan hitta.
Artikeln skrev:The meta-analysis also did not pursue questions regarding specific implementations of audio systems, such as the choice of filtering applied, the specific high resolution audio format that was chosen, or the influence of the various hardware components in the audio recording and reproduction chain (other than assessing potential biases that might be introduced by poor choices).
Results showed a small but statistically significant ability of test subjects to discriminate high resolution content, and this effect increased dramatically when test subjects received extensive training.
Almen skrev:Ja, och kanske en som borde göra att man inte skriver attResults showed a small but statistically significant ability of test subjects to discriminate high resolution content, and this effect increased dramatically when test subjects received extensive training.
Rille skrev:Jag trodde att detta var ett uttömt ämne som redan var färdigdiskuterat. Jag har lyssnat på identiskt ursprungsmatrial som blivit omsamplat till olika upplösning både bitljup och samplingsfrekvens samt i olika format.
Svante skrev:Rille skrev:Jag trodde att detta var ett uttömt ämne som redan var färdigdiskuterat. Jag har lyssnat på identiskt ursprungsmatrial som blivit omsamplat till olika upplösning både bitljup och samplingsfrekvens samt i olika format.
...och där blir ju den stora frågan vilka egenskaper omsamplaren hade. Har man inte koll på det så vet man inte vad testet innebär.
AndreasArvidsson skrev:Svante skrev:Rille skrev:Jag trodde att detta var ett uttömt ämne som redan var färdigdiskuterat. Jag har lyssnat på identiskt ursprungsmatrial som blivit omsamplat till olika upplösning både bitljup och samplingsfrekvens samt i olika format.
...och där blir ju den stora frågan vilka egenskaper omsamplaren hade. Har man inte koll på det så vet man inte vad testet innebär.
Och även om du har koll på det, vad är det du faktiskt testat: Skillnaden mellan olika samplingshastigheter eller hur en specifik DAC hanterar olika samplingshastigheter?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 17 gäster