Tarzan skrev:Jag börjar redan tvivla. Seas ca22rnx ser ju trevligare ut spridningsmässigt upp emot 3000 Hz än ca22rny som jag köpt, och faller ovanför det av så att det egentligen bara behövs baffelstegskompensering om man delar vid 3000 Hz, vilket jag ju siktat på. Men nu ligger antagligen RNY och väntar på hemköp. Det skadar ju inte att testa. I värsta fall får jag väl sälja RNY vidare eller använda dem till något annat.
RNY:
[ Bild ]
RNX:
[ Bild ]
Den potentiellt äckliga peaken vid just 3kHz skulle man ju kunna bekämpa med en kant någonstans på baffeln som ger en utsläckning där, om det är praktiskt möjligt avståndsmässigt.
Såhär i efterhand inför version 2 (som kanske blir av någon gång) tänker jag faktiskt att jag hade rätt när jag tänkte RNX istället för RNY. Ett problem med version 1, alltså med RNY, är hur on-axis-ljudet sträcker sig mycket högre upp i frekvens än off-axis-ljudet. Om tonkurvan on-axis föll av brantare vid en lägre frekvens ungefär vid samma frekvens som off-axis-ljudet, skulle delningen till diskanten kunna göras brantare genom att utnyttja den akustiska effekten av waveguiden bättre.
Sett till den tonkurva som presenterats av SEAS för RNX känns det som om det skulle vara enklare att dela, men frågan är hur elementet beter sig i praktiken jämfört med RNY. RNX har ju till exempel en mindre magnet, vilket borde ge ett högre q-värde vid avrullningen i basen. Det ser jag inte som ett problem eftersom jag tycker att RNY faller av lite för flackt för att det ska kunna utnyttjas effektivt som en del av högpassfiltret vid 80 Hz.
En annan olikhet mellan elementen är ju att RNX har en peak vid 3000 Hz medan RNY har en väldigt jämn tonkurva on-axis. Jag tänker att peaken skulle kunna bekämpas med ett väl valt avstånd till kanten på hyllan. Hur är det nu? Reflexen som kommer från ett underlag som "försvinner" blir en reflex i motfas (diffraktion), men frågan är om det går att komma fram till var exakt ifrån peaken kommer så att avståndet kan regleras efter det. Förhoppningsvis går det att placera elementet så nära kanten som möjligt.
En annan förändring jag hade velat göra är att göra lådan grundare så att den kan placeras närmre väggen så att utsläckningen hamnar vid en lite högre frekvens, så att den blir lättare att dämpa bort.