Lönsamt att producera högtalare i Sverige?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Lönsamt att producera högtalare i Sverige?

Inläggav petersteindl » 2016-07-15 11:20

ante_77 skrev:
petersteindl skrev:
Harryup skrev:
Att sälja något annat än en fullständigt färdig produkt hos en HiFi-handlare är ett skämt. Finns inte på kartan att någon oavsett hur det låter får släpa hem något till en familj som ser ut som hembyggen för 50'000. Vill också påpeka att 10.000 går bort i moms. Sedan 30-35% i bruttohandlarmarginal sedan lika mycket i distributörsmarginal och kvar blir vad? Runt 50000X 0.8X0.65X0.65=16900:- förstås minus förtjänsten i tillverkningsled. Köra med billiga kondingar? Eller kanske göra något annat?

mvh/Harryup

Din beräkning gäller snarast 80-talets marginalstruktur. Idag ser situationen lite annorlunda ut. Handlarna säljer och promotar inte högtalare under 50 % marginal. Ungefär samma gäller etablerade distributörer. Så, om högtalarna kostar 50 000 kr till konsument så är det 40 000 utan moms. Handlarna köper för 20 000 kr och distributör för 10 000 kr. Sedan får man kalkylera en marknadsföringskostnad på 2500 kr per högtalarpar och en bra säljorganisation skall ha 2000 kr per sålt par. Kvar blir 5500 kr. Utav det skall företaget täcka sina fasta kostnader och R&D och eventuella patentkostnader och ge en viss vinst. Tillverkningskostnaden som man köper in en produkt för måste då vara 2500 kr. En OEM tillverkare kalkylerar med 50 % marginal. Produktens verkliga tillverkningskostnad är då 1250 kr. Det är den krassa verkligheten. Det är därför man måste gå på direktförsäljning eller hoppa över ett led, exempelvis distributörsledet.

Mvh
Peter

Så vad tjänar då staten och vad tjänar han som säljer produkten (netto) per såld enhet?
Jag orkar inte räkna och jag är en stor ovän av ekonomi.

Staten tjänar produktens moms och löneskatt och arbetsgivaravgifter i samband med alla inblandade från ax till limpa. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-07-15 13:18

XTZ med direktförsäljning är ju en variant för att få ner kostnader. Ser nu på deras hemsida att man får bli delägare, frågan är. Varför skulle man vilja bli det :? ?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

JM

Inläggav JM » 2016-07-15 13:26

petersteindl skrev:
ante_77 skrev:
petersteindl skrev:
Din beräkning gäller snarast 80-talets marginalstruktur. Idag ser situationen lite annorlunda ut. Handlarna säljer och promotar inte högtalare under 50 % marginal. Ungefär samma gäller etablerade distributörer. Så, om högtalarna kostar 50 000 kr till konsument så är det 40 000 utan moms. Handlarna köper för 20 000 kr och distributör för 10 000 kr. Sedan får man kalkylera en marknadsföringskostnad på 2500 kr per högtalarpar och en bra säljorganisation skall ha 2000 kr per sålt par. Kvar blir 5500 kr. Utav det skall företaget täcka sina fasta kostnader och R&D och eventuella patentkostnader och ge en viss vinst. Tillverkningskostnaden som man köper in en produkt för måste då vara 2500 kr. En OEM tillverkare kalkylerar med 50 % marginal. Produktens verkliga tillverkningskostnad är då 1250 kr. Det är den krassa verkligheten. Det är därför man måste gå på direktförsäljning eller hoppa över ett led, exempelvis distributörsledet.

Mvh
Peter

Så vad tjänar då staten och vad tjänar han som säljer produkten (netto) per såld enhet?

Staten tjänar produktens moms och löneskatt och arbetsgivaravgifter i samband med alla inblandade från ax till limpa. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Att kalla högtalarförsäljningen för hobbyverksamhet framstår som ett lönsamt tilltag men kanske inte helt etiskt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-07-15 13:30

Enligt vilken etik då?
Betalas bara skatten är det ju ett smart sätt att bedriva direktförsäljning.
Finns underlaget för att sälja produkterna så är det ju bara att tuta och köra.
Jag tror vi får se mycket mer sånt i framtiden.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-07-15 14:31

Inget argument, jag har ingen synpunkt. Bara ett underlag:

Skatteverket skrev:• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.

Om ... verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den
beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet.
Don’t just do something, sit there.

JM

Inläggav JM » 2016-07-15 14:33

Således betalas inga skatter mm på hobbyförsäljning.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-15 14:46

JM skrev:
Att kalla högtalarförsäljningen för hobbyverksamhet framstår som ett lönsamt tilltag men kanske inte helt etiskt.

JM

En tråd har redan rensats från denna typ av insinuationer. Men du ska tydligen på det igen. Varför?

Om en verksamhet skattemässigt är att betrakta som en hobbyverksamhet SKA det beskattas som en hobbyverksamhet. Annars gör man fel. För att något skattemässigt skall betraktas som en hobby gäller enligt Skatteverket följande:

• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan

Dessa är objektiva rekvisit. Säljer man produkter som man tillverkar på sin fritid, dvs. under den tid man inte ägnar sig åt sin huvudsakliga försörjning, och denna försäljning inte utgör den huvudsakliga försörjningen SKA man deklarera överskottet som inkomster från hobbyverksamhet. Säljer man endast produkter behöver man inte F-skattesedel, men man behöver redovisa momsen. Får man överskott måste man betala egenavgifter på inkomsterna från hobbyverksamheten. Redovisning enligt kontantmetoden. Det finns även subjektiva revisit för gränsen mellan hobby- och näringsverksamhet och en vanlig summa är ca 30000 kr men är inte huggen i sten. Dock kvarstår faktum att man inte behöver f-skattesedel om man bara säljer produkter.

Men åter till ordets allmänna betydelse: hobby är något man ägnar sig åt som en bisyssla utan egentligt vinstintresse. Om man bedriver denna hobby som enskild näringsidkare och tar upp inkomsterna under näringsverksamhet eller som hobby och tar upp inkomsterna under tjänst är endast en skattetekniskt fråga - men skatt får man betala i alla fall. Om man betraktar något som hobby eller inte är upp till utövaren. Hur den skall beskattas bestämmer Skatteverket.

/DQ-20
Senast redigerad av DQ-20 2016-07-15 15:17, redigerad totalt 2 gånger.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-07-15 14:47

Kan man inte ha ett företag för att det är skoj?`

Jag vet flera fritidsföretagare som knyter flugor, ger behandlingar, fixar websidor etc - allt utanför det ordinarie arbetet.
De skriver både kvitton och fakturor, men driver företagen för att de gillar det. Som en hobby, således.
En hobby de dessutom tjänar lite extra pengar på. Varför skulle man inte kunna tillverka högtalare?

Jag tycker ni är lite snäva i begreppen här. Svepande anklagelser drabbar som vanligt alla, men träffar ingen.
Om det är Ino som avses, skriv det då. Men då är det bäst att det finns rejält på fötterna vad gäller dess skatteinbetalningar annars är det bara fult förtal.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-15 14:48

KarlXII skrev:Kan man inte ha ett företag för att det är skoj?`

Jag vet flera fritidsföretagare som knyter flugor, ger behandlingar, fixar websidor etc - allt utanför det ordinarie arbetet.
De skriver både kvitton och fakturor, men driver företagen för att de gillar det. Som en hobby, således.
En hobby de dessutom tjänar lite extra pengar på. Varför skulle man inte kunna tillverka högtalare?

Jag tycker ni är lite snäva i begreppen här. Svepande anklagelser drabbar som vanligt alla, men träffar ingen.
Om det är Ino som avses, skriv det då. Men då är det bäst att det finns rejält på fötterna vad gäller dess skatteinbetalningar annars är det bara fult förtal.

My thoughts exactly.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-07-15 15:21

Japp... När vi vanliga människor till vardags säger "hobby", så är det inte alltid samma sak som det skatteverket kallar hobby. ...och oftas används ordet i sammanhang som inte handlar om ekonomi/bokföring/deklaration. T.ex. typ DIY'ande av högtalare och förstärkare av och till sig själv.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-07-15 15:27

petersteindl skrev:
ante_77 skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Med vänlig hälsning
Peter

Så staten får minst 10k och gör försäljningen vinst åt försäljaren så ökar staten sin inkomst.

Så en högtalare för 50k....
Gör försäljaren då en lika fin vinst som staten? Ja, rent generellt sett?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-15 15:34

Jag tror säkert att Ingvar Kamprad skulle pensionerat sig för länge sedan, om det inte var skoj!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-07-15 15:46

paa skrev:

Jag tror säkert att Ingvar Kamprad skulle pensionerat sig för länge sedan, om det inte var skoj!

Det tror inte jag heller. Men han har knappast gjort det utanför det ordinarie arbetet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-15 16:10

http://www.bolagsupplysningen.se/compan ... on/338414/
http://www.allabolag.se/620409PJND/verksamhet
KarlXII skrev:Enligt vilken etik då?
Betalas bara skatten är det ju ett smart sätt att bedriva direktförsäljning.
Finns underlaget för att sälja produkterna så är det ju bara att tuta och köra.
Jag tror vi får se mycket mer sånt i framtiden.

Är länkarna ovan täcken på bra etik? 8O Finns väl ingen på det här forumet som varit med länge som inte vet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Etik
Tuta och köra är det säkert många som vill, men göra rätt för sig som de flesta vanliga dödliga måste göra är inte alltid så poppis hos dem som bara vill tuta och köra. Etik och moral står visst inte högt upp på dagordningen på det här forumet, så som jag tolkar det och det finns ju medlemmar som kallat Wänner af Ino för svarta börsen utan att någon redaktör reagerat det minsta, så varför är det fult förtal nu...
Ps. Blir verkligen förvånad över dina inlägg KarlXII.

Ps. Men jag är ju en sådan som tycker att man ska göra rätt för sig och ha moral och etik inbyggt i kroppen så att säga.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-15 16:25

Vad exakt är det du försöker få sagt? Det är (lite) vagt, lite anklagande och två länkar. Jag tycker också man ska göra rätt för sig. Men vad är det som är knasigt? :|

Du blev "lurad" att Ino Audio var "bäst", du tyckte inte det nät du köpt ett par och nu är du på krigsstigen?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-15 18:02

Blev inte lutad utan gjorde en impulsgrej när en bekant skulle köpa,en dyr läxa blev det. Och föra krig får andra göra, inte min grej och luften är fri som vi andas. Religionsfrihet kallas det visst och det är inte olagligt att kolla på dem här sidorna och se vad det finns för info om olika företag. Men att försöka försköna sådant här smakar illa i min mun, uppenbarligen inte i din och andras här.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-07-15 18:43

FBK skrev:Blev inte lutad utan gjorde en impulsgrej när en bekant skulle köpa,en dyr läxa blev det. Och föra krig får andra göra, inte min grej och luften är fri som vi andas. Religionsfrihet kallas det visst och det är inte olagligt att kolla på dem här sidorna och se vad det finns för info om olika företag. Men att försöka försköna sådant här smakar illa i min mun, uppenbarligen inte i din och andras här.

Man märker att du är märkbart påverkad av att du har haft en sur upplevelse.
Innan du sålde dina högtalare var du långt i från lika butter.
Kanske du bör köpa tillbaka högtalarna?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-07-15 20:27

FBK skrev:Ps. Blir verkligen förvånad över dina inlägg KarlXII.

Varför det? För att jag blir trött på alla insinuationer och anspelningar?
Det jag skriver är att: Nämn saker vid dess rätta namn - men ha på fötterna om ni gör det!
Jag kan inte se vad som är så oerhört upprörande med det.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-15 20:39

ante_77 skrev:
FBK skrev:Blev inte lutad utan gjorde en impulsgrej när en bekant skulle köpa,en dyr läxa blev det. Och föra krig får andra göra, inte min grej och luften är fri som vi andas. Religionsfrihet kallas det visst och det är inte olagligt att kolla på dem här sidorna och se vad det finns för info om olika företag. Men att försöka försköna sådant här smakar illa i min mun, uppenbarligen inte i din och andras här.

Du har visst inte hängt med så länge här, och det märks :mrgreen:

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-07-15 21:21

FBK skrev:
ante_77 skrev:

Du har visst inte hängt med så länge här, och det märks :mrgreen:

Det är ju ett friskhetstecken från min sida.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-07-16 00:03

Andras företag diskuterar man med dess ägare tycker jag.
FBK, ang skattesmitning, tror du de som verkligen vill komma undan skatt väljer att deklarera på ett sådant sätt som väcker misstanke?
Att sitta och glo i offentliga handlingar är knappast vägen att gå om man verkligen vill få reda på hur ett bolag/verksamhet sköts.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-16 10:11

petersteindl skrev:Din beräkning gäller snarast 80-talets marginalstruktur. Idag ser situationen lite annorlunda ut. Handlarna säljer och promotar inte högtalare under 50 % marginal. Ungefär samma gäller etablerade distributörer. Så, om högtalarna kostar 50 000 kr till konsument så är det 40 000 utan moms. Handlarna köper för 20 000 kr och distributör för 10 000 kr. Sedan får man kalkylera en marknadsföringskostnad på 2500 kr per högtalarpar och en bra säljorganisation skall ha 2000 kr per sålt par. Kvar blir 5500 kr. Utav det skall företaget täcka sina fasta kostnader och R&D och eventuella patentkostnader och ge en viss vinst. Tillverkningskostnaden som man köper in en produkt för måste då vara 2500 kr. En OEM tillverkare kalkylerar med 50 % marginal. Produktens verkliga tillverkningskostnad är då 1250 kr. Det är den krassa verkligheten. Det är därför man måste gå på direktförsäljning eller hoppa över ett led, exempelvis distributörsledet.

Nu ska jag inte utge mig för att vara insatt i branschen på nåt sätt, men detta är ju ett diskussionsforum och här kommer lite tankar att diskutera kring: :D

1. Att anlita handlare ska ju vara en fördel & vinst för tillverkaren i en optimal värld. Arla skulle inte sälja lika mycket mjölk utan detaljhandlare. Vilken "vinst" handlaren tar ut per såld högtalare måste ju bero på en hel del saker och här bör ju handlaren ha fingertoppskänsla för att se vilket utpris han kan ta kontra inköpspriset från distributör/tillverkare, vad andra tar för "samma" produkt samt hur het marknaden är för produkten (något som givetvis också påverkar antalet inköpta varor och därmed också inköpspriset). Handlaren tar ju också en icke oansenlig del av marknadsföringskostnaden.

2. Distributören sen då som kan tyckas onödig? Här ska det ju också vara så att tillverkaren ska tjäna pengar på att ha en distributör för sina produkter kontra att "göra det själv". Tillverkaren kan skala bort vissa funktioner i det egna företaget som marknadsföring, transporter, lagerhållning och eftermarknad, koncentrera sig på att utveckla och tillverka produkten. Och även här måste ju distributörens pris per enhet från tillverkaren hänga ihop med efterfrågan och tillgång samt i vilket skede produkten är i sin "cykel" (nylansering t.ex.).

Men om det är så att handlare & distributör helt iskallt tar minst 50% rakt av i varje led, så förstår jag att man siktar på direktförsäljning och egna kanaler, men det är ju inte så att all "vinst" per automatik hamnar i tillverkarens fickor utan allt det som distributör & handlare gör måste då göras av tillverkaren själv. Återigen; tillverkaren ska ju i en optimal situation tjäna på att anlita dessa mellanhänder.

3. När vi då är nere på vad tillverkaren måste "ha ut" för sin produkt, så finns det väl där en relativt svag koppling till tillverkningskostnad? Visst måste tillverkningskostnaden hållas nere så att det finns utrymme för att driva företaget, ta fram nya produkter i framtiden och ge löner & vinst till anställda och ägare, men det beror ju väldigt mycket på försäljningsvolymer, företagsstrukturen i allmänhet och ägarnas förväntningar hur stor det av kostnaden som TK kan få ta upp.

Tycker det känns lite väl pessimistiskt att en högtalare med ett utpris till kund på 50 000:- skulle ha en verklig tillverkningskostnad på 1250 spänn (även fast vi snackar Asien då underförstått), och det är nog lite väl många "50%-påslag" längds vägen i den beräkningen. Vidare så är det ju så att om du "OEM:ar" din produkt till 100% från Asien, så kan du ju göra detta från hemmakontoret med lagret i källaren. Minskar ju de fasta kostnaderna i företaget rätt rejält.

Tänker på sängtillverkning som ju finns den del av i Sverige; hur kan dom få det att gå ihop sig? För 50 000:- får du ju en ganska schysst säng som är tillverkad (ihopsatt säkert) i Sverige. Det är väl ingen som tror att verkligt TK för den sängen bara är dryga tusenlappen? Vad kan då skillnaden vara mellan tillverkare av sängar för 50 000:- och en högtalare för samma pengar? Några ideer:

1. Försäljningsvolymerna för sängar är ju betydligt högre är för högtalare i samma prisklass. Betyder ju att man kan minska vinsterna i varje led per såld enhet och ta igen det på volym. Har man en grundvolym så är det ju säkert enklare att hålla med fast anställd nyckelpersonal i företaget och parera toppar och dalar med inhyrd personal

2. Sängtillverkare tar säkert hand om distribution och en del marknadsföring själva. Dom hyr säkert också in reklambyråer för enstaka kampanjer för att slippa sitta med fasta kostnader för detta. Annars görs ju lejonparten av marknadsföringen hos möbelhandlaren när köparna kommer för att titta på sängar.

3. Är det smartare och bättre företag som tillverkar sängar kontra de som tillverkar högtalare?

4. ??

Äsch, jag tror det går utmärkt att både utveckla & tillverka högtalare här i Sverige, bara man har en bra produkt (inkluderande kvalitet & leveransprecision), sunda kanaler till kunderna och driver företaget som företag ska drivas.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-07-16 10:28

Jag skulle inte säga att utvecklimgskostnaderna för en dyrare säng är lägre än för högtalare, men prosuktionskostnaden är betydligt högre än 1250 kr/st.

Bara materialet täcker denna kostnaden (skruv, bult, virke, lim, tyg , stålfjädrar skum)

Och tillverkning, well ihopmontering av delar som tillverkats i Baltikum, Polen, Kina, Portugal är närmare sanningen.

Ungefär som högtalare tillverkade i Sverige då.
Min farsa jobbade på en dyrsängstillverkare i femton år.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-16 10:34

Priser sätts och med tanke på export. Sätter man priserna väldigt olika i olika länder med olika distributionssätt så skaffar man sig raskt problem med parallellimport eller ingen försäljning alls i flera länder. Sen är bristen på seriösa handlare som kan hantera 50.000:- kronors högtalare väldigt stor. I Sverige kan jag tänka mig att 5-6 handlare högst verkligen säljer ett antal högtalare i den prisklassen, sen finns det ett antal som kanske nått par att visa för att dra dit lite folk som köper något billigare. Sen kan det ju verka som att direkt försäljning ger lägre priser. Fast en Denon AVR-X6200W kostar i Tyskland runt 16200:- Svenska kronor och i Sverige med direktförsäljning 17990:- Svenska kronor. Frakt kan man säkert få gratis ifrån Tyskland eller för nån hundring. Så en marknad med 90 miljoner människor kan pressa priser bättre än en marknad med 9 miljoner. Det gäller att nischa sig så man får lagom konkurrens och en kundkrets som hittar en och som är lagom stor.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-16 10:42

rikkitikkitavi skrev:Jag skulle inte säga att utvecklimgskostnaderna för en dyrare säng är lägre än för högtalare, men prosuktionskostnaden är betydligt högre än 1250 kr/st.

Bara materialet täcker denna kostnaden (skruv, bult, virke, lim, tyg , stålfjädrar skum)

Och tillverkning, well ihopmontering av delar som tillverkats i Baltikum, Polen, Kina, Portugal är närmare sanningen.

Ungefär som högtalare tillverkade i Sverige då.
Min farsa jobbade på en dyrsängstillverkare i femton år.

Jag skulle säga att jag uppskattar utvecklingskostnaderna för en dyr säng till minimala jämfört med vad det kostar med en hög ingenjörer som skall utveckla en produkt som skall stå sig i många år. Team hos egna tillverkaren och team hos leverantörer av lösa element, materialspecialister etc. Att lösa delar av hög kvalité kostar pengar är en sak men det är ju tillverkningskostnader och inte utvecklingskostnader.

/Harryup

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-07-16 11:27

Utvecklingskostnader är inte bara en hög ingenjörer, utan att sätta den i effektiv.produktion, trimma in produktionen osv

Men räkna några hundra timmar CAD för att få till modellen , provtillverkning, testning osv.
Design inte att förglömma.

En säng har ju längre livslängd än en högtalare så själva testningen och långtidspeovning tar ju sitt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2016-07-16 11:29

50% marginal för ett par högtalare i slutledet? Är det ens sant? Det gör att t.ex. Wilson Audio för 300.000 alltså bara kostar 150.000 i inköp och därmed en vinst på 150.000 enbart för säljaren - det låter som ocker och lurendrejeri....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-16 11:31

FBK skrev:Är länkarna ovan täcken på bra etik? 8O Finns väl ingen på det här forumet som varit med länge som inte vet.

Täcken har man i sängen och på hästar, men jag kan läsa mellan raderna. Länkarna säger ingenting om etik. Du har bara lagt ut information om EN juridisk enhet som dessutom är "enskild näringsidkare" - kopplingen en fysisk person är 100% och det är ingen tvekan varåt udden är riktad. Den typ av outning som du (öppet och upprepat) samt nu även JM (indirekt och inlindat) ägnar er åt har redan orsakat ett trådstopp och en utrensning p.g.a (som jag tolkar det) brott mot policy. Trots att du hävdar motsatsen är det uppenbart att du antyder du att en forummedlem gör sig skyldig till skattebrott.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2016-07-16 11:57

Det är fritt att tycka vad man vill om en person men jag skulle i alla fall vara mycket försiktig innan jag satte igång att anklaga någon.

För övrigt håller jag helt med Kalle dussin i frågan om hobbyverksamhet.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 12:17

Bamsefar skrev:50% marginal för ett par högtalare i slutledet? Är det ens sant? Det gör att t.ex. Wilson Audio för 300.000 alltså bara kostar 150.000 i inköp och därmed en vinst på 150.000 enbart för säljaren - det låter som ocker och lurendrejeri....

Så är det, om butiken går in för att sälja högtalarna och inta bara att expediera. Skillnaden är att butiken har varulager på flera modeller. Om butiken exempelvis inte äger demohögtalarna och inte har lager så är marginalen mindre. Problemet är att om butiken har andra högtalarmärken på lager så säljer man dessa istället. De är ju redan betalda och hela summan pengar går in i kassan utan att något behöver betalas ut. Om butiken t.ex. Har ett bästa läge i storstad så är hyran långt över 1 miljon per år och har man t.ex. 5 säljare så är det en personalkostnad på ung 3 miljoner. Räkna med marknadsföring på 2 miljoner. Sedan blir det ungefär 2-3 miljoner till i övriga kostnader. Då får du en kostnad på 8 miljoner per år. Stora butiker inom High End omsätter ungefär 12-16 miljoner per år. Sedan är det initialkostnader för att iordningställa butik och varulager. Skall de anställda ha förmåner och pensionsförsäkringar så tillkommer det. Vinsten i butik får du räkna ut själv. Du kan gå ner på antalet anställda och på deras löner och förmåner. Med 35-40 marginal blir det tajt att överleva.

Redan på 90-talet hoppade Linn över distributörerna för att de insåg svårigheten i att tjäna pengar.
Idag finns direktförsäljning via exempelvis internet och då bättrar man på genomsnittsmarginalen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi