Sola-GÖK

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Sola-GÖK: Nu i flera kanaler!

Inläggav KarlXII » 2016-07-15 14:51

Jag är sugen också. Sen vår gök blev grillad har det varit ganska tråkigt på den sociala ljudfronten.
Upphäven eder röst, och jag skall komma. Om jag är välkommen förstås. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-07-15 15:00

KarlXII skrev:Jag är sugen också. Sen vår gök blev grillad har det varit ganska tråkigt på den sociala ljudfronten.

Det vore jättetrevligt att ses igen, så får min del är du varmt välkommen (dock är jag inte värd).

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-07-15 15:09

Vad sägs om en vanlig träff med grillkväll hos mig och/eller Per v30 och så gör jag och bootstrap upp om ett battle-datum som passar oss bägge?

Alexi och KarlXII: klart ni skall komma!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-15 15:47

AndreasArvidsson skrev:Vad sägs om en vanlig träff med grillkväll hos mig och/eller Per v30 och så gör jag och bootstrap upp om ett battle-datum som passar oss bägge?

Alexi och KarlXII: klart ni skall komma!

Celebert besök från storstan är trevligt! Jag föreslår min gräsmatta, den är större än din balkong.

Låt oss tänka ut ett datum, jag behöver kolla om fru S tänker boka gräsmattan!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-07-16 01:08

KarlXII skrev:Jag är sugen också. Sen vår gök blev grillad har det varit ganska tråkigt på den sociala ljudfronten.

Jag är också sugen.
Trist med vidbränd fågel :(

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-07-16 09:52

Är det sommaraktivitet? Karlstad är ju inte så långt bort. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Sola-GÖK: Mys i trägårn ons 27 juli kl 16

Inläggav PerStromgren » 2016-07-16 10:10

Onsdag 27/7 från kl 16 blir det Sola-mys! Min trädgård och tillhörande hus är öppet för hågade. Inget battle står på agendan, så vi får roa oss med något annat!

Jag tänkte att vi tänder på några grillar och ni tar med något lämpligt att lägga på dom, samt något att läska sig med, så får vi se hur det artar sig! Deal?

Ni som inte hittar hit får skicka PM, så kommer en vägbeskrivning med vändande post.

Utsocknes är hjärtligt välkomna också!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-07-16 12:12

Jag kommer och åker upp från Falkenberg, så jag kan plocka med mig folk på vägen. Tar med mig liggunderlag och sovsäck. Kan ta med tält också om vi är många som behöver sovplats.

Jag kan ta med mig min Mojo också.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-07-16 12:57

¨vi tänder på några grillar¨

¨Jag kan ta med mig min Mojo också.'

Kan ni tala klartext så man vet om man ska komma eller inte.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-07-16 14:20

BORIS skrev:¨vi tänder på några grillar¨

Klart du ska komma!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-16 14:27

Alexi skrev:
BORIS skrev:¨vi tänder på några grillar¨

Klart du ska komma!

Boris kanske vill veta om han med emfas tvingas att äta grillad mojo? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-07-16 15:37

Kanske Boris hoppas på* att den som skrev det citerade råkat glömma ett kommatecken?

*Det kan lika gärna vara "befarar" som "hoppas på", jag känner inte Boris. :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-16 16:36

jonaz81a skrev:Kanske Boris hoppas på* att den som skrev det citerade råkat glömma ett kommatecken?

*Det kan lika gärna vara "befarar" som "hoppas på", jag känner inte Boris. :D

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-16 18:27

Min "personliga uppfattning och upplevelser" genom 45år av både boende på olika platser i landet och träffande av människor ifrån helt olika delar av landet är att folk ifrån mindre orter och landsbygd är allmänt trevligare än ifrån större städer, och naturligtvis så gäller det långt ifrån alla i större städer som en del säkert nu kommer försöka få mina upplevelser till. Ett enkelt exempel och mina upplevelser är att man blir helt bemött på ett annat sätt i Hifi butiker i Göteborg än i Stockholm. Ursäkta OT.en.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-07-16 20:19

FBK skrev:

Min "personliga uppfattning och upplevelser" genom 45år av både boende på olika platser i landet och träffande av människor ifrån helt olika delar av landet är att folk ifrån mindre orter och landsbygd är allmänt trevligare än ifrån större städer, och naturligtvis så gäller det långt ifrån alla i större städer som en del säkert nu kommer försöka få mina upplevelser till. Ett enkelt exempel och mina upplevelser är att man blir helt bemött på ett annat sätt i Hifi butiker i Göteborg än i Stockholm. Ursäkta OT.en.

Nu är du sådär insinuant igen. Varför valde du att citera K12? Att Stockholmsgöken gick i graven berodde inte på att deltagarna var otrevliga! Jag skulle säga att den splittrades i två grenar, en där apparaterna är fokus, heter den GÖS? Och en där musiken är i fokus SUL. Det trevliga umgänget tror jag dock de båda fortfarande har gemensamt.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-16 20:38

Att träffa forumdeltagare live rekomenderar jag :) Man får ett ansikte på människorna och det underlättar faktiskt kommunikationen här inne.
Många väldigt kul och intressanta människor.
Även för en misantrop ;)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-16 20:41

Varför jag citerade just K12 var för att han startade Göken och jag tror inte han direkt blev glad när den gick i graven... men som jag skrev så misstänkte jag att en del Stockholmare skulle ta det personligt även om jag skrev att det gäller långt ifrån alla. Du är tex en sådan som jag inte upplever som speciellt trevlig, så nu vet du det.
För egen del så tycker jag att det är kul med ljudträffar, men intresset för det har svalnat eller är i en svacka där jag mest håller till.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-07-16 21:43

FBK skrev:Varför jag citerade just K12 var för att han startade Göken och jag tror inte han direkt blev glad när den gick i graven...
Ok, jag misstänkte att det var GöKens medlemmar du syftade på att de inte är trevliga, även om inget annat än att du skrev din text med K12 som citat över påvisade det. Det var det jag menade med att inlägget var insinuant och inte tydligt.

FBK skrev:...men som jag skrev så misstänkte jag att en del Stockholmare skulle ta det personligt även om jag skrev att det gäller långt ifrån alla. Du är tex en sådan som jag inte upplever som speciellt trevlig, så nu vet du det.
Menar du att om man inte var Stockholmare, så skulle jag inte ta det personligt att du kallar mig otrevlig? Det var en retorisk fråga, du behöver inte besvara den. ;)
Däremot vill jag gärna ha svar på varför du finner mig otrevlig. Den enda kommunikation vi haft i närtid är mina ansträngningar att hjälpa dig med ditt basproblem både i vår kommunikation över PM och mina inlägg i dina trådar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-07-16 23:12

Jag skrev:
Min "personliga uppfattning och upplevelser" genom 45år av både boende på olika platser i landet och träffande av människor ifrån helt olika delar av landet är att folk ifrån mindre orter och landsbygd är allmänt trevligare än ifrån större städer, och naturligtvis så gäller det långt ifrån alla i större städer som en del säkert nu kommer försöka få mina upplevelser till

Varför jag pekade ut dig som otrevlig berodde på att jag fick känslan att du tydde mina ordval som att alla i Göken var otrevliga,därav min reaktion. Skulle säga att ifrån de två träffar jag var på (om jag nu minns rätt att det var två) så var ingen otrevlig emot mig. Men min allmänna uppfattning är att det kan skilja en hel del på folk och folk beroende på var i landet det bor, men det är MINA upplevelser genom massa år och absolut inget som någon behöver ta personligt här och känna sig utpekade för så är det INTE utan det är erfarenheter ifrån hela livet.
Och exemplet som jag skrev om att det är faktiskt skillnad mellan bemötandet i Stockholms Hifi-butiker och Göteborgs är ett exempel på hur jag upplever hur folk är. När jag var i Göteborg på semester så besökte jag de flesta butikerna och berättade att jag var på semester i stan och ville bara titta lite som ljudnördar brukar vilja göra :oops: , och hos alla så så fick man direkt kommentaren men något vill du väl lyssna på och så blev det. Samma sak hände när jag var på och hälsade på släkt i Oslo, efter lite tittande så sattes man mer eller mindre ner i en fåtölj och det var bara att lyssna. I Stockholm så får man inte samma känsla utan mer att man är till besvär när man kommer in och vill lyssna på grejer, köp något och gå är känslan här.
Om man nu inte kommer in och pekar på ett par högtalare för 150000kr för då blir man plötsligt behandlad som en kung, var med en före detta kollega när hans kulle handla och då var hade vi egen fri tillgång till ljudrummet med massa grejer så länge vi ville, och vi var där några gånger och jämförde högtalare. Tycker det är synd att det är så, bemötandet i en butik är A och O om de vill ha stammisar som kommer tillbaka.
När jag köpte mina nuvarande studiohögtalare i en Stockholmsbutik som säljer studiogrejer (finns undantag :D ) så tappade jag hakan över bemötandet , men det är en annan historia som jag kanske tar i min medlemstråd någon gång. Nu får det var slut på OT här och återgå till eran sommarträff nu.

Användarvisningsbild
Frippe_KD

Inläggav Frippe_KD » 2016-07-20 14:06

Mys i trägårn låter trevligt, jag anmäler mitt deltagande.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-20 14:20

Frippe_KD skrev:Mys i trägårn låter trevligt, jag anmäler mitt deltagande.

Utmärkt trevligt, du är högst välkommen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-07-20 14:49

FBK skrev:Jag skrev:
Min "personliga uppfattning och upplevelser" genom 45år av både boende på olika platser i landet och träffande av människor ifrån helt olika delar av landet är att folk ifrån mindre orter och landsbygd är allmänt trevligare än ifrån större städer, och naturligtvis så gäller det långt ifrån alla i större städer som en del säkert nu kommer försöka få mina upplevelser till

Varför jag pekade ut dig som otrevlig berodde på att jag fick känslan att du tydde mina ordval som att alla i Göken var otrevliga,därav min reaktion. Skulle säga att ifrån de två träffar jag var på (om jag nu minns rätt att det var två) så var ingen otrevlig emot mig. Men min allmänna uppfattning är att det kan skilja en hel del på folk och folk beroende på var i landet det bor, men det är MINA upplevelser genom massa år och absolut inget som någon behöver ta personligt här och känna sig utpekade för så är det INTE utan det är erfarenheter ifrån hela livet.
Och exemplet som jag skrev om att det är faktiskt skillnad mellan bemötandet i Stockholms Hifi-butiker och Göteborgs är ett exempel på hur jag upplever hur folk är. När jag var i Göteborg på semester så besökte jag de flesta butikerna och berättade att jag var på semester i stan och ville bara titta lite som ljudnördar brukar vilja göra :oops: , och hos alla så så fick man direkt kommentaren men något vill du väl lyssna på och så blev det. Samma sak hände när jag var på och hälsade på släkt i Oslo, efter lite tittande så sattes man mer eller mindre ner i en fåtölj och det var bara att lyssna. I Stockholm så får man inte samma känsla utan mer att man är till besvär när man kommer in och vill lyssna på grejer, köp något och gå är känslan här.
Om man nu inte kommer in och pekar på ett par högtalare för 150000kr för då blir man plötsligt behandlad som en kung, var med en före detta kollega när hans kulle handla och då var hade vi egen fri tillgång till ljudrummet med massa grejer så länge vi ville, och vi var där några gånger och jämförde högtalare. Tycker det är synd att det är så, bemötandet i en butik är A och O om de vill ha stammisar som kommer tillbaka.
När jag köpte mina nuvarande studiohögtalare i en Stockholmsbutik som säljer studiogrejer (finns undantag :D ) så tappade jag hakan över bemötandet , men det är en annan historia som jag kanske tar i min medlemstråd någon gång. Nu får det var slut på OT här och återgå till eran sommarträff nu.

Tråkigt att läsa det där.

Jag har nog haft större tur, som nästan alltid blivit trevligt bemött såväl på landsbygd som i städer. Skitstövlar har jag förstås träffat på också, men inte så ofta, och inte har det varit så enkelt att dessa tillhör staden eller landsbygden. Vi har väldigt olika erfarenheter helt enkelt.

Min är att de flesta är trevliga, men att det finns en och annan skitstövel, på de flesta ställen. De flesta av dem är nog heller inte genuint otrevliga människor, utan snarare människor som agerar baserat på att de har det svårt. Jag vill ogärna döma dem, jag tror nästan alla gör sitt bästa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Thzar

Degaussing: Sola-GÖK: Mys i trägårn ons 27 juli kl 16

Inläggav Thzar » 2016-07-20 15:33

Degaussing proceeding...
(utsocknes terapi-snacket får ni gärna hålla via PM)

Självklart ska det grillas.. :)
Beställer genast en taxi för hemfärd den 27/7

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-07-20 18:31

Har bokat rum Karlstad city den 27:e. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-20 18:38

KarlXII skrev:Har bokat rum Karlstad city den 27:e. :)

Kul! Redaktörer just nu i majoritet!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-07-20 18:39

Eftersom jag plockar med mig en komplett anläggning så skulle vi kunna köra battle om vi vill. :twisted:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-20 19:33

Alexi skrev:Eftersom jag plockar med mig en komplett anläggning så skulle vi kunna köra battle om vi vill. :twisted:

Inget sub-50-Hz-kapabelt, hoppas jag! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-07-21 08:25

PerStromgren skrev:Onsdag 27/7 från kl 16 blir det Sola-mys! Min trädgård och tillhörande hus är öppet för hågade. Inget battle står på agendan, så vi får roa oss med något annat!

Jag tänkte att vi tänder på några grillar och ni tar med något lämpligt att lägga på dom, samt något att läska sig med, så får vi se hur det artar sig! Deal?

Ni som inte hittar hit får skicka PM, så kommer en vägbeskrivning med vändande post.

Jag kommer gärna :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-21 08:32

Empa skrev:
PerStromgren skrev:Onsdag 27/7 från kl 16 blir det Sola-mys! Min trädgård och tillhörande hus är öppet för hågade. Inget battle står på agendan, så vi får roa oss med något annat!

Jag kommer gärna :)

Kul att träffas igen! Du är hjärtligt välkommen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-07-21 10:39

Verkar som vi blir ett helt gäng. Skoj!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi