AES metastudie visar att högupplöst skiljer sig från CD-ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

Re: AES metastudie visar att högupplöst skiljer sig från CD-

Inläggav Rille » 2016-07-15 20:02

Svante skrev:
Rille skrev:Jag trodde att detta var ett uttömt ämne som redan var färdigdiskuterat. Jag har lyssnat på identiskt ursprungsmatrial som blivit omsamplat till olika upplösning både bitljup och samplingsfrekvens samt i olika format.

...och där blir ju den stora frågan vilka egenskaper omsamplaren hade. Har man inte koll på det så vet man inte vad testet innebär.

Så skulle det ju kunna vara. Eller, så är det ju! För om det är samplat till olika upplösning så är det ju det.. Men då ljudet ändrades just så som man kunde förvänta sig efter vilket format musiken var kodat i så känner jag mig övertygad att det faktiskt är en skillnad och att skillnaden är mycket mycket liten. Men visst kan jag ha fel. Konstigt bara att detta diskuteras nu när vi haft högupplösta format i många år.. Det borde undersökts för länge sedan..

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-07-15 20:06

AndreasArvidsson skrev:
Svante skrev:
Rille skrev:Jag trodde att detta var ett uttömt ämne som redan var färdigdiskuterat. Jag har lyssnat på identiskt ursprungsmatrial som blivit omsamplat till olika upplösning både bitljup och samplingsfrekvens samt i olika format.

...och där blir ju den stora frågan vilka egenskaper omsamplaren hade. Har man inte koll på det så vet man inte vad testet innebär.

Och även om du har koll på det, vad är det du faktiskt testat: Skillnaden mellan olika samplingshastigheter eller hur en specifik DAC hanterar olika samplingshastigheter?

Ja så kan det ju också vara Andreas. Se mitt svar till Svante ovan.. Och med dessa frågeställningar blir det praktiskt taget omöjligt att bedömma hur det faktiskt ligger till..

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-07-15 20:08

ante_77 skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Svante skrev:

Och även om du har koll på det, vad är det du faktiskt testat: Skillnaden mellan olika samplingshastigheter eller hur en specifik DAC hanterar olika samplingshastigheter?

Utan att faktiskt veta så kan det vara så att högupplöst inte låter över huvudtaget i vissa maskiner. I det tillfället är ett gammalt JVC C60 band bättre.

Om jag förstår dig rätt Ante så gillar jag hur du tänker.. :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-07-15 22:15

AndreasArvidsson skrev:
Svante skrev:

Viktig distinktion, massor av variabler att ta höjd för innan man kan ge generella slutsatser av värde.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-07-17 12:40

AndreasArvidsson skrev:
Svante skrev:

Ja, visst. Ju mer man förstår av detta desto mindre intressant blir det att testa hela system. Om jag skulle yttra mig om olika formats egenskaper så skulle jag utgå från 192/24 och köra ned- och uppsampling tillbaka till 192/24 och jämföra de två filerna. Och förstås ha koll på omsamplaren, så att den är "bra" bortom allt rimligt tvivel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2016-07-17 16:01

Svante skrev:Om jag skulle yttra mig om olika formats egenskaper så skulle jag utgå från 192/24 och köra ned- och uppsampling tillbaka till 192/24 och jämföra de två filerna. Och förstås ha koll på omsamplaren, så att den är "bra" bortom allt rimligt tvivel.

+1

Förefaller ytterst rimligt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-18 00:47

Som jag ser det är det ointressant vilket format som bästa mastringen ligger på så länge som man kan spela av det. Att testa format med en dac och ad inblandade ger ju bara vid handen hur just den kombinationen ger ett ljudmässigt resultat som bedöms subjektivt. Jag skulle inte lita på att det räcker med bara en kombination AD/DA eller vad man nu använder eftersom kanske ingen DAC är bäst på alla format.

/Harryup

Föregående

Återgå till Generellt om hifi