RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:paa skrev:Jo, men det är ju bara en säkring för att det inte ska separeras vid hantering, den låsringen är långtifrån en ett fungerande axiallager.
nej ,men nu missförstår du per batteridrift.
Och nej, det är ingen transportsäkring utan en invändig trådring som håller tallriken på plats.
Den sitter alltid där.
Dessutom har motorn inget lagerstöd i överkant, men väl en kylfläns på rotorn som slår i om man vänder den upp och ner.
Jag ville bara påpeka att tonarmen styr mot tallriken oavsett hur den står uppställd.
Jag har rivit dualspelare i bitar under flera år och servat dom så jag vet exakt hur dom är uppbyggda.
Skulle gärna se en genomskärning på nämnda lager. Kan du inte fixa en skiss? Normalt är det bara en tapp nedstucken i ett lagerhus, vänder man på det ramlar allt ur. I regel rinner även oljan ut om det inte är smort med fett.
Njae, det är inte ett vanligt lager, dvs ett hål man stoppar en axel i utan tvärtom.
En centerpinne med ett 5-kuligt lager i botten runt vilket man sätter tallrikens ihåliga del som då vilar på kulorna.
En centerring håller tallriken på plats så den inte kan ramla ur.
Som du ser är lagertappen ihålig, detta för att man ska kunna sätta i skivväxlaren för max 6 LP-skivor.
Den hade tom en höj/sänkbar tonarm för att den skulle ligga vågrätt i mitten av skivbunten.
Tallrikens rör går utanpå tappen som sitter fast i chassiet.
Hoppas det blev begripligt, annars får jag rota i mina pärmar med dual servicescheman.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.