Jag har under det senaste halvåret filat på en PEQ för mitt och några kamraters behov. Nu när det visat sig att den fungerar bra så vill jag berätta lite mer här, och inom kort möjliggöra för intresserade här på forumet att beställa kretskort för att kunna snickra en egen. Självklart med Morellos samtycke.

Schema

PCB-layout

Färdig pryl

För att beskriva projektet lite närmre så är detta vad jag tagit fram kort till:
Själva PEQ'n
Kretsen är baserad på Morellos PEQ. Stor credd till honom för denna "julklapp". Det enda jag ändrat är ingångsfiltret, som rullar av lite senare med 220 pF istället för 330 pF. Kortet innehåller två speglade kretsar för att kunna användas i stereo, och har således 6 potar. Q höger/vänster, frekvens höger/vänster och notch-djup höger/vänster. Kommer att testa att justera ett motståndsvärde för att minska justermånen på frekvensen en aning, 16-160 Hz blir då kanske 15-100 Hz, men det är inget som påverkar layouten. Som sagt uppdagades ett problem i att frekvens-potten är felvänd, så en ny layout är på gång. De befintliga korten går dock att använda utan problem med en liten justering.

Kopplingskort
Ett litet kort som möjliggör att fler PEQ-moduler kan kaskadkopplas om man vill ta hand om fler rumsmoder. På detta ansluter man PSU och chassiterminaler.

Nätdel
Standardkoppling med 7815/7915 som levererar +/- 15V på utgångarna. Bör utan problem kunna driva kanske 4 PEQ-moduler.